Jak zapewnia magistrat, obecny projekt uchwały o SCT powstał na drodze dialogu z mieszkańcami. Ankiety w tej sprawie można było wypełniać od 19 listopada, a 29 listopada ruszyły konsultacje społeczne.
- Do tej pory konsultacje objęły otwarte spotkanie w szkole przy ul. Ułanów, spotkania online, klika warsztatów z ekspertami czy uruchomienie kolejnej ankiety dla mieszkańców. Nowy projekt uchwały opiera się zatem na różnorodnych głosach i opiniach, przy utrzymaniu orientacji na skuteczność SCT, jako narzędzia do poprawy jakości powietrza w Krakowie – podaje UMK, zaznaczając przy tym, że konsultacje dotyczące SCT nie zostały zakończone: w związku z publikacją nowej propozycji mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi i propozycje do projektu uchwały do 8 stycznia 2025 roku.
Nowa SCT dla krakowian – za sześć lat. Kluczowe zasady projektu
- Projekt zakłada, że nowa strefa obejmie niemal całe miasto, poza terenami na wschód od drogi ekspresowej S7, czyli terenów Kombinatu i otaczających go. SCT nie obejmie również kluczowych łączników do obwodnicy autostradowej, takie jak ul. Zakopiańska czy al. 29 Listopada, a także ul. Wielicka, aby zapewnić dostęp do ważnych miejsc (szpitale, parkingi Park&Ride czy węzły autostradowe). Taki kompromis pozwala uniknąć utrudnień dla mieszkańców i firm, zachowując jednocześnie główny cel SCT – poprawę jakości powietrza – zaznaczają urzędnicy.
Pozostałe najważniejsze założenia nowego projektu
mieszkańcy Krakowa będą objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 roku
dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wprowadzony będzie okres przejściowy - do 30 czerwca 2028. Do tego czasu wjazd takich będzie możliwy po dokonaniu opłaty emisyjnej
początkowe wymagania dla aut osobowych z silnikiem benzynowym (w tym LPG) to rok produkcji przynajmniej 2005 albo spełniony wymóg normy emisji nie niższej niż EURO 4. Dla diesli to odpowiednio minimum 2014 rok produkcji albo minimum norma emisji Euro 6
od 1 lipca 2030 rok wymagania dla diesli zostaną zaostrzone: wymagany będzie minimum rok produkcji 2018 albo norma emisji Euro 6dT
wyłączenia dla osób z niepełnosprawnościami
planowana jest automatyzacja kontroli pojazdów, redukcja zbędnej biurokracji
Krakowianie uprzywilejowani. Inne rygory dla pojazdów spoza miasta
Od 1 lipca 2025 roku wszystkie pojazdy jeżdżące po SCT - poza tymi należącymi do mieszkańców Krakowa - będą musiały spełniać następujące wymagania
w przypadku diesli auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2014 r., albo spełniać wymagania normy emisji Euro 6. Przy czym wystarczy, że auto spełnia tylko jeden z tych wymogów. Jeśli samochód jest np. wyprodukowany w 2013 r., ale właściciel ma dokumenty wykazujące, że spełnia on wymogi normy emisji Euro 6, takie auto będzie dopuszczone do SCT
w przypadku pojazdów z zapłonem iskrowym (pojazdy benzynowe, także te z instalacją LPG) auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2005 r., albo spełniać wymagania normy emisji Euro 4. W tym przypadku także wystarczy, że auto będzie spełniać tylko jeden z tych wymogów
Natomiast od 1 lipca 2030 roku dla samochodów jeżdżących po SCT określono następujące wymogi:
w przypadku diesli auto będzie musiało być wyprodukowane przynajmniej w 2018 roku lub spełniać wymagania normy emisji Euro 6dT
w przypadku aut benzynowych i LPG wymagania się nie zmienią: będzie to minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4
SCT po nowemu to również opłaty emisyjne, po których wykupieniu będzie można wjechać do strefy nawet pojazdem, który nie spełnia jej wymogów. Proponowane tu opłaty to 2,5 zł za godzinę lub abonamentowe: 20 zł za dzień oraz 500 zł za miesiąc.
- Dzięki temu Kraków będzie dostępny dla wszystkich właścicieli pojazdów, którzy stają wobec konieczności wjazdu w granice stolicy Małopolski. Ustawa pozwala na stosowanie tego rozwiązania przez okres maksymalnie trzech lat – dlatego osoby wjeżdżające okazjonalnie do Krakowa będą miały tyle czasu na dostosowanie się do nowych zasad, czyli ewentualna wymianę samochodu na taki, który będzie spełniał wymogi SCT – zapowiadają krakowscy urzędnicy.
Identyfikacja pojazdów uprawnionych do ruchu w SCT. Specjalne wyjątki
Nowa projekt mówi o dwóch sposobach weryfikacji czy pojazd jest uprawnionych do poruszania się po SCT. Mają to być
automatyczna weryfikacja uprawnień pojazdu na podstawie danych znajdujących się w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) – to rozwiązanie sprawi, że właściciele większości pojazdów, nie będą musieli zgłaszać się do urzędu po potwierdzenie uprawnienia. System weryfikuje to bez ich udziału
automatyczna weryfikacja uprawnień pojazdu na podstawie danych podanych przez jego właściciela do urzędu miasta – będzie to dotyczyć pojazdów, które po SCT będą mogły poruszać się na podstawie specjalnych uprawnień (np. samochód należący do mieszkańca, albo auto osoby z niepełnosprawnością ruchową). Po rejestracji pojazdu w systemie i pozytywnej weryfikacji, nie będzie on zatrzymywany do kontroli
Celem tych rozwiązań jest obniżenie do minimum obciążenia kierowców czynnościami urzędowymi. Zapowiedziano także, że wybrane pojazdy będą mogły wjeżdżać do STC na innych zasadach. Dotyczy to
pojazdów historycznych lub zabytkowych – będą mogły one wjechać do SCT przez maksymalnie 50 dni w roku
pojazdów specjalnych (dźwigi, nietypowe maszyny, campery) – jeśli mają odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym, będą mogły wjeżdżać do SCT bez ograniczeń
wprowadzono także wyłączenia - do 30 czerwca 2028 roku - dla organizacji non-profit działających w Krakowie (zajmujących się np. pomocą społeczną) oraz pojazdów służbowych ważnych instytucji państwowych
