https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowe bloki rosną, a nowe drogi i ułatwienia komunikacyjne nie

Piotr Ogórek
Tak będzie wyglądał ruch, jeśli powstanie skrzyżowanie wg pomysłu urzędników
Tak będzie wyglądał ruch, jeśli powstanie skrzyżowanie wg pomysłu urzędników Archiwum
Urzędnicy postanowili ułatwić życie mieszkańcom Czyżyn, przebudowując skrzyżowanie przy os. Avia. Mieszkańców o zdanie nikt nie spytał, a ci mocno protestują przeciwko absurdom, które im zaproponowano. Z kolei w innej części Czyżyn, w rejonie ul. Galicyjskiej, Zarząd Dróg od kilku lat nie potrafi wyegzekwować od dewelopera obiecanego, nowego układu drogowego.

WIDEO: Krótki wywiad

Od kiedy na osiedlach Avia i Orlińskiego licznie zamieszkali nowi mieszkańcy, ta część miasta boryka się różnymi problemami komunikacyjnymi. Gęsta zabudowa, mało miejsc parkingowych, wąskie uliczki. Ruch w godzinach szczytowych jest tam bardzo utrudniony.

Do tego osiedle jest słabo skomunikowane z transportem publicznym. Najbliższe przystanki autobusowe znajdują się na ul. Stella-Sawickiego, w rejonie skrzyżowania z ul. Florera i Pisarka. Z głębi osiedla idzie się do nich przez blisko kilometr.

Nowe skrzyżowanie, mieszkańcy nic nie wiedzieli

Żeby nieco ułatwić życie mieszkańcom, urzędnicy stwierdzili, że wybudują nowe przystanki i przy okazji przebudują skrzyżowanie ul. Stella-Sawickiego i Orlińskiego. Gdy jednak mieszkańcy poznali szczegółową organizację ruchu, złapali się za głowy i stwierdzili, że lepiej nic nie robić.

Avia - betonowe królestwo Czyżyn. Zobacz, jakie wrażenie rob...

Problem w tym, że miasto zleciło już prace warte 2,1 mln zł. Tyle ma kosztować projekt oraz przebudowa skrzyżowania. Założenia nowej organizacji ruchu w poniedziałek mieszkańcom i radnym dzielnicy XIV Czyżyny przedstawił projektant.

- Projekt zakłada budowę lewoskrętu z Orlińskiego w Stella-Sawickiego, dwie zatoki autobusowe wzdłuż Stella-Sawickiego, przejście dla pieszych przez ulicę oraz wykonanie nawrotek: odwrócenie istniejącej oraz wykonanie nowej, na planowanym skrzyżowaniu. Do tego sygnalizacja świetlna – mówił projektant Bartosz Ptak.

Nowe rozwiązanie nie zakłada jednak lewoskrętu z Stella-Sawickiego w Orlińskiego, a dodatkowo likwiduje możliwość skrętu w lewo z ul. Włodarczyka w Orlińskiego oraz skrętu w lewo z Orlińskiego w Włodarczyka. Dlaczego?

- Na Orlińskiego wydzielamy dodatkowy pas do skrętu w lewo w Stella-Sawickego. W związku z tym skręt z Włodarczyka w lewo jest uniemożliwiony, aby nie przecinać dwóch pasów ruchu. Jest to spowodowane bliskością skrzyżowań oraz dużymi potokami ruchu na Orlińskiego, istniejącymi i prognozowanymi. Wynika to także z pojawienia się sygnalizacji świetlnej – tłumaczy Bartosz Ptak.

Albo pełne skrzyżowanie, albo żadnych zmian

Mieszkańcy nie zgadzają się na takie rozwiązanie, o czym głośno mówili na poniedziałkowym spotkaniu w siedzibie rady dzielnicy. Domagają się skrzyżowania z wszelkimi możliwymi lewoskrętami, także na relacji Włodarczyka/Orlińskiego. Nie chcą też likwidacji obecnej nawrotki na Stella-Sawickiego, która służy głównie mieszkańcom południowej części os. 2 Pułku Lotniczego.

- Cała sprawa wzięła się z tego, że mieszkańcy chcieli dodatkowych przystanków i przejścia dla pieszych. Sama idea przebudowy skrzyżowania jest słuszna, tylko wykonanie nam zaprezentowane jest po prostu słabe – mówi Jakub Łoginow, radny „czternastki”. - Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie konsultował z mieszkańcami planów odnośnie projektu tego skrzyżowania – dodaje radny Sławomir Bieniek.

Zdaniem projektanta nie ma szans na powyższe rozwiązania. - Taka wersja jest raczej nie do zaakceptowania przez Miejskiego Inżyniera Ruchu (MIR) i ZDMK ze względu na przepisy. Pewien kompromis można wypracować ws. nawrotek i pozostawienia istniejącej. Możliwy jest też lewoskręt ze Stella-Sawickiego, choć to wykracza poza zakres projektu – mówi Bartosz Ptak.

- Jeśli nie możemy mieć pełnego skrzyżowania, to lepiej nie zmieniać nic, bo będziemy mieć gorzej – przekonywali mieszkańcy. Zwracali uwagę, że wyjazd z osiedla zajmuje nieraz kilkanaście minut, a w takiej sytuacji te czasy będą jeszcze dłuższe. Mieszkańcy zwracali też uwagę, że będą musieli jeździć naokoło, żeby wjechać na osiedle (pokazujemy to na jednej z mapek).

Projektant obiecał przekazać urzędnikom uwagi mieszkańców. Jak dodał, wkrótce wystąpią do wydziału architektury z wnioskiem o zgłoszenie robót budowlanych. ZDMK pomysły mieszkańców ma przeanalizować. Dopiero potem będą podejmowane jakieś decyzje.

Przy Galicyjskiej też problem

Czyżyny nie mają szczęścia do nowych układów drogowych. Kilka lat trwa już przepychanka miasta z deweloperem o budowę ronda na skrzyżowaniu Sołtysowskiej i Centralnej oraz dodatkowego prawoskrętu z Centralnej w Nowohucką.

Wspomniane skrzyżowanie zawsze się korkowało, ale od kiedy deweloper zaczął budować wielkie osiedle przy Galicyjskiej, sytuacja znacznie się pogorszyła. W nowych blokach mieszkają już setki mieszkańców, kolejne budynki będą niedługo oddane. Miasto lata temu zobowiązało więc dewelopera do rozbudowy okolicznego układu drogowego. Ostatni raz o sprawie pisaliśmy w grudniu 2018 roku. Deweloper zapewniał wtedy, że nowe rondo powstanie do końca marca 2020. Ten termin się już zbliża, a prace wciąż nie ruszyły.

- W sprawie ronda inwestor złożył wszystkie projekty i zostały one uzgodnione. Procedowane jest właśnie pozwolenie na budowę (ZRID). W kwestii prawoskrętu deweloper przygotował analizę ruchu, która trafiła do MIR. Po jej zaopiniowaniu przystąpimy do uzgodnienia koncepcji – słyszymy w ZDMK.

Co z terminami? Urzędnicy cały czas powtarzają, że inwestor na oddanie nowego układu drogowego ma trzy lata od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie dla pierwszego budynku osiedla przy Galicyjskiej. Ten czas powoli mija. Urzędnicy przyznają, że umowa z deweloperem została źle skonstruowana, stąd takie opóźnienia w realizacji. Dodają, że umowa zawiera kary umowne i jeśli będzie podstawa, to zostaną naliczone.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Komentarze 27

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

e
elm

Ja bym tego zarządem nie nazwał. To coś od dróg to dawny ZIKIT, wiec z zarządzaniem raczej słabo.

k
kokok

Jedyne wyjście to zrealizować w końcu zasadę, że każde mieszkanie musi być wyposażone w minimum 2 miejsca postojowe PODZIEMNE. Każdy budynek użyteczności publicznej powinien mieć liczbę PODZIEMNYCH miejsc parkingowych proporcjonalną do powierzchni. Powinno się zakazać budowania centrów biznesowych i urzędów w jednym miejscu i nakazywać ich rozrzucanie po całym mieście. Wtedy ludzie będą tam kupować i wynajmować mieszkania gdzie pracują. Nie może być tak, że o 6-8 wszyscy jadą w jedna stronę, a od 15-18 wracają z powrotem do gigantycznej sypialni w okolicy której niczego nie ma. Wszystko stoi w korkach, a wejście do autobusu graniczy z cudem. Potokami ludzkimi trzeba sterować.

Powinno się również zakazać zapisywania dzieci do szkoły sp poza dzielnicą, lub dalej niż 2 km od miejsca zamieszkania. W przeciwnym razie uczęszczanie szkoły powinno być płatne. To chore, żeby dzieci z Ruczaju czy Bronowic codziennie były wożone do szkoły na Kościuszkowskim (nie zmyślam), która jak poczta pantoflowa głosi jest najlepsza w całym Krakowie.

g
gg
5 lutego, 9:38, wyborcy pis

5 lutego, 10:42, Dan:

Co ty p*****? Jaki pis? Przestań jątrzyć cieciu....

Tutaj chodzi o Majchrowskiego i radę miasta. Zezwolili na taki syf. Zagęszczenie zabudowy do maxa. Brak miejsc parkingowych.... Albo płacenie za miejsce postojowe przed blokiem 25tys zł. Teraz ceny spadły. Nikt nie pomyślał o układzie drogowym, o przepustowości.

TO mało płacicie za miejsce parkingowe. ja parę lat temu w innej częsci miasta płaciłem 10 tys więcej.

G
Gość

Mieszkam na Orlińskiego, na przystanek chodzę na Stella lub Wiślicka. Jak mieszkałam na Albertyńskim to wcale nie było bliżej. Nie wiem kto to wymyślił, ale wszyscy z Avii lub Orlińskiego są zadowoleni z obecnego układu i nie chcą żadnego skrzyżowania. Był tylko postulat przystanku i świateł przy przejściu. Dodam, świateł wzbudzanych tylko dla chcących przejść. A zawrotka i wjazd na osiedle przez 3 pasy to poroniony pomysł. Mam widok z okna na tę zawrotkę na Stella i aż się dziwię że tylko 2 śmiertelne wypadki tam były. Te 2,1 mln wydane nie wiadomo na co to brzydko pachnie. A projektant na spotkaniu odpowiada, że tak mu kazali zaprojektować i nawet nie miał pojęcia, że jest plan by Stella szedł tramwaj.

..
4 lutego, 18:21, Olo:

Deweloper miał przebudować układ drogowy? Chyba kpicie. To jest wyłącznie mamienie dotychczasowych mieszkańców i kupujących mieszkania. Podobnie jak rondo Sołtysowska-centralna.

4 lutego, 19:58, Zen:

No przecież się deweloper zobowiązał, że zanim odda mieszkania do użytku to układ drogowy powstanie. To się wywiąże. A że nie powiedział które mieszkania, ani który układ drogowy... To jest Kraków. Jacek rządzi

Tam chodziło o ostatnie nowe mieszkanie w Krakowie...

D
Dan
5 lutego, 9:38, wyborcy pis

Co ty p*****? Jaki pis? Przestań jątrzyć cieciu....

Tutaj chodzi o Majchrowskiego i radę miasta. Zezwolili na taki syf. Zagęszczenie zabudowy do maxa. Brak miejsc parkingowych.... Albo płacenie za miejsce postojowe przed blokiem 25tys zł. Teraz ceny spadły. Nikt nie pomyślał o układzie drogowym, o przepustowości.

L
LUL

Wyjazd z osiedla zajmuje kilkanaście minut? Że co? Przecież przy wyjeździe z Avii/Orlińskiego w ogóle nie ma korków - mogą się dopiero pojawić gdy urzędnicy wcielą w życie swoje chore wizje :D

w
wyborcy pis'du

"Z głębi osiedla idzie się do nich przez blisko kilometr." Tragedia! Zrobić metro pod blokami, żeby dało się zjechać windą z bloku od razu do metra. Tego żądamy, to nam się należy! Dodatkowo powinniśmy mniej płacić za prąd bo metro to uciążliwość drgania i w ogóle. Żądamy programu uciążliwość Jarosław! Jarosław!

S
Sokular

Bo jak to od dawna Wasza Gazeta zauważa, a ja ubolewam - Kraków to imperium deweloperskie a na budowę infrastruktury brak kasy i.........głowy.Obiecywane od 2013 linie tramwajowe nadal są....obiecywane.Najgorsza w kraju komunikacja .

k
krak

Mieszkam w okolicy mogilskiej i na przystanek mam 600-700m, czy to taki problem dla części mieszkańców Avi żeby dochodzić na przystanek kilometr? Wydaje mi się, że zmniejszenie płynności ruchu na Stella, dla tylko niewielkiej części mieszkańców Avi (żeby mieli bliżej na przystanek) nie powinna mieć miejsca kosztem wielu tysięcy ludzi przemieszczających się ulica Stella, wydłuży to też czas przejazdu autobusów. Kolejna sprawa to parkowanie, mieszkańcy takich osiedli nie powinni mieć możliwości parkowania w okolicy, np. na D303, tam dla mieszkańców powinno być pierwszeństwo parkowania polegające na zakazie parkowania z tabliczką "nie dotyczy mieszkańców osiedla z identyfikatorem. Wtedy ludzie chcący kupić mieszkanie w takim bloko-geccie dwa razy się zastanowią nad kupnem samochodu albo wjazdem samochodem do miasta.

K
Krk

Dewolper ma w d...e Ludzi :ten mysli jak wybudowac chlewy i dutki wyciagnac -a talatajstwo niech sie dalej martwi Ole!

P
Piotr
4 lutego, 16:36, Gość:

Dlaczego dopuszczono dewelopera? Czas skończyć z budową blokowisk i biurowców w Krakowie i niech obca ludność (zarówno z innych miast kraju, jak i z zagranicy) nie sprowadza się do Krakowa. Kraków dla krakowian!!! Ludność napływowa - wynocha z Krakowa! Co do skrzyżowania, to lepiej nic nie, przebudowywać, gdyż dodatkowa sygnalizacja spowoduje to, że autobusy na Stelli-Sawickiego będą stać na czerwonym świetle zamiast jechać. Co innego węzeł dwupoziomowy, ale tyle nabudowano bloków, że zabrakłoby miejsca na węzeł. Skrzyżowania z sygnalizacją to korki i smog.

Geniusz : zakaz budowania bloków i biur w mieście, należy je budować bliżej lasów bo tam duzo przestrzeni.

p
pin

Od samego początku wiadomo było co się stanie po zasiedleniu Avii (i nie tylko). Prorokiem tu nie trzeba było być, wystarczyło pomyśleć chwilę przeanalizować istniejący w podstawowej wersji układ drogowy i przejść się po okolicy by bez trudu dojść do konstatacji że zakup mieszkania takiej okolicy to nie najlepszy pomysł. Ale co ja mówię, jak ostatnio wyprzedali w Krakowie mieszkania w blokach, gdzie kilka metrów za oknem jest linia wysokiego napięcia z j_ebut*nym słupem :) masakra.

G
Gość
4 lutego, 18:21, Olo:

Deweloper miał przebudować układ drogowy? Chyba kpicie. To jest wyłącznie mamienie dotychczasowych mieszkańców i kupujących mieszkania. Podobnie jak rondo Sołtysowska-centralna.

4 lutego, 19:58, Zen:

No przecież się deweloper zobowiązał, że zanim odda mieszkania do użytku to układ drogowy powstanie. To się wywiąże. A że nie powiedział które mieszkania, ani który układ drogowy... To jest Kraków. Jacek rządzi

Za zgodą i poparciem PIS, Nagroda im. gen. Wieniawy-Długoszowskiego przyznawana jest za dokonania ubiegłego roku, choć może zostać wręczona również w uznaniu za całokształt twórczości.

J
Jedrek z Pińczowa.

Wincyj boków Wincyj łosiedli. My są radzi Ze to tak piknie wyglada..Ten nasz Krakówek coraz piękniejszy.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska