Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków bez reklam. Jak działa uchwała krajobrazowa? Prawie 1900 rozpatrywanych spraw i ok. 70 kar pieniężnych

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Czerwiec 2022 r. - likwidacja reklam przy ul. Marii Konopnickiej.
Czerwiec 2022 r. - likwidacja reklam przy ul. Marii Konopnickiej. Anna Kaczmarz / Polska Press
Najpierw były 2 lata na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych do przepisów Uchwały krajobrazowej w Krakowie. Od 1 lipca 2022 r. już tylko jej egzekwowanie. Jak informuje Wydział Architektury i Urbanistyk Urzędu Miasta Krakowa, najwięcej postępowań wyjaśniających zgodność reklam z uchwałą krajobrazową od 1 lipca 2022r. do 30 marca 2023r. zarejestrowano na północy Krakowa. Największy problem wciąż jest na obszarze Grzegórzek, Dąbia i Krowodrzy. Łącznie w całym mieście w tym czasie zarejestrowano blisko 1900 postępowań wyjaśniających.

Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa wylicza, że w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 marca 2023 r. w północnej części miasta zarejestrowano 1190 postępowań wyjaśniających zgodność reklam z uchwałą krajobrazową. Z kolei 48 postępowań dotyczyło już nałożenia kary pieniężnej za reklamę niezgodną z uchwałą.

Na południu Krakowa sytuacja wyglądała nieco lepiej, ponieważ referat ds. realizacji Uchwały krajobrazowej w zakresie tablic i urządzeń reklamowych odnotował 615 postępowań wyjaśniających oraz 28 postępowań, które dotyczyły nałożenia kary pieniężnej.

- Więcej spraw dotyczy północnej części Krakowa, szczególnie obszaru Grzegórzek, Dąbia i Krowodrzy - informuje nas Patrycja Piekoszewska z biura prasowego UMK.

Postępowanie to szereg podejmowanych działań

Za każdym razem, w odniesieniu do danego urządzenia reklamowego poddawanego weryfikacji, na początku przeprowadzane jest postępowanie wyjaśniające. Oznacza to, że jest weryfikowana zgodność nośnika z Uchwałą krajobrazową, a także ustalany jest podmiot, który odpowiada za umieszczenie reklamy.

- Dopiero po zakończeniu tego postępowania może być wszczęte postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej na podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z zapisami uchwały - wyjaśnia Wydział Architektury i Urbanistyki UMK.

Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Wydział Urzędu Miasta Krakowa ma jedynie uprawnienia do tego, by wydać decyzję nakładającą karę pieniężną i nakazująca usunięcie reklamy. Obowiązek jej zlikwidowania spoczywa na podmiocie, który reklamę umieścił w danym miejscu.

Kto płaci karę finansową?

- Kwestie umieszczania nowych, niezgodnych z uchwałą reklam, pozostają z oczywistych względów wyłącznie w gestii podmiotów umieszczających te reklamy. Oczywiście, w przypadku reklam istniejących, poddawanych weryfikacji co do zgodności z uchwałą, Wydział Architektury i Urbanistyki, podejmując działania w ramach swoich kompetencji, w przypadku ustalenia braku zgodności reklamy z uchwałą, każdorazowo dąży do jej usunięcia i nałożenia odpowiedniej kary - informuje Patrycja Piekoszewska.

Jeśli zaś nie można określić podmiotu, który umieścił reklamę, karę pieniężną wymierza się właścicielowi obiektu, na którym reklama została umieszczona.

- Kwestia tego, kto fizycznie umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe – np. podwykonawca – nie ma w tej kwestii znaczenia. W takim przypadku podmiotem odpowiedzialnym będzie zleceniodawca montażu tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego - wyjaśnia magistrat.

Po 1 lipca 2022 r. należy liczyć się z postępowaniem administracyjnym, które może zakończyć się naliczeniem kar pieniężnych za każdy dzień trwania tego postępowania – aż do momentu dostosowania szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego lub jego usunięcia.

Kara za 1m2 szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie (z odsetkami).

Przypominamy, że Uchwała krajobrazowa weszła w życie 1 lipca 2020r. Od tego czasu badano zgodność tablic i urządzeń reklamowych z przepisami uchwały. Z kolei 2 lata później, 1 lipca 2022r. zakończył się dwuletni okres na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych. Od tego czasu każdy przedsiębiorca, który jest zainteresowany usytuowaniem reklamy na terenie Krakowa , ma obowiązek sprawdzić, jaka forma i gabaryt nośnika reklamowego są dozwolone w danej strefie.

Spadek liczby miejsc na rynku pracy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska