Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa wylicza, że w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 marca 2023 r. w północnej części miasta zarejestrowano 1190 postępowań wyjaśniających zgodność reklam z uchwałą krajobrazową. Z kolei 48 postępowań dotyczyło już nałożenia kary pieniężnej za reklamę niezgodną z uchwałą.
Na południu Krakowa sytuacja wyglądała nieco lepiej, ponieważ referat ds. realizacji Uchwały krajobrazowej w zakresie tablic i urządzeń reklamowych odnotował 615 postępowań wyjaśniających oraz 28 postępowań, które dotyczyły nałożenia kary pieniężnej.
- Więcej spraw dotyczy północnej części Krakowa, szczególnie obszaru Grzegórzek, Dąbia i Krowodrzy - informuje nas Patrycja Piekoszewska z biura prasowego UMK.
Postępowanie to szereg podejmowanych działań
Za każdym razem, w odniesieniu do danego urządzenia reklamowego poddawanego weryfikacji, na początku przeprowadzane jest postępowanie wyjaśniające. Oznacza to, że jest weryfikowana zgodność nośnika z Uchwałą krajobrazową, a także ustalany jest podmiot, który odpowiada za umieszczenie reklamy.
- Dopiero po zakończeniu tego postępowania może być wszczęte postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej na podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z zapisami uchwały - wyjaśnia Wydział Architektury i Urbanistyki UMK.
Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Wydział Urzędu Miasta Krakowa ma jedynie uprawnienia do tego, by wydać decyzję nakładającą karę pieniężną i nakazująca usunięcie reklamy. Obowiązek jej zlikwidowania spoczywa na podmiocie, który reklamę umieścił w danym miejscu.
Kto płaci karę finansową?
- Kwestie umieszczania nowych, niezgodnych z uchwałą reklam, pozostają z oczywistych względów wyłącznie w gestii podmiotów umieszczających te reklamy. Oczywiście, w przypadku reklam istniejących, poddawanych weryfikacji co do zgodności z uchwałą, Wydział Architektury i Urbanistyki, podejmując działania w ramach swoich kompetencji, w przypadku ustalenia braku zgodności reklamy z uchwałą, każdorazowo dąży do jej usunięcia i nałożenia odpowiedniej kary - informuje Patrycja Piekoszewska.
Jeśli zaś nie można określić podmiotu, który umieścił reklamę, karę pieniężną wymierza się właścicielowi obiektu, na którym reklama została umieszczona.
- Kwestia tego, kto fizycznie umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe – np. podwykonawca – nie ma w tej kwestii znaczenia. W takim przypadku podmiotem odpowiedzialnym będzie zleceniodawca montażu tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego - wyjaśnia magistrat.
Po 1 lipca 2022 r. należy liczyć się z postępowaniem administracyjnym, które może zakończyć się naliczeniem kar pieniężnych za każdy dzień trwania tego postępowania – aż do momentu dostosowania szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego lub jego usunięcia.
Kara za 1m2 szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie (z odsetkami).
Przypominamy, że Uchwała krajobrazowa weszła w życie 1 lipca 2020r. Od tego czasu badano zgodność tablic i urządzeń reklamowych z przepisami uchwały. Z kolei 2 lata później, 1 lipca 2022r. zakończył się dwuletni okres na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych. Od tego czasu każdy przedsiębiorca, który jest zainteresowany usytuowaniem reklamy na terenie Krakowa , ma obowiązek sprawdzić, jaka forma i gabaryt nośnika reklamowego są dozwolone w danej strefie.
Spadek liczby miejsc na rynku pracy

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Zrujnowany Kazimierz, szare Stare Miasto. Pamiętacie jeszcze taki Kraków?
- Góralskie królestwo Marty i Dawida Kubackich. W Szaflarach zbudowali piękny dom
- Te ZNAKI ZODIAKU będą obrzydliwie BOGATE
- Jakie linie tramwajowe planowane są w Krakowie w najbliższych latach? LISTA