List od Czytelnika w sprawie Centralnej
Żeby dojechać do Expo Kraków czy Galerii Atut Galicyjska, trzeba wybrać objazd. Nie da się z Nowohuckiej skręcić w Centralną. I tak od lipca. Mieszkańcy i kierowcy tracą cierpliwość. Remont rozpoczął się w lipcu 2024 roku i trwa do dziś. A nie jest to wielka budowa linii tramwajowej. Kierowcy przysyłają nam zdjęcia i informacje, że plac budowy wygląda jak opuszczony, robotników trudno zauważyć, a robota nie postępuje. Nie ma terminu zakończenia prac, do których przystąpiono bez wyjaśnienia kwestii prawny dotyczących terenu. Pytamy jak to się stało?
"Pomimo deklaracji pojawiających się w różnych gazetach, w tym Gazecie Krakowskiej - jak wiadomo nie został uruchomiony przejazd ulicą (w ograniczonym zakresie) ani na przełomie roku, ani w okolicach Trzech Króli. Mało tego - plac budowy wygląda jakby został porzucony. Nie widać by były wykonywane obecnie jakieś prace - czasem jeden lub dwóch pracowników przerzuca łopatą z kupki na kupkę.
Jako mieszkańcy czujemy się zwyczajnie oszukani i to dwukrotnie w jednej i tej samej sprawie. Jak widać zarząd dróg nie umie dogadać się ani z właścicielem spornej działki, ani z wykonawcą samej przebudowy. Tymczasem mieszkańcy tracą godziny w korkach, coraz pewniejsze też staje się uruchomienie centrum outlet z nieczynnym skrzyżowaniem i paraliżem wszystkich skrzyżowań w okolicy - które już obecnie w godzinach szczytu stoją w korku w obydwie strony."
Prace na skrzyżowaniu ul. Centralnej i Nowohuckiej
W lipcu 2024 roku Zarząd Dróg Miasta Krakowa z pompą pisał o inwestycji, zaznaczając, że za zadanie odpowiedzialny jest deweloper, który realizuje swoją inwestycję w pobliżu.
"W ramach zadania ul. Centralna zyska osobny pas do skrętu w prawo w ul. Nowohucką. Pas środkowy będzie służył do jazdy na wprost oraz w lewo, a skrajny lewy – tylko do lewoskrętu. Poszerzony zostanie pas wjazdowy z ul. Nowohuckiej w ul. Centralną. Dodatkowo wykonane zostaną przejazdy rowerowe na wszystkich wlotach skrzyżowania. Z uwagi na liczbę pasów, kierunki ruchu zostaną rozdzielone wyspą azylu dla pieszych/rowerzystów. Przebudowane zostaną istniejące ciągi piesze, zjazdy oraz kolidująca infrastruktura techniczna, a także zatoka autobusowa na ul. Nowohuckiej.
W trakcie prac, planowane są zmiany w organizacji ruchu:
zamknięcie dla ruchu ogólnego fragmentu ul. Centralnej, zachowany m.in. dojazd do posesji, stacji paliw;
zakaz skrętu w ul. Centralną z ul. Nowohuckiej;
objazdy ul.: Centralną, al. Pokoju lub Galicyjską, Skręconą oraz Ciepłowniczą.
Porażka
29 listopada pojawił się nowy, krótszy komunikat ZDMK: "Trwają kwestie formalne związane z regulacją stanu prawnego jednej z działek. Budowa będzie trwała dłużej. Termin zakończenia inwestycji podamy w najbliższym czasie". A w styczniu 2025 roku urzędnicy... podali to samo i dalej bez konkretnego terminu. A cześć skrzyżowania, mimo obietnic, nie została oddana dla kierowców z końcem 2024 roku.
Prosimy zatem ZDMK o podanie jakiegoś terminu zakończenia inwestycji nam i mieszkańcom oraz o wyjaśnienie - jak to możliwe, że pod samym nosem drogowców (siedziba ZDMK jest przy Centralnej) doszło to porozumienia z deweloperem, by zamknąć przejazd, rozkopać ulicę i... nie sprawdzić, czy jeśli chodzi o stan prawny terenu wszystko jest ok. I co nie jest ok - prosimy o wyjaśnienia.
ZDMK wyjaśnia problem
"W pierwszych dniach marca zostanie przywrócona przejezdność na skrzyżowaniu ulic Centralnej z Nowohucką. ZDMK wraz z wykonawcą przebudowy tego skrzyżowania starają się, żeby można je było otworzyć w funkcjonalności zbliżonej do tej sprzed przystąpienia do przebudowy. Na pełne dokończenie przebudowy skrzyżowania i udostępnienie go w zamierzonej, rozbudowanej formie nie pozwala spór prawny tyczący się działek objętych decyzją ZRID. W sprawie toczy się już postępowanie egzekucyjne.
Przebudowa skrzyżowania ulic Centralnej oraz Nowohuckiej rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku. Roboty prowadzi deweloper w ramach umowy z miastem. Przed przystąpieniem do pracy w terenie uzyskał on wszystkie wymagane zgody i pozwolenia łącznie z decyzją ZRID dotyczącą czterech działek wchodzących w zakres inwestycji po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania. Wszystkie te działki są ogrodzone wspólnym płotem. W trakcie prac przy przebudowie jezdni ul. Centralnej okazało się, że właściciel działek odmówił wydania nieruchomości oraz rości sobie prawo posiadania do działek skarbu Państwo oraz Gminy Miejskiej Kraków. W związku z tym dalsze prowadzenie przebudowy stało się niemożliwe. W południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania ma znaleźć się nowy chodnik, droga dla rowerów przecinająca zarówno ul. Centralną, jak i Nowohucką. Do tego, w tym miejscu konieczne jest wykonanie żelbetowego zabezpieczenia ciepłociągu. Brak dostępu do działek uniemożliwia także dokończenie prac przy rozbudowie sygnalizacji świetlnej.
Przebudowa skrzyżowania ma na celu poprawę jego przepustowości. Posłuży do tego dodatkowy pas ruchu służącego do skrętu w prawo z ul. Centralnej w ul. Nowohucką, pas do jazdy na wprost w kierunku centrum handlowego, pas do skręt w lewo, w ul. Nowohucką. Do poprawy bezpieczeństwa pieszych posłuży wyspa rozdzielającą jezdnie wjazdowa od wyjazdowej z ul. Centralnej. Wygospodarowano też miejsce na osobny pas dla autobusów między skrzyżowaniem a zatoką przystankową na ul. Nowohuckiej w stronę ronda dywizjonu 308. Powstanie też droga dla rowerów, która pozwoli na przejazd przez rowerzystów po dedykowanej infrastrukturze zarówno ul. Centralnej, jak i Nowohuckiej po południowej i północnej stronie skrzyżowania.
Aby dokończyć przebudowę skrzyżowania miasto zdecydowało się na wszczęcie postępowania egzekucyjnego. W związku z tym trudno na ten moment określić dokładny czas zakończenia inwestycji w pełnej planowanej formie. Od kilku tygodni trwają prace zmierzające do udostępnienia skrzyżowania na już przebudowanym fragmencie. Będzie to oznaczało zbliżoną funkcjonalność jak przed przebudową. W tej chwili trwa opracowanie tymczasowej organizacji ruchu, która odpowie na pytanie, jakie relacje skrętne mogą zostać udostępnione i dla, jakich pojazdów. Trwa montaż tymczasowych sterowników sygnalizacji świetlnej kierującej ruchem samochodów i pieszych przy ul. Centralnej oraz zsynchronizowaniem ich zresztą świateł na tym skrzyżowaniu. Inwestor oraz ZDMK chciałyby, żeby skrzyżowanie było przejezdne na początku marca".
