Startuje nabór do programu Kolej Plus. Czy w jego ramach powstanie "złoty pociąg" z Krakowa do Myślenic?

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
W Myślenicach we wtorek (26 maja) odbyła się konferencja prasowa z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Była poświęcona rządowemu Programowi Kolej Plus, w ramach którego miałoby zostać wybudowane nowe połączenie kolejowe Kraków – Myślenice.

FLESZ - LOT wznawia połączenia krajowe

W Małopolsce planuje się w ramach tego właśnie programu wybudować właśnie zupełnie nowe (choć planowane już ponad 100 lat temu) połączenie kolejowe między Krakowem a Myślenicami.

Jak mówił minister, 8 mln Polaków (22 proc.) nie ma dziś dostępu do sieci kolejowej bezpośrednio z miejsca swojego zamieszkania.
- Odbudowa, modernizacja, przywracanie do życia szlaków kolejowych, które zostały zlikwidowane, ale też budowa nowych szlaków kolejowych, jak w przypadku Myślenic – wyliczał cele programu minister i dodał, że dla miast takich jak np. Myślenice to szansa na rozwój, również gospodarczy.

Dla burmistrza Myślenic Jarosława Szlachetki to, jak mówił, wyraźny sygnał, że budowa połączenia kolejowego Myślenic z Krakowem jest jak najbardziej realna. - Do najbliższego przystanku kolejowego mamy ok. 15 km. Budowa linii kolejowej między Krakowem a Myślenicami poprawi przede wszystkim dostępność komunikacyjną dla mieszkańców i przedsiębiorców. Nowe połączenie kolejowe będzie alternatywą dla zatłoczonej „Zakopianki” co przełoży się na obniżenie ruchu samochodowego. To z kolei zmniejszy poziom hałasu oraz emisję spalin. Bezpieczne i punktualne połączenie z Krakowem wpłynie na podwyższenie standardu życia mieszkańców. Inwestycja kolejowa to niewątpliwie impuls gospodarczy dla terenów przylegających do linii kolejowej. Oprócz aspektu gospodarczego ważnym jest również aspekt turystyczny. Dzięki kolei zwiększy się dostępność do terenów turystyczno-rekreacyjnych ziemi myślenickiej – dodał.

Wartość projektów, które mają być zrealizowane w ramach programu Kolej Plus (wstępnie wytypowano ich 20) to 6,5 mld zł. 85 proc. wartości inwestycji będzie finansowało państwo, poprzez PKP PLK. Samorządy będą musiały zabezpieczyć wkład w wysokości 15 proc.

- Dziś ogłaszamy początek naboru do Programu Kolej Plus. Dziś zwracam się do samorządów o składanie wniosków – mówił minister, a Ireneusz Merchel, prezes zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawił harmonogram programu, którego realizacja ma potrwać do 2028 roku. I tak zgłaszanie wniosków ma potrwać przez najbliższe 3 miesiące tj. do 27 sierpnia. Kolejne 3 miesiące zajmie ich ocena. Potem samorządy będą miały rok na składanie już konkretnych deklaracji. W drugiej połowie 2021 roku nastąpi wybór projektów. Dalej, jak mówił prezes, rok 2022 będzie czasem projektowania i przygotowywania dokumentacji, a wreszcie w latach 2023-24 planuje się rozpoczęcia prac budowlanych.
- To też szansa na to, aby rynek inwestycji budowlanych, infrastrukturalnych będzie stale atrakcyjny dla naszych wykonawców – dodał minister Adamczyk.

Samorząd wojewódzki w partnerstwie z kilkoma gminami (w tym również Myślenicami) jest już w posiadaniu gotowej koncepcji z elementami studium wykonalności linii kolejowej. Opracowanie wskazało nie tylko potrzebę realizacji tej inwestycji, ale i możliwe przebiegi trasy.
- W ramach Programu Kolej Plus wspólnie z partnerami samorządowymi chcemy złożyć wniosek o sfinansowanie pełnej dokumentacji projektowej – mówi burmistrz Szlachetka. Jej koszt szacuje się na 200-300 mln zł.

Szacunkowy koszt budowy jednotorowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic (z końcową stacją na Zarabiu) to ok. 2 mld zł.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

Pan Minister Adamczyk niech najpierw dokończy budowy które ciągną się latami, a potem snuje plany na przyszłość. Kolej do Myślenic to głupota. Kto będzie chodził na przystanek kolejowy i czekał na pociąg jadacy co godzinę, kiedy co kilka minut jedzie busik do Krakowa. Panie Adamczyk, a może jednak szybki tramwaj do Myślenic ?

Pan minister AA planował jeszcze linię kolejową z Olkusza do Krakowa, czyżby już zrezygnował ?

W 2015 roku tuż przed wyborami do Sejmu, przyszły minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, twierdził, ze rząd powinien renegocjować umowę ze Stalexportem, który dzierżawi autostradę a4. Koncesjonariusz traktuje nas w sposób niegodny. Państwo podpisując umowę ze Stalexportem przekazało nas, użytkowników autostrady, wraz z dzierżawą. Obiecywał odtajnić umowę ze Stalexportem którego prezesem jest pan Emil Wąsacz, ten sam co wcześniej jako minister AWS podpisywał tajną umowę z e Stalexportem. Zarzekał się , że PiS mówi o tym od dawna, a obecny rząd PO nie zrobił nic w tej sprawie. -

Pochwal się pan panie ministrze Andrzeju Adamczyk co pan zrobił i PiS.

Czy w przypadku koncesji na zarządzanie autostradą A4 sprawą nie powinna zająć ponowniesię Prokuratura i Sąd , ministra Ziobry ?

Panie ministrze Adamczyk pan się chyba nie boi mocodawców Stalexportu i nie da się zaskoczyć jak Papała , Lepper i kilku innych ?

Z
Zbigniew Rusek

Połączenie do samych Myślenic nie ma większego sensu. Co innego, gdyby to była kolej do Zakopanego przez Myślenice, gdyż obecny (długi) czas jazdy pociągiem z Krakowa do Zakopanego spowodowany jest głównie tym, że jest to trasa okrężna, dłuższa od samochodowej o ok. 40 kilometrów (jakieś 147 km., podczas gdy autobusem - od dworca autobusowego w Krakowie, do dworca autobusowego w Zakopanem - 108 km.). Jeśli budować, to od razu do Zakopanego, a nie do samych Myślenic.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3