https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Spór o autobus przez Avię. Dzielnica przeciwna, część mieszkańców też

Piotr Ogórek
Czy autobus pojedzie przez osiedle Avia? Mieszkańcy są przeciwni, urzędnicy mówią, że to dobry pomysł
Czy autobus pojedzie przez osiedle Avia? Mieszkańcy są przeciwni, urzędnicy mówią, że to dobry pomysł Joanna Urbaniec / Polska Press
Pod koniec wakacji uruchomiona ma być nowa linia autobusowa, kursująca przez osiedle Avia, a jej celem będzie dowożenie pasażerów do przystanków tramwajowych na al. Jana Pawła II. Pomysł spotkał się jednak z oporem. Negatywnie wypowiada się o nim część mieszkańców, a negatywną opinię wydała też rada dzielnicy XIV Czyżyny. Urzędnicy przekonują, że autobus jest potrzebny.

FLESZ - Polacy ofiarami oszustów

od 16 lat

W połowie czerwca Zarząd Transportu Publicznego poinformował, że wraz z powrotem do powakacyjnego rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, pojawi się nowa linia autobusowa w Czyżynach. Od 14 sierpnia po osiedlu Avia ma kursować linia 198. Autobusy mają kursować po pętli – od ul. Skarżyńskiego (w rejonie osiedla Akademickiego i klubu Kwadrat, gdzie będzie pętla linii), następnie przez obrzeże os. Dywizjonu 303, ulicą Orlińskiego przez os. Avia, potem ul. Medweckiego w stronę al. Jana Pawła II, gdzie znajdują przystanki tramwajowe, a następnie powrót ul. Stella-Sawickiego w Medweckiego i znów przez Avię. Autobusy mają kursować z częstotliwością 7,5/15 minut.

Celem ZTP jest uruchomienie linii "dowozowej", która ma za zadanie przewieźć pasażerów w rejon przystanków tramwajowych, skąd kursuje pięć linii. Dojście piechotą z os. Avia i Dywizjonu 303 na al. Jana Pawła II zajmuje od 10 do 15-20 minut, w zależności, z której części osiedla się idzie. Dyrektor ZTP Łukasz Franek mówił w czerwcu, że celem miasta jest, aby dostępność do komunikacji publicznej nie wynosiła więcej niż 400 metrów do przejścia.

Okazało się, że pomysł nie spotkał się ze zbyt dobrym przyjęciem mieszkańców os. Avia, którzy dali temu wyraz na grupach osiedlowych w mediach społecznościowych. Główne obawy to ryzyko zakorkowania ul. Orlińskiego przez kursujące często autobusy, likwidacja miejsc parkingowych pod nowe przystanki (zwłaszcza na Orlińskiego), czy kursowanie autobusów pod oknami mieszkań.

Rada dzielnicy z negatywną opinią dla autobusu na Avii

Głos zabrała także Rada Dzielnicy XIV Czyżyny, która przyjęła uchwałę z negatywną opinią do pomysłu puszczenia autobusu przez Avię. Radni przypominają, że mieszkańcy od dawna domagają się dodatkowych przystanków autobusowych przy ul. Stella-Sawickiego (na wysokości os. Avia), a które miasto zobowiązało się wybudować.

"Uruchomienie linii autobusowej jest zbędne i wprowadziłoby chaos komunikacyjny na wąskich drogach osiedlowych. Mieszkańcy proszą o pilną realizację zamierzeń inwestycyjnych sprzed 2 lat dot. obsługi komunikacyjnej osiedla tj. przystanków autobusowych przy ul. Izydora Stella-Sawickiego u wylotu z ul. Bolesława Orlińskiego" - czytamy w uzasadnieniu uchwały rady dzielnicy. Radni przypominają też o potrzebie wybudowania wyniesionych przejść dla pieszych na ul. Orlińskiego.

Za uchwałą głosowała zdecydowana większość radnych. Ci, z którymi rozmawiamy, nie zostawiają suchej nitki na pomyśle.

- Przebieg linii autobusowej w zaprezentowanej formie jest bez sensu. Pętla powinna być na Dworcu Czyżyny, a nie przy klubie Kwadrat. Takie pomysły powinno się najpierw konsultować z mieszkańcami – mówi nam Jakub Łoginow, radny „czternastki”.

Jego zdaniem autobus powinien jechać bardziej przez os. Dywizjonu 303 i korzystać z Dworca Czyżyny (skąd też jest blisko do przystanków tramwajowych), który jest punktem przesiadkowym na autobusy dalekobieżne i busy podkrakowskie.

Na inne kwestie zwraca z kolei uwagę radny Sławomir Bieniek, który sam mieszka na os. Avia. Jego zdaniem puszczenie autobusu przez ul. Orlińskiego będzie skutkowało likwidacją wyniesionych przejść dla pieszych, a tymczasem mieszkańcy chcą, aby wynieść tam kolejne przejścia. Mieszkańcy mają także obawy, że zniknie część miejsc parkingowych przy ustawianiu przystanków na Orlińskiego.

Sławomir Bieniek zorganizował ankietę na jednej z dużych grup facebookowych dla osiedla Avia (ponad 5 tys. członków), w której pytał, czy mieszkańcy są za linią autobusową w formule zaprezentowanej przez ZTP. Ponad 800 głosujących było przeciwko, a ponad 300 za.

- Pytałem też w ZTP, czy puszczą tam tylko elektryczne autobusy, ale tak się nie stanie. Większość osób w dyskusjach stwierdziła także, że jazda autobusem plus czekanie na niego na przystanku, zajmie tyle samo, co dojście do tramwaju piechotą – mówi Sławomir Bieniek. - Mieszkańcy nie są przeciwni komunikacji miejskiej, ale chcą lepszego rozwiązania, a osiedle jest jednak dobrze skomunikowane. Są przystanki przy os. Dywizjonu 303, na ul. Medweckiego. Jeżdżą tam autobusy 129 i 142. Może trzeba zwiększyć ich częstotliwość – dodaje radny.

Urzędnicy mówią o korekcie projektu

Co na to urzędnicy? - Pojawiają się różne głosy. Jedni chcą autobusu, inni nie. Jest też negatywna opinia rady dzielnicy. Będziemy się starali punktowo zmodyfikować ten projekt. Były argumenty przez lata, że nie ma autobusu i kiedy projekt jest w trakcie wdrożenia, to nagle się pojawiają głosy, które tego nie chcą – mówi Sebastian Kowal, rzecznik ZTP.

Jak przekonuje, wyznaczenie przystanków na Orlińskiego to będzie "kosmetyka". - Znikną tylko cztery miejsca parkingowe. Koszt więc nie wielki, a zyski znaczne – mówi Kowal.

Urzędnicy zapowiadają, że chcą przygotować taki projekt uruchomienia autobusu przez Avię, aby mieszkańcy z niego korzystali, a autobusy nie jeździły puste. - Termin uruchomienia nowej linii jest elastyczny. Chcemy dopracować ten projekt zgodnie z wolą mieszkańców – zaznacza Kowal.

Radni z Czyżyn przypominają, że od lat mieszkańcy zabiegają, aby powstały dodatkowe przystanki autobusowe na ul. Stella-Sawickiego wraz z przejściem dla pieszych na wysokości os. Avia.

Gdy jednak w zeszłym roku urzędnicy przedstawili projekt nowych przystanków, to przy okazji zaproponowali przebudowę skrzyżowania Orlińskiego ze Stella-Sawickiego. Pomysł mieszkańcom zupełnie się nie spodobał, bo zakładał likwidację możliwości skrętu w lewo z ul. Włodarczyka w Orlińskiego oraz skrętu w lewo z Orlińskiego w Włodarczyka, a to znacząco wydłużyłoby wyjazd z osiedla.

Miasto zleciło prace warte 2,1 mln zł. Tyle ma kosztować projekt oraz przebudowa skrzyżowania. W tym roku urzędnicy mają uzyskać pozwolenie na budowę, ale wciąż nie wiadomo, czy zostaną uwzględnione uwagi mieszkańców. Ci chcą tylko przystanków i przejścia dla pieszych.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Z. Rósek
Należy zlikwidować tam przejścia nadziemne (zrobić podziemne albo kładki), zaś drogi przekształcić w autostrady dla autobusów. z BEZWZGLĘDNYM pierwszeństwem przed transportem prywatnym, a ZWŁASZCZA PIESZYMI, bo nie może być tak, że autobus jedzie wolno albo stoi w korku. Dodatkowo tych ludzi należy zachęcać do przeprowadzki do innych miast, które się wyludniają (Katowice, Łódź) i ZLIKWIDOWAĆ etaty w KORPORACJACH!!!!!111
G
Gość
20 lipca, 09:15, Karol:

Nie tylko mieszkańców Huty urzędzasy mają w głębokim poszanowaniu.

Urzędnicy decydują za ludzi, bez jakichkolwiek konsultacji spoecznych Skandal !

Przywróćcie popaprańcy kursowanie autobusu linii 130 przez ul. Łokietka !!! Zlikwidowaliście wcześniej całkowicie linię 154 i przywróciliście kursowanie lini 140 przez Łokietka i Makowskiego którą wcześniej jakiś geniusz zmienił trasę przez ul Wybickiego/od Biedronki/ i Radzikowskiego . Trzeba być naprawdę bezczelnym aby ogłosić , że likwidacja przystanku 130n na Łokietka, to na prośbę mieszkańców. Tyle , że to było może na prośbę tych z Azorów, a nie oś. Krowodrza Górka.Było dobrze , ale zbawcy narodu zdecydowali inaczej, ale żaden nie pomyśli aby poszerzyć o jeden pas ul. Wybickiego /od kościoła/ do Łobzowa PKP aby zbudować bus -pas. Tyle ,że nie będzie sie to podobać proboszczowi i wolą nie ryzykować, wstrętrni zakłamańcy.

tak jak pis. tez nie robi konsultacji ani referendów.

G
Gość
20 lipca, 12:04, Czyżyny people:

10 minut spacerku do przystanku tramwajowego na Stella aż tak męczy że nie można go przebyć piechotą? Rozumiem że pan Jacek takich długich dystansów nie przemierza bo wozi go kierowca pięknym i drogim Lexusem ale niech może nie ocenia wszystkich swą miarą. Dziękujemy za empatię jaśnie pana ale ruch to zdrowie i działa jak WD-40 na procesy myślowe. Polecamy spróbować. Posmakuje.

ale co ciebie to obchodzi.. chcesz to chodz. daj zyć innym.

G
Gość
cześc mieszkańców jest przeciw... mniejsza częśc. wiekszośc tego chce
C
Czyżyny people
10 minut spacerku do przystanku tramwajowego na Stella aż tak męczy że nie można go przebyć piechotą? Rozumiem że pan Jacek takich długich dystansów nie przemierza bo wozi go kierowca pięknym i drogim Lexusem ale niech może nie ocenia wszystkich swą miarą. Dziękujemy za empatię jaśnie pana ale ruch to zdrowie i działa jak WD-40 na procesy myślowe. Polecamy spróbować. Posmakuje.
G
Gość
20 lipca, 8:34, Krakus:

Ludzie ze wsi .. do komunikacji zbiorowej nie nawykli.

Masz Pan na myśli ludzi z ZTP Rzecz jasnA

v
von Borovietzky
No proszę! Panowie urzędnicy łaskawie chcą dać ludowi autobus, a ciemny lud nie docenia. Skandal!
A
Adam Szwed
Faktycznie, takie "linie dowozowe" nie spełniają zadania.

Ja nie mieszkam na osiedlu Avia, ale widzę jak jest na Kurdwanowie.

Jest tam taka linia 133 przez środek osiedla, którą można dojechać do tramwaju, ale mało kto z niej korzysta (być może jedynie starsi ludzie?). Po prostu czasowo się to nie opłaca. Szybciej jest dojść na nogach niż doczekać się na autobus dowozowy.
K
Karol
Nie tylko mieszkańców Huty urzędzasy mają w głębokim poszanowaniu.

Urzędnicy decydują za ludzi, bez jakichkolwiek konsultacji spoecznych Skandal !

Przywróćcie popaprańcy kursowanie autobusu linii 130 przez ul. Łokietka !!! Zlikwidowaliście wcześniej całkowicie linię 154 i przywróciliście kursowanie lini 140 przez Łokietka i Makowskiego którą wcześniej jakiś geniusz zmienił trasę przez ul Wybickiego/od Biedronki/ i Radzikowskiego . Trzeba być naprawdę bezczelnym aby ogłosić , że likwidacja przystanku 130n na Łokietka, to na prośbę mieszkańców. Tyle , że to było może na prośbę tych z Azorów, a nie oś. Krowodrza Górka.Było dobrze , ale zbawcy narodu zdecydowali inaczej, ale żaden nie pomyśli aby poszerzyć o jeden pas ul. Wybickiego /od kościoła/ do Łobzowa PKP aby zbudować bus -pas. Tyle ,że nie będzie sie to podobać proboszczowi i wolą nie ryzykować, wstrętrni zakłamańcy.
K
Krakus
Ludzie ze wsi .. do komunikacji zbiorowej nie nawykli.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska