https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szczawnica pięknieje. Walka z reklamozą przynosi efekty. Zdjęcia przed i po

Piotr Rąpalski
Znikające reklamy w Szczawnicy
Znikające reklamy w Szczawnicy Pieniński Park Narodowy
Pieniński Park Narodowy opublikował zdjęcia, na których widać jak Szczawnica, ta prawdziwa, wyłania się spod reklamowej kolorowizny i kiczowatych szyldów. To efekt działania w tej miejscowości uchwał krajobrazowej, która reguluje co i gdzie może wisieć na elewacjach budynków. Jak widać ich właściciele zaczęli dostosowywać się do nowego prawa. Zobaczcie zdjęcia ze Szczawnicy, przed i po.

Pieniński Park Narodowy o Szczawnicy

"Szczawnica pięknieje! Coraz więcej budynków zaczyna wyłaniać się spod „oklejających” je (nieraz dosłownie!) tablic i banerów reklamowych a ulice powoli stają się estetyczne. To efekt wejścia w życie uchwały nr XLIX/365/2022 Rady Miejskiej w Szczawnicy z dnia 8 sierpnia 2022 roku w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, w tym tablic i urządzeń reklamowych. Nadmiar takich nośników i obiektów doprowadza do przesycenia przestrzeni publicznej elementami obniżającymi jej walory estetyczne. Problem dotyczy zarówno krajobrazu o charakterze przyrodniczym, jak i miejsc wartościowych pod względem urbanistycznym i historycznym. Estetyka budynków i ich otoczenia wiele mówi o miejscu, do którego się wybieramy, dlatego dobrze zaaranżowana przestrzeń publiczna jest skuteczną promocją dla gminy, atrakcją wpływającą na lokalne usługi i powinna być kluczowa dla władz i mieszkańców.

W uchwale wyodrębniono m.in. strefę przestrzenną obejmującą tereny najcenniejsze przyrodniczo, na których ustalono zakaz lokalizowania tablic i urządzeń reklamowych. To Pieniński Park Narodowy wraz z otuliną, rezerwaty przyrody z otulinami oraz Popradzki Park Krajobrazowy. Dopuszczalne są jedynie niewielkie szyldy i tablice informacyjne umieszczone przy obiekcie, którego dotyczą.

Uchwała zakazuje także sytuowania na terenie Miasta i Gminy Szczawnica tablic i urządzeń reklamowych informujących
o produktach i usługach oferowanych poza granicami gminy, nierzadko w odległości kilkudziesięciu kilometrów. Znikają operacje plastyczne, salony samochodów, kotły, okna, ośrodki narciarskie, Spa, termy i wiele innych. Czy gminy pienińskie nie mają nic wartościowego do zaoferowania, skoro reklamują i zachęcają turystów do korzystania z atrakcji zlokalizowanych na innych obszarach, często u konkurencji? Czy zasłanianie i zaśmiecanie unikatowego pienińskiego krajobrazu wielkoformatowymi nośnikami z „obcymi’ produktami to jest dobre rozwiązanie? Tym bardziej, że dzisiaj decyzję o zakupach bądź miejscu wypoczynku podejmujemy siedząc w domu i „klikając” propozycje. Do tego natłok reklam przy drogach powoduje, że przestajemy na nie zwracać uwagę.

Brawo! Czy inne gminy podejmą prace nad podobnymi uchwałami, aby uporządkować przestrzeń, ochronić krajobraz i stać się po prostu ładniejsze? Czy raczej staną się miejscem zaśmiecanym m.in. przez reklamy usuwane w Szczawnicy?"

Jakie kraje są najbardziej przyjazne dla kobiet?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska