https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rondo Ofiar Katynia: remont z kolejnym poślizgiem

Arkadiusz Maciejowski
1 lipca pod tarczą ronda rozpocznie się drążenie tunelu. Za trzy tygodnie gotowy ma być cały poziom zero ronda
1 lipca pod tarczą ronda rozpocznie się drążenie tunelu. Za trzy tygodnie gotowy ma być cały poziom zero ronda Jan Hubrich
Szykują się kolejne opóźnienia na rondzie Ofiar Katynia. Trójpoziomowe skrzyżowanie na pewno nie będzie gotowe do końca sierpnia - jak zapowiadali urzędnicy. Kierowcy pojadą nim najwcześniej w październiku. Według ekspertów jednak i ten termin może być zagrożony.

Wianki w Krakowie: Zobacz zdjęcia z koncertu i galerię twarzy

Nowoczesne rondo pierwotnie miało zostać oddane do użytku już 31 grudnia 2010 r. Potem, ze względu na opóźnienie prac już na samym na starcie, zaplanowano otwarcie na koniec marca 2011 roku. Następną datę ukończenia robót urzędnicy przenieśli na koniec sierpnia 2011 r. Teraz wiadomo już, że rondo nie zostanie oddane do użytku i w tym terminie, a najwcześniej w październiku.

- Prace przy budowie trzech poziomów ronda zakończymy do 31 sierpnia - zapewnia Wojciech Marasik, dyrektor firmy RADKO, kierujący budową. - Na wrzesień zostaną nam jednak prace wykończeniowe przy estakadzie i tunelu, które mogą potrwać około dwóch tygodni - przyznaje Marasik. - Po tym terminie zaś odbyć się muszą jeszcze próby obciążeniowe, odbiory techniczne, a nadzór budowlany ma wydać zgodę na dopuszczenie całej inwestycji do użytkowania - dodaje Jacek Bartlewicz, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Sęk w tym, że inspektorzy nadzoru mają na wydanie decyzji miesiąc. Prawdopodobnie nastąpi to więc pod koniec października.
Zdaniem ekspertów jednak i termin październikowy może być zagrożony. Po 16 miesiącach od rozpoczęcia inwestycji budowlańcy mają zakończone 7 z 11 przęseł estakady. Brakujące cztery muszą więc wykonać w dwa miesiące. Natomiast tunel pod rondem będzie drążony dopiero na początku lipca. Na razie wykonane są tylko prowadzące do niego zjazdy.
- Nie znam harmonogramu, ale obserwując obecny stan prac, widzę duże ryzyko, że budowa może potrwać nie dwa, ale jeszcze cztery, pięć miesięcy - twierdzi prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. W firmie RADKO przyznają otwarcie, że nie mają w planie przewidzianych przerw np. związanych z załamaniem pogody.

- Rzeczywiście każdy dzień zwłoki spowodowany np. ulewnymi deszczami będzie powodował przesunięcie terminu oddania inwestycji do ruchu - przyznaje Marasik.
Na pocieszenie, wykonawcy zapewniają, że już za dwa, góra trzy tygodnie pojedziemy całą tarczą poziomu zero ronda. Będziemy mieli z każdej strony skrzyżowania po dwa pasy ruchu do dyspozycji - zapewnia Wojciech Marasik. Obecnie jadący od północnej i zachodniej strony (ul. Jasnogórska i Radzikowskiego) mają do użytku tylko jeden pas.

Od poniedziałku mają ruszyć zaś prace przy budowie przęsła estakady centralnie nad tarczą ronda. - Nie spowoduje to jednak wstrzymania ruchu na poziomie zero. Kierowców mogą czekać jednak małe korekty w organizacji jazdy przez rondo - przyznaje Bartlewicz.

Rondo Ofiar Katynia to kluczowa inwestycja dla małopolskiej komunikacji. Jej otwarcie ułatwi przejazd na zachód i północ naszego województwa.

Deszczowe dni spowodują dalsze opóźnienia prac - przyznają wykonawcy ronda

Już na początku budowy pojawiło się wiele problemów m.in. z pozyskaniem pod inwestycję dwóch działek przy ul. Radzikowskiego, co opóźniło prace o kilka miesięcy. Kolejny poślizg sprowokowała sama firma Radko, gdyż tak nieudolnie wybudowała drogę technologiczną, którą tymczasowo prowadzony miał być ruch od ul. Radzikowskiego, że wytrzymała tylko kilka godzin i pękła. Trzeba było budować ją od nowa. Według wykonawcy prace utrudniał też deszcz.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKP Kraków

Chcesz iść za darmo do Parku Wodnego w Krakowie? **Rozdajemy bilety**

Urządź się w Krakowie!**Zobacz, jak to zrobić!**

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail**Zapisz się do newslettera!**

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przedsiębiorca
Teraz się zastanówcie kto pokryje koszty pracy inspektorów nadzoru, projektantów pełniących nadzór autorski, konsultantów Politechniki i innych stron biorących udział w budowie których kontrakty są ciagle prolongowane?
Kto zrekompesuje straty okolicznych przedsiębiorców?
już odpowiadam, to Pan/Panie Kowalski. Dlaczego? Bo samorząd wydaje się być albo nieudolny albo niepoważny.
K
Kierowca
W tą sobotę 25 VI rano widziałem 4 osoby a około 15 już nikogo nie było, a mieli pracować po nocach hahaha
b
bolek
[cyt]nie znana-peryferyjna firma???...generalnym wykonawcą największej inwestycji drogowej w małopolsce-to mamy pasztet.Tutaj w wekendy nic się nie dzieje!!![/cyt]hehee śmieszny jesteś. A co w warunkach przetargu był podział na firmy znane i nie znane pajacu?
b
bolek
to zmień prawo zamówień publicznych
...
oddadzą do 31.12.2012r ...
K
KKK
Prawo mamy jako takie, ale ZIKiT (podlega Majchrowskiemu) nie potrafi wykorzystać nawet tych najmniejszych furtek jakie daje ustawa. Może jesteś urzędnikiem ZIKiTu pani/e Y, bo tylko oni uparcie twierdzą, że o wyborze może decydować tylko cena.
Ustawa daje możliwość innych kryteriów, ale widocznie nikt w ZIKicie nie zna dobrze prawa. Wystarczy przyjrzeć się kilku przetargom, np. na obsługę linii autobusowych (3 przetargi, 1 z sukcesem). Od lat robią to samo w Warszawie, wybierają sprawdzone firmy, autobusy jeżdżą w barwach miasta, nawet wyświetlacze są jednakowe, cała dokumentacja w Warszawie jest wielkości książki, a u nas ZIKiT nic nie precyzuje, tylko skupia się na cenie. Potem się dziwić, że wybierają firmę, która nie ma pojęcia o transporcie publicznym, albo wystawia stare rozklekotane pojazdy, jak tzw. zastępcze.
Nawet w MPK lepiej wiedzą jak zrobić przetarg, o czym świadczy fakt, że przez lata inwestycje miejskie w infrastrukturze finansowane z UE przeprowadzał MPK, a nie ZIKiT. Nie wspomnę już o Tajsterze, który przecież z Majchrowskim prawie się nie zna...
m
małopolanin
nie znana-peryferyjna firma???...generalnym wykonawcą największej inwestycji drogowej w małopolsce-to mamy pasztet.Tutaj w wekendy nic się nie dzieje!!!
Y
Y
Tylko co ma Majchrowski do firmy która wygrała przetarg i która zawala drogę?? Jedyne co widzę że jest osobą zlecającą, nadzorującą i inwestorem jest ZIKiT. Największą część odpowiedzialności ponosi firma wybrana na drodze przetargu, a w Polsce mamy dziwne prawo o zamówieniach publicznych, liczy się cena a nie jakość i terminowość wykonania. Wiec zanim napiszesz coś to pomyśl logicznie, a nie ideowo.
b
baran
pewnie wielie otwarcie bedzie przed kolejnymi wyborami:)
K
KKK
...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska