Tak jest m.in. na rondzie Matecznego, gdzie po zdemontowaniu reklam z ogrodzenia wzdłuż ulicy można teraz zobaczyć park zdrojowy. Również na Górze Borkowskiej, gdzie we wtorek trwało "oczyszczanie" z billboardów wlotu do miasta, albo wzdłuż ulicy Konopnickiej, gdzie też poznikały nośniki reklamowe. W środę usuwany jest swoisty płot z reklam na murze WKS Wawel na rogu ul. Podchorążych i Głowackiego.
Z fasady Teatru Bagatela zniknął ekran wyświetlający reklamy - wielkoformatowy telebim o powierzchni 20 mkw. Nie ma już ogromnej reklamy na hotelu Forum nad Wisłą. W mieście można zobaczyć rozmaite pozostałości po billboardach, np. przy skrzyżowaniu ul. Królewskiej i al. Kijowskiej jest to solidny betonowy postument.
Mieszkańcy wyczekują zwłaszcza "odszmacenia" całych budynków w centrum Krakowa - usunięcia zasłaniających je wielkich reklamowych płach. Jak sprawdzaliśmy we środę, jedne z najsłynniejszych takich siatek, wiszące na kamienicy przy ul. Kościuszki przy samym moście Dębnickim, zostały już zdjęte. Natomiast nie zniknęła dotąd płachta zasłaniająca zabytkową kamienicę na rogu Alej Trzech Wieszczów i ul. Piłsudskiego.
Jak przypomina krakowski magistrat, po 1 lipca, w razie niedostosowania reklam do zapisów uchwały krajobrazowej, należy liczyć się z postępowaniem administracyjnym, które może zakończyć się naliczeniem kar pieniężnych za każdy dzień trwania tego postępowania - aż do momentu dostosowania szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego lub jego usunięcia. Kara za 1 mkw. szyldu czy reklamy niezgodnej z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie (z odsetkami).
Uchwała krajobrazowa reguluje zasady i warunki sytuowania na terenie Krakowa obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Dokument precyzuje także odległość montażu billboardu od budynku, umieszczanie paneli reklamowych np. w przejściach podziemnych, odległość tablic od skrzyżowań czy minimalną odległość między wolnostojącymi reklamami na terenach ulic wlotowych. Uchwała wprowadziła także zakaz umieszczania reklam na słupach oświetleniowych.
Zgodnie z uchwałą Kraków powinien się generalnie uwolnić od reklam wielkopowierzchniowych, wielkich płacht, siatek zasłaniających całe elewacje budynków. Mogą one zawisnąć na budynkach tylko na okres remontów, nie dłużej niż na rok i nie częściej niż co siedem lat.
Dodajmy, że uchwała krajobrazowa dzieli miasto na trzy strefy i podobszary, w których obowiązują różne zasady sytuowania nośników reklamowych.
Jak podaje Michał Pyclik, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miasta Krakowa, w ciągu dwóch lat trwania okresu dostosowawczego pracownicy ZDMK sprawdzili ponad 3,8 tys. reklam znajdujących się przy drogach publicznych w Krakowie. Wśród ujawnionych reklam około 900 było ustawionych nielegalnie i znajdowało się na terenach zarządzanych przez ZDMK. W stosunku do właścicieli wszczęto postępowania administracyjne za nielegalne zajęcie pasa drogowego, w wyniku których nałożono kary o łącznej wartości ponad 6,6 mln zł .
- W tym czasie zwrócono się do nas o zaopiniowanie około tysiąca reklam w pasie drogowym, z czego pozytywnie zaopiniowano możliwość ustawienia około połowy z nich - informuje rzecznik.
Żeby reklama była legalna musi:
- mieć co najmniej zgłoszenie w Wydziale Architektury i Urbanistyki
- przejść procedurę w ZDMK, na którą składa się decyzja lokalizacyjna i decyzja na zajęcie pasa drogowego.
W trakcie tych procedur badana jest zgodność reklamy z prawem miejscowym, w tym z uchwałą krajobrazową.
- Nie ma prostej odpowiedzi na to, jakie reklamy są legalne. Im mniej ingerująca w krajobraz reklama i im dalej od centrum, tym większa szansa, że jest legalna - zaznacza Michał Pyclik.
- Gdzie na szybki wypad z Krakowa? TOP 10 urokliwych miejsc z dala od zgiełku
- Wyjątkowe i bardzo tanie domy do remontu wystawione na sprzedaż w Małopolsce!
- Ogromne podwyżki płac w Krakowie i Małopolsce. Kto dostał najwięcej?
- Miss Małopolski 2022 wybrana! Koronę założyła Aleksandra Budnik z Nowego Sącza
- Wielkie wykopy. Totalna zmiana krajobrazu na północy Krakowa
FLESZ - Inflacja przyhamuje na jesieni. Komentarz Piotra Palutkiewicza
