Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na budowie obwodnicy Oświęcimia rozpoczęły się pierwsze prace
Po wydaniu 18 października zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. zrid) dla obwodnicy Oświęcimia z rygorem natychmiastowej wykonalności przez wojewodę małopolskiego Łukasza Kmitę inwestycja zaczyna nabierać tempa. Już trzy dni później, 21 października firma Budimex przejęła przejęła plac budowy i rozpoczęła się pierwszy etap robót.
- Zaplanowane prace obejmują rozpoznanie saperskie, wycinkę drzew i krzewów, budowę dróg technologicznych, usunięcie kolizji z mediami - wylicza Paweł Zawiła, dyrektor kontraktu.
Są to roboty przygotowawcze, których wykonanie jest niezbędne, aby jak najszybciej uwolnić fronty robót dla kluczowych dużych obiektów mostowych przez Wisłę i Sołę oraz przejścia tunelowego pod linią kolejową Oświęcim - Brzeszcze. Prace mają być prowadzone jednocześnie na całym ponad 9-kilometrowym odcinku.
- W ramach inwestycji wykonawca wybuduje dwujezdniową, dwupasową, drogę klasy GP, tj. o ruchu przyspieszonym, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz przebuduje sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona będzie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia - mówi Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Od Bojszów do drogi 44 na ul. Zatorskiej w Oświęcimiu
Początek nowej trasy zaplanowany jest na "węźle Oświęcim" w gminie Bojszowy. Stamtąd przebiegać będzie przez trzy nowe mosty, wspomniane na Wiśle i Sole oraz na Młynówce. W rejonie ul. Ostatni Etap przewidziany jest tunel pod linią kolejową. Na granicy Oświęcimia i Rajska przetnie ulicę Legionów, dalej przejdzie nowym mostem przez Sołę na wysokości ogródków na Kamieńcu i przez ulicę Jagiełły. Kolejny odcinek będzie przebiegać granicą stawu Adolfin, obok ogródków działkowych na os. Stare Stawy i za supermarketem budowlanym Castoramą włączy się do ul. Zatorskiej w ciągu drogi krajowej 44.
Na przebiegu obwodnicy w granicach Oświęcimia są planowane węzły: przy ulicy Legionów łączący się z drogą wojewódzką 933 w kierunku Brzeszcz, przy ulicy Jagiełły z drogą wojewódzką 948 na Kęty i przy wspomnianej ul. Zatorskiej ze zjazdem w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora.
Za dwa lata obwodnica Oświęcimia będzie gotowa?
Umowny termin zakończenia inwestycji to kwiecień 2024 roku, ale jest mało realny. Brany był pod uwagę jeszcze przed zamieszaniem związanym z orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał racje Towarzystwa na rzecz Ziemi dotyczące ewentualnego zagrożenia dla strefy ochronnej ujęcia wody pitnej dla Oświęcimia w związku z budową mostu nad Sołą. W efekcie zakończenie wszystkich uzgodnień i procedur prawnych przedłużyło się o blisko pół roku.
- Koszt inwestycji wynosi 467 mln zł brutto - zaznacza Iwona Mikrut.
Obwodnica połączy Oświęcim z drogą ekspresową S1, której brakujący ponad 40-kilometrowy odcinek od węzła Mysłowice-Kosztowy do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej powstaje równolegle. Po jego wybudowaniu cała S1 będzie mieć długość 135 km i stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.
Niedawno ruszyła także budowa dwóch odcinków S1 od węzła Oświęcim do Bielska-Białej.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Czy Kęty pojawiły się w najnowszym hicie Netflixa?
- Przebudowa stacji PKP w Oświęcimiu weszła w ostatni etap
- Podwójne święto w Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Kętach
- Witajcie w Zatorze. Podróżnych przywita stacja kolejowa... jak z koszmaru
- Droga za miliard złotych. Ruszyła budowa S1 między węzłem Oświęcim a Dankowicami

Inflacja - los polskich rodzin