https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Uchwała (anty)reklamowa w Zakopanem. Kolejne podejście do przepisów porządkujących miasto. Znamy projekt

Łukasz Bobek
Reklamy w Zakopanem
Reklamy w Zakopanem Łukasz Bobek
Zakopane bierze się za porządki z reklamami. Po wielu latach prac w końcu gotowy jest projekt nowej uchwały krajobrazowej, która ma wprowadzić porządek w krajobrazie Zakopanego. Właśnie rozpoczęły się konsultacje społeczne ws. nowego prawa, które dotknie większość mieszkańców miasta.

Uchwała reklamowa, nazywana także krajobrazową to jedna z najdłużej przygotowywanych uchwał w Zakopanem. Prace nad nią rozpoczęły się kilka lat temu. Zapisy, które mają regulować kwestie sytuowania reklam i szyldów, a także ogrodzeń, były kilkukrotnie zmieniane. Wielokrotnie przedstawiano je do publicznego wglądu.

W 2023 roku, za rządów poprzedniego burmistrza Leszka Doruli, powstał kolejny projekt nowej uchwały. Wówczas zapowiedzi były, że jesienią 2023 roku projekt zostanie przez radę miasta przyjęty, a mieszkańcy będą mieli 1,5 roku na dostosowanie się do nowych zapisów.

Stary projekt uchwały nie nadawał się

Gdy jednak władzę w mieście przejął Łukasz Filipowicz, wiosną 2024 roku zapowiedział, że przygotowany przez poprzednika projekt nie nadaje się do przyjęcia.

- Uchwała reklamowa leży u mnie na biurku. Jest tak opasła i trudna, że nie zdecydowaliśmy się jej wprowadzić. Przypomnę, że została ona przygotowana przez poprzednią ekipę rządzącą – mówił we wrześniu 2024 roku burmistrz Łukasz Filipowicz.

Jego zdaniem zapisy nie dawały możliwości wyegzekwowania odpowiedniego stanu w mieście. Dodatkowo część z nich była na tyle niejasna, że dawała możliwość dowolnej interpretacji.

- Ta uchwała jest zbyt mało restrykcyjna. Musimy zrobić taką uchwałę jaka jest w Kościelisku. W Kościelisku nazywa się to Kodeks Reklamowy i jednoznacznie określa on kto i jaką reklamę może umieścić. Zależy nam, żeby zniknęły w pierwszej kolejności te duże reklamy przy zakopiance, które szpecą. Ta uchwała powinna regulować wszystkie reklamy w mieście, ale też je usystematyzować, żeby każdy miał podobny szyld, czy reklamę. Reklamy powinny być takie, żeby nie przysłaniały krajobrazu i powinny wpisywać się w klimat naszego miasta – mówił wówczas Łukasz Filipowicz.

Kolejne podejście do porządków z reklamami w Zakopanem

Teraz urząd miasta poinformował, że gotowy jest kolejny projekt uchwały i rozpoczyna konsultacje społeczne. Mieszkańcy mogą wyrazić swoją opinię na temat projektu do 31 stycznia 2025 roku.

- Uchwała w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń obejmie cały obszar Gminy Miasto Zakopane w jej granicach administracyjnych. Będzie stanowiła akt prawa miejscowego – informuje urząd miasta. Dotyczyć będzie zarówno terenów prywatnych i publicznych.

- Projekt tej uchwały nie wprowadza płatności za reklamy. Te zostaną wprowadzone inną uchwałą, gdy ta krajobrazowa zacznie już obowiązywać. Opłaty będą dotyczyły tylko reklam, a nie szyldów, czyli informacji o prowadzonej działalności na danej nieruchomości – wyjaśnia Marta Gratkowska, kierownik Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta w Zakopanem. To oznacza, że trzeba będzie np. zapłacić za reklamę dilerów samochodowych, czy atrakcji turystycznych spoza terenu Zakopanego – o ile te będą widniały w granicach administracyjnych miasta.

- Duże billboardy i płachty reklamowe będą niedozwolone. Dopuszczone zostaną tylko okresowe płachty w przypadku remontu budynku. Taka reklama również będzie płatna – informuje Marta Gratkowska.

To oznacza, że billboardy będą musiały zniknąć m.in. z terenów przyległych do zakopianki.

W nowym projekcie usunięte zostały reklamy na płotach. Tych nie będzie można w ogóle stosować. – Ponadto niektóre zapisy uprościliśmy – wyjaśnia kierowniczka Biura Planowania Przestrzennego.

Urzędnicy przygotowali wideo przewodnik dla mieszkańców, który w obrazkowy sposób ma wyjaśnić główne założenia projektowanych nowych zapisów.

Kiedy nowe przepisy reklamowe wejdą w życie?

- Teraz robimy konsultacje społeczne. Po konsultacjach wprowadzimy zmiany w projekcie, które zaproponują mieszkańcy. Następnie zostanie zaktualizowany projekt zostanie wysłany do uzgodnień przez konserwatora zabytków czy Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, a gdy wróci, znów zostanie wyłożony do publicznego wglądu. Szacujemy, że pod obrady rady miasta uchwała reklamowa trafi w drugim kwartale 2025 roku – mówi Marta Gratkowska.

Gdy rada miasta przyjmie nowe przepisy, mieszkańcy będą mieli12 miesięcy na dostosowanie się do nich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska