https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sypią się miejskie torowiska. Od soboty staną Bronowice [MAPA]

Arkadiusz Maciejowski, Karolina Gawlik
Krakowskie torowiska są w fatalnym stanie. Tylko w tym roku, ze względu na konieczność awaryjnych napraw, ruch tramwajów był zawieszany kilkadziesiąt razy. Kolejne utrudnienia czekają na pasażerów już od soboty. Przez pięć dni tramwaje nie pojadą na odcinku od teatru Bagatela do Bronowic, bo trzeba wymienić zniszczone podkłady i szyny. Podróżni będą musieli korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej.

Urzędnicy miejscy zapewniają, że w ciągu najbliższych dwóch lat gruntownie zmodernizowanych zostanie prawie 20 kilometrów szyn, jednak potrzeb jest dużo więcej. Na liście priorytetowej znalazły się m.in. tory na ul. Zwierzynieckiej, Basztowej i Dunajewskiego. Jeszcze w tym roku prace mają rozpocząć się w rejonie ul. Srebrnych Orłów. W przypadku tych inwestycji pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu starają się o dofinansowanie z Unii Europejskiej.
- Mamy już podpisaną preumowę. Całkowity koszt projektu (obejmującego modernizację czternastu torowisk) to 146 mln zł. Dofinansowanie z UE miałoby wynosić 59 proc. - tłumaczy Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Na liście priorytetowych prac nie ma jednak tak ważnych torowisk jak te na ul. Królewskiej, Zakopiańskiej, Igołomskiej, Nowosądeckiej, które również wymagają odnowienia. - Mamy zaplanowane remonty do końca 2015 roku, a więc prac kompleksowych na innych torowiskach należy spodziewać się po tej dacie - przyznaje Hamarnik.

Oznacza to, że nadal w wielu punktach miasta pasażerowie będą musieli liczyć się z wyłączaniem ruchu tramwajów na czas awaryjnych napraw albo drastycznym ograniczeniem prędkości na danych odcinkach, jak ma to miejsce od kilku lat.
Co gorsze, porównując przygotowywane regularnie przez miłośników komunikacji miejskiej mapy krakowskich torowisk (najnowsza na zdjęciu), można łatwo zauważyć, że w wielu miejscach ich stan - tylko w ciągu ostatnich sześciu miesięcy - pogorszył się.

Jeszcze w kwietniu kolorem żółtym, oznaczającym stan dobry, zaznaczone były np. szyny biegnące wzdłuż ul. Kościuszki. Dziś są pomarańczowe, co oznacza zły stan torów. Taka sama sytuacja dotyczy też ul. Westerplatte i św. Gertrudy, czyli ścisłego centrum miasta.

- MPK inwestuje regularnie w nowoczesne tramwaje, ale w wielu miejscach nie ma torowisk, po których mogłyby sprawnie jeździć - mówi Stanisław Jurga, specjalista ds. infrastruktury tramwajowej. I dodaje, że często zdarzające się wykolejenia tramwajów pokazują, iż sytuacja naprawdę jest poważna, a rozwiązać mogą ją jedynie gruntowne modernizacje.

- Ograniczenia prędkości powodują natomiast, że komunikacja miejska zwalnia i jest coraz mniej atrakcyjna dla pasażerów - przestrzega Jurga.

Plany na r. 2014

  • 4 od Wzgórz Krzesławickich do teatru Bagatela bez zmian, następnie ulicą Podwale, Piłsudskiego, al. 3 Maja do Cichego Kącika.
  • 8 od Borku Fałęckiego do Filharmonii bez zmian, następnie do Cichego Kącika.
  • 13 od Nowego Bieżanowa do Bagateli, następnie ulicą Dunajewskiego, Basztową, Westerplatte i św. Gertrudy.
  • 14 od Mistrzejowic do ronda Mogilskiego bez zmian, następnie tunelem do Dworca Towarowego.
  • 24 od Kurdwanowa do Bagateli, następnie ul. Podwale, Straszewskiego, Franciszkańską, Dominikańską do Poczty Głównej.
  • 502 linia zostanie zawieszona.
  • Zastępczy 64 - od nocy 09/10.11. (sob./nd.) do nocy 14/15.11. (czw./pt.) uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa na całej trasie od Bronowic Małych do os. Piastów.
  • 702 zastępcza linia kursująca na trasie: plac Centralny, Bora-Komorowskiego, rondo Mogilskie, Lubicz, Basztowa, Dunajewskiego, teatr Bagatela, Karmelicka aż do Bronowic Małych.
  • 704 zastępcza linia kursująca na trasie: Bronowice Małe - Balicka - Bronowicka - Podchorążych - Królewska - Karmelicka - Batorego - Łobzowska - Dunajewskiego - teatr Bagatela.
  • Bilety na linie 4, 8, 13, 14, 24 zachowują ważność na trasach stałych i objazdowych.

W przyszłym roku zmodernizowane zostaną także torowiska na ulicach:

  • Podwale na odcinku UJ - teatr Bagatela (marzec-maj 2014),
  • Basztowa na odcinku LOT - Dworzec (lipiec-sierpień 2014),
  • Dunajewskiego (maj-lipiec 2014),
  • Starowiślna na odcinku Dietla - most Powstańców Śląskich wraz z węzłem św. Wawrzyńca (czerwiec-sierpień 2014),
  • Zwierzyniecka na odcinku Filharmonia - pętla Salwator (sierpień-grudzień 2014), Na Zjeździe (luty-kwiecień 2014), węźle Wanda (wrzesień-grudzień 2014).

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kraqs
Tramwaj to drogi w utrzymaniu przeżytek.
345
Nie mogli, bo kasa poszła na stadiony.
N
N-Hua
Królewskie miasto :D Ojjjj, nie ma to jak zubożały Krakówek, który żyje na koszt "gumiorskiej Huty" i jeszcze uważa się za coś lepszego. Widzę że naprawdę ciężko u ciebie z wiedzą. Więc może sprawdź sobie która dzielnica OD LAT daje najwięcej podatków i która najmniej z nich otrzymuje zwrotnych inwestycji. A jak już sprawdzisz, to wtedy pisz o 10 zł za wjazd do Królewskiego Miasta. O ile przyzwoitość ci pozwoli (zakładając, że ją masz). Z samej "królewskości" się nie utrzymasz.
H
Huciński
Nie ma sprawy !!! Zobaczymy jak długo spleśniały Kraków wytrzyma gdy nagle straci 1/3 budżetu.Nowa Huta mogłaby być somowystarczlnym miastem , wolnym i mam nadzieję że tak się stanie ,a przynajmniej uzyska autonomiczny budżet ,na którym nie będzie już pasożytował krakowski magistrat. Mapka jest tego dowodem (klory torowisk) jak traktowani są Nowohucianie przez Krakowian. Niestety problem w tym że część Nowohucian nie przyjmuje wciąż tego do wiadomości .
D
DR
tylko odpowiednio większą. Wszystkie tory tramwajowe i drogi zakończyć na granicy Krakowa. Zabrać komunikację miejską. Wjazd do Krakowa od sąsiednich gmin, przy czym jeżeli masz meldunek na terenie gumiorskiej huty płacisz myto wjazdowe do Królewskiego Miasta Krakowa (powiedzmy 10 zł od osoby). Zakaz meldowania się na terenie Królewskiego Miasta Krakowa osób z gumiorskiej huty. Zobaczymy jak długo gumiorscy huciarze wytrzymają bez Krakowa.
J
Jan Polewka
Już jest stan agonalny , a przecież skrzyżowanie pod Bagatelą w 2012 robili to nie mogli odrazu Podwala zrobić
w
wellys
Bo płyty złej jakości były i teren się "ugioł" bo dawniej Młynówka płyneła
k
krakus
A oglądać tramwaj to przyjedziecie do Krakowa
s
sanders
Odeszli definitywnie /koszty , tereny,estakady/ od tego planu , byle udało się zrobić od Wieczystej do Mistrzejowic
w
wojtekNH
Jest to totalne sk...syństwo zważywszy na fakt, że NH odprowadza największą część podatków do kasy miejskiej.
Z
Zwolennik k.m.
Na pw. mapce widać także jak niewielka jest odległość pętli Mistrzejowice i pętli Rakowice. Dlatego apeluję do władz KRAKOWA - zacznijcie w końcu coś robić w kierunku budowy tej linii. Prądnik Czerwony i Olsza czekają już ponad 1oo lat na realizację linii !!! Okazuje się że jest niezabudowany pas pod tą trasę tramwajową !!! Dlatego linia powinna przebiegać do Rakowic a nie Wieczystej. Powstałaby wówczas trzecia trasa tramwajowa między Krakowem a Nową Hutą, która odciążyłaby ul. Mogilską.
A
Anonit
A co ze sławna obietnicą przebudowy ul. Mogilskiej ? Czy jak zwykle są inne priorytety?
M
Marek
Wystarczy spojrzeć na mapę by zrozumieć dlaczego mieszkańcy Nowej Huty czują się wykorzystywani przez resztę Krakowa. Dzielnica ma najgorsze tory w całym mieście, a nie planuje się tutaj żadnych remontów!!! Nowohucianie, odłączcie się od tego żydowskiego miasta!!!
t
tomek
A gdzie byli wcześniej ci co decydują o remontach torów?? Pamiętam dokładnie generalny remont królewskiej i karmelickiej był latem 1997 roku to już 16 lat minęlo a co myśleli że na 50 starczy? nie może być ....
R
R
To już pewne. Dziś przedstawiciele Polskiego Komitetu Olimpijskiego oficjalnie zgłoszą Kraków jako kandydata ubiegającego się o przyznanie organizacji zimowych igrzysk w 2022 roku.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska