Problem zauważają mieszkańcy, według których okrąglaki nie tylko szpecą miasto, ale też stanowią zagrożenie dla pieszych.
"Relikt poprzedniej epoki"
- Słupy ogłoszeniowe to dla mnie relikt poprzedniej epoki, który nie wiem dlaczego został tak łaskawie potraktowany przez uchwałę krajobrazową. Większość słupów w mieście jest zaniedbana, zalega na niej duża ilość starych, zniszczonych reklam. Nierzadko są one ustawione wręcz na środku chodnika, a ich lekka konstrukcja powoduje, że przy większym wietrze są niestabilne i stanowią duże zagrożenie dla pieszych - mówi Witold Skrzypek, mieszkaniec Krakowa.
Chwała krajobrazowa kontra okrąglaki
Patrycja Piekoszewska z biura prasowego magistratu wyjaśnia że tzw. uchwała krajobrazowa nie reguluje tego, jakie reklamy i ogłoszenia mogą być umieszczane na słupach plakatowo-reklamowych - w zakresie treści, formy oraz tematyki - określa jedynie gabaryty i formę słupów plakatowo-reklamowych w zakresie konstrukcji nośnika, na jakim eksponowane są treści reklamowe oraz minimalne odległości lokalizacji tego typu reklamy od wiaty przystanku komunikacji zbiorowej oraz innych słupów plakatowo-reklamowych.
Co więc z wizualną kwestią? Okazuje się, że słupy plakatowo-reklamowe zwane również okrąglakami, które znajdują się na terenie Krakowa, nie są własnością miasta, a tym samym za ich stan odpowiada tylko i wyłącznie właściciel.
- Słupy w większości przypadków należą do firm lub agencji reklamowych, wyspecjalizowanych w tej formie reklamy. To oznacza, że właściciel decyduje o treściach oraz formie materiałów umieszczanych na tych nośnikach. Okrąglaki plakatowo-reklamowe są oklejane plakatami promującymi wydarzenia o charakterze społecznym lub miejskim przez właścicieli (lub podwykonawców), którzy dbają również o ich wygląd - informuje Piekoszewska.
Za stan okrąglaków odpowiedzialny jest właściciel
Piekoszewska zaznacza także, że słupy plakatowo-reklamowe stanowią budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego, w myśl którego to właściciel budowli odpowiedzialny jest za stan techniczny obiektu oraz jego estetykę. Egzekucja przepisów w tym zakresie należy do organów nadzoru architektoniczno-budowlanych.
W kwestii reklam ulokowanych w pasie drogowym, Dział Kontroli Pasa Drogowego Zarządu Dróg Miasta Krakowa informuje, że w zakresie legalności zajęcia pasa drogowego oraz zgodności z zapisami uchwały krajobrazowe prowadzone są kontrole.
Na temat stanu okrąglaków oraz tego, że uregulowanie przepisów dotyczących ich wizualnej sfery jest niezbędne zwrócił uwagę Jakub Pogorzelski z grupy Ładny Kraków.
- Uchwała krajobrazowa aktualnie nie reguluje tego, jak wygląda estetyczna strona okrąglaków. O ile część z nich jest uporządkowana to stan wielu słupów jest tragiczny. Z pewnością ta kwestia powinna zostać w jakiś sposób uporządkowana - przede wszystkim z tego względu - że wygląda to koszmarnie. Czasami z jednego słupa zwisają metry papierów klejonych jeden na drugim od wielu lat, które również po burzach i silnych deszczach odpadają i spływają na ulice - podkreśla Pogorzelski.
Kryzys energetyczny
