Stało się! Jest pierwsza stacja wypożyczalni aut na prąd w Krakowie

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Udostępnij:
Spółka Smart City Polska na placu Na Groblach oddała do użytku pierwszą stację ładowania pojazdów elektrycznych na terenie Krakowa. Mieszkańcy czekali na to prawie dwa lata. Firma kilka razy przekładała termin uruchomienia usługi.

Coś w końcu drgnęło, ale problem w tym, że stacji powinno być 20 z 40 samochodami i wtedy będzie można mówić o działaniu systemu miejskiej wypożyczalni aut na prąd. Smart City Polska to firma zarządzana przez Krzysztofa Klimczaka, dawnego współpracownika prezydenta Jacka Majchrowskiego. Już w roku 2016 podpisano z miastem umowę o współpracy w tej kwestii. Miasto ma udostępnić miejsca pod stacje i promować usługę. Ale, co ciekawe, firmie Klimczaka właśnie wyrosła konkurencja w mieście - firma GO+EAuto.

Postawienie jednej stacji zajęło firmie SCP wiele miesięcy. Opóźnienia tłumaczyła zmianami w przepisach, długimi procedurami w urzędzie miasta (mimo porozumienia o współpracy). Ale też firma ta nie mogła wykazać się dużym doświadczeniem w tej branży - została kupiona od kancelarii prawnej jak spółka budowlana i przerobiona na firmę zajmującą się oprogramowaniem.

Co dalej z wypożyczalnią SCP? "Do końca 2018 r., planowane jest oddanie kolejnych 24 stacji ładowania. Jeszcze w październiku rozpoczną się prace montażowe w lokalizacjach przy ul. Rajskiej i ul. Radziwiłłowskiej" - podają urzędnicy miejscy.

i dalej:
"Stacje ładowania, funkcjonujące pod brandem Altilium dostępne będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów elektrycznych, a ich obsługa, w tym płatność, odbywać się będzie za pomocą aplikacji mobilnej.

Stacje Altilium wyposażone są w kable ładowania celem ułatwienia użytkowania i zwiększenia komfortu użytkownika. Korzystający ze stacji nie będzie miał potrzeby posiadania własnych kabli. Złącza kablowe wykonano zgodnie ze standardem europejskim, wyposażając je we wtyki typu 2 (Mennekes). W zależności od lokalizacji stacje występować będą w dwóch wariantach 2X22 KW lub 1X44 KW. Stacje jednostanowiskowe o mocy 44 KW umiejscawiane są w lokalizacjach o dużym deficycie miejsc postojowych, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Rady Dzielnicy I.

By zachęcić użytkowników pojazdów elektrycznych, w pierwszym tygodniu, ładowanie na stacjach Altilium odbywać się będzie za darmo. W planach spółki pozostaje uruchomienie systemu wynajmu krótkoterminowego samochodów elektrycznych, dostępne po uzyskaniu odpowiednio rozbudowanej infrastruktury ładowania pojazdów, minimum 15 stacji ładowania.

Do końca 2019 r., spółka planuje uzupełnienie systemu stacji ładowania na terenie Krakowa o dalsze stacje, osiągając tym samym ilość dwustu punktów ładowania."

Ale równocześnie z tym komunikatem magistrat wydał kolejny: "Gmina Miejska Kraków oraz krakowska spółka GO+EAuto podpisały porozumienie, na mocy którego zintensyfikowane zostaną realne działania na rzecz przystosowania stolicy Małopolski do car sharingu i upowszechnienia samochodów elektrycznych"

Dalej czytamy w nim:

"Jak zaznaczają przedstawiciele GO+EAuto, aby efektywnie wdrożyć car sharing (właściwie EV sharing) niezbędne jest stworzenie infrastruktury dla samochodów elektrycznych. Oznacza to w pierwszym kroku znaczące inwestycje i rozbudowanie sieci stacji ładowania. GO+EAuto planuje w przeciągu dwóch lat uruchomienie, na terenie całego kraju, nawet 250 stacji ładowania. Do tej pory polska firma uruchomiła już ogólnodostępną stację ładowania np. przy ul. Siewnej w Krakowie i kończy procedury mające na celu uruchomienie kolejnych lokalizacji w gminie Zielonki i przy ulicy Praskiej w Krakowie.

Do końca bieżącego roku w pierwszym w Polsce Centrum Samochodów Elektrycznych w Modlnicy GO+EAuto udostępni użytkownikom 12 szybkich stacji ładowania DC. Co ważne, technologia i oprogramowanie do zarządzania całą siecią stacji powstały w Polsce z inicjatywy firmy GO+EAuto, która w swojej flocie ma już ponad 40 aut elektrycznych gotowych do car sharingu. Oprogramowanie do obsługi stacji ładowania ma być też jak najbardziej intuicyjne dla użytkowników oraz dostosowane do najnowszych trendów technologicznych. GO+EAuto zapewnia obsługę przy użyciu modułów RFID i smartfona.

Porozumienie podpisane przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego oraz prezesa zarządu GO+EAuto Dawida Srokę pozwoli miastu na jeszcze efektywniejszą walkę ze smogiem. Zwłaszcza w centrum, gdzie samochody zeroemisyjne zaczną wypierać spalinowe, co jest już ogólnoświatowym trendem w krajach najbardziej rozwiniętych. To także krok w celu dostosowania się do przyjętej przez Sejm i Senat ustawy o elektromobilności, która nakłada obowiązek na gminy powyżej 300 tys. mieszkańców wprowadzenia szeregu udogodnień dla użytkowników aut elektrycznych.

Współpraca z GO+EAuto to także realizacja miejskiej polityki transportowej przyjętej przed dwoma laty. W jej ramach propagowane ma być korzystanie z pojazdów elektrycznych. W najbliższym czasie zostanie opracowana dokładna strategia lokalizacji stacji ładowania wraz z konkretnym harmonogramem. Obie strony chcą jak najszybszej realizacji projektu, aby w możliwie krótkim czasie uruchomić kolejny etap inwestycji, jakim będzie wprowadzenie wspominanej usługi car sharingu pojazdów elektrycznych, która może znacząco zrewolucjonizować transport miejski. Przy okazji Kraków prawdopodobnie będzie wzorem dla innych dużych aglomeracji, które ułatwienia dla EV będą musiały wprowadzić w ciągu najbliższych siedmiu lat.

Władze Krakowa zdecydowały się na współpracę z GO+EAuto, ponieważ to lider swojej branży w dziedzinie zarządzania, instalacji oraz serwisu stacji ładowania aut elektrycznych (jest oficjalnym partnerem m.in. takich producentów jak GARO czy SETEC Power)."

O SPRAWIE SMART CITY POLSKA PISALIŚMY JUŻ WIELOKROTNIE
Człowiek z SLD, kolega prezydenta, i jego mała firma zrobią nam smart city?
Kupiona od prawnika firma otworzy wypożyczalnię aut elektrycznych w Krakowie?
Auta na prąd znów zaliczają poślizg, system może ruszy za 2 miesiące
Kolejny poślizg aut na prąd. Może będą w październiku

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Wszystko co musisz wiedzieć o oponach zimowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ewa Szczypiorek
Już też nie ma co tak przesadzac. Kraków jeszcze jako tako ma się jesli chodzi o elektromobilnosc, Czesto zajeżdżam wlasne na podładowanie, bo greenway postawil kilka ładowarek w miescie. I dobrze - oby ich bylo jak najwiecej bo to mega ułatwia podrozowanie zwlaszcza na dalekie wyjazdy.
C
Ciekawski
Hm.. Ciekawe, kto inspirował ten artykuł? Czemu nazwa Go+EAuto pada w artykule 10 razy? Ładna reklama. Czemu chcecie montować chińskie ładowarki? Mam taką koło pracy i szumi przy każdym lądowaniu niemiłosiernie, jak mieszkańcy to wytrzymają? Chcecie takie chalaśliwe badziewie zafundować mieszkańcom?
G
Gość
Władze Krakowa to chyba jeszcze nigdy niczego nie zrobiły na czas i przez to się udusimy zanim Majchrowski w końcu podejmie konkretne kroki. Taka mentalność - bez pośpiechu. Tu trzeba zmiany i energii, Gibała wejdzie i wprowadzi szereg działań, dlatego musimy na niego zagłosować! Inaczej się udusimy w tych oparach bo stan powietrza się jedynie pogarsza, a Majchrowski śmie twierdzić że problem smogu jest rozwiązany. Śmiech na sali.
g
gosc
Przedwyborcza kiełbasa majchrowskiego, na tej jednej stacji się skonczy na wiele, wiele miesięcy
G
Gość
Jak jest w mieście nadmiar aut, to powstają korki, przy czym elektryczne auto nawet może być gorsze, gdyż może np. wyładować się na newralgicznym skrzyżowaniu. W Krakowie powinno się dążyć do zmniejszenia ilości indywidualnych aut (t powinno być celem) a nie dodawania aut elektrycznych do już istniejących spalinowych. W mieście jest za dużo samochodów osobowych o co najmniej 100-150 tysięcy.
J
Jasiek
"obowiązek [...] wprowadzenia szeregu udogodnień dla użytkowników aut elektrycznych" - proszę pamiętać, że da się wprowadzić udogodnienia dla EV w innej formie niż utrudnienia dla wszystkich poza EV!
np.: można jeździć 'buspasem', mniejsze lub brak opłat za parkowanie, możliwość wjazdu w strefę B, dedykowane miejsca parkingowe pod urzędami lub szpitalami;
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie