https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej połączy Tarnów z Krakowem

Paweł Chwał
Na niewykorzystywanych do tej pory terenach - za torami, po drugiej stronie dworca, powstanie parking na 800 samochodów
Na niewykorzystywanych do tej pory terenach - za torami, po drugiej stronie dworca, powstanie parking na 800 samochodów Paweł Chwał
Za dwa lata Tarnów z Krakowem połączyć ma Szybka Kolej Aglomeracyjna, a przejazd pociągiem między oboma miastami zajmować ma niewiele ponad pół godziny. - Marzenia... - mówią ci, którzy obecnie korzystają z usług PKP.

Przykład z ubiegłego poniedziałku. Autobus, który wiózł pasażerów nocnego połączenia do Krakowa (ze względu na remont torów przejazd pociągiem na odcinku do Biadolin jest niemożliwy) stanął w szczerym polu, bo zabrakło mu... paliwa.

- Kierowca próbował wprawdzie odpalić pojazd, ale nic nie wskórał. Powiedział, że musimy czekać - do godziny, aż przyjedzie zmiennik i nas zabierze dalej - mówi Grzegorz, który spieszył się, aby w Krakowie przesiąść się na pociąg do Warszawy. W podobnej sytuacji byli inni z kilkunastu podróżnych. - Paliwa zabrakło w Sufczynie, do Biadolin było około czterech kilometrów marszu. Większość zdecydowała się iść na piechotę - opowiada.

Na pechowych podróżnych na szczęście poczekał pociąg na stacji. Do Krakowa dotarł on jednak z blisko godzinnym opóźnieniem.

- Tego typu skandaliczne sytuacje nie powinny mieć miejsca. Niestety, obecnie nie mamy praktycznie wpływu na Przewozy Regionalne, aby je eliminować - mówi Roman Ciepiela, wicemarszałek Małopolski.

Panaceum na kłopoty PKP ma być powołanie przez województwo jeszcze w tym roku własnej spółki - Koleje Małopolskie. Urząd już zaplanował zakup kolejnych 16 pociągów typu Acatus, których już pięć kursuje po małopolskich torach. W 2014 roku - w ciągu dnia mają one jeździć między Tarnowem a Krakowem w odstępach półgodzinnych, a bilet kupowany na którejś ze stacji ma jednocześnie upoważniać do korzystania z komunikacji miejskiej.

- Szybka Kolej Aglomeracyjna usprawni przemieszczanie się między miastami zwłaszcza osobom, które tracą w tym momencie mnóstwo czasu, aby dojechać do pracy - twierdzi Roman Ciepiela.

Z myślą głównie o nich, po drugiej stronie tarnowskiego dworca powstać ma parking na 800 samochodów, na którym każdy będzie mógł bezpiecznie zostawić auto na cały dzień i przesiąść się do pociągu.

Wybieramy strażaka roku 2012. Zgłoś swojego kandydata!

Miss Lata Małopolski 2012. Zgłoś swoją kandydaturę!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Manek
Tak samo pisali i nie wierzyli ludzie kilka lat temu jak mieli remontować dworzec!!! Pisali "bzdury dworca nigdy nie wyremontują" - pamiętam dokładnie i co ? ...
Z
Znajomy Pan z Plusa
Patologiom Regionalnym już dziękujemy. Jak najszybciej ten złom należy usunąć z małopolskich torów. Jak najszybciej należy odciąć się od tego niesterowalnego, zadłużonego molocha zarządzanego przez Mazowsze, które paradoksalnie nic z tym nie ma wspólnego, ponieważ PR –y tam nie jeżdżą. Mówienie o kolei aglomeracyjnej pomiędzy Krakowem a Tarnowem jest jak najbardziej na miejscu. Czas jazdy na poziomie ok. 35-40-45-50-55 minut- taki zapewne będzie w zależności od ilości postojów pośrednich, po modernizacji linii do wartości parametru 160 km/h to czas jak najbardziej wskazany dla tego typu kolei.

PKP IC to również mało wiarygodny przewoźnik, który tylko wprowadza kolejne cięcia w ofercie dalekobieżnej. Dlaczego ofertę pomiędzy Tarnowem a Krakowem chcesz ograniczać wyłącznie do pociągów pospiesznych z Przemyśla do Wrocławia i skazywać podróżnych jadących w tej relacji na łaskę lub niełaskę tego przewoźnika . Oferta dalekobieżna PKP IC Przemyśl- Tarnów – Kraków – Katowice – Wrocław- Poznań- Szczecin będzie istniała niezależnie od tego czy pomiędzy nią będą kursowały pociągi SKM Tarnów – Kraków czy nie. Zupełnie nieistotną sprawą jest czy te pociągi będą się nazywały : SKM/ AGLO/ OSOB czy jakoś inaczej. Przecież nie z nazwy wynika szybkość i częstotliwość kursowania pociągów. Ważne, aby pozbyć się Przewozów Regionalnych i to jak najszybciej. Kursy lokalne Kraków – Tarnów powinien jak najszybciej zacząć wykonywać regionalny przewoźnik kolejowy, a pociągi aglomeracyjne Kraków – Tarnów powinny być powiązane taryfowo z komunikacją miejską Krakowa i Tarnowa tak, aby po skorzystaniu z SKM można było kontynuować dalszą podróż na terenie miasta. Inna sprawa, że część pociągów powinna być wydłużana „poza Tarnów” do Nowego Sącza- Krynicy po dopiero co zmodernizowanej i to tylko częściowo kryniczance . Wtedy rzeczywiście trudno, aby pociąg nazywał się „SKM” i bardziej adekwatną nazwą będzie nazwa „osobowy” lub „przyspieszony” . Ważne, aby te kursy wykonywał ten sam małopolski przewoźnik regionalny, który będzie uruchamiał SKM Kraków – Tarnów tak, aby tego projektu nie ograniczać tylko do odcinka Kraków – Tarnów i był przynajmniej częściowo, również dostępny na linii Tarnów – Nowy Sącz - Krynica.

Dalszym krokiem może być stworzenie kolei aglomeracyjnej na E30 w układzie Katowice- Tarnów jednak tu sprawa rozbija się od 2 różne województwa (potrzebne porozumienie) oraz drożność i przepustowości przelotowości przez węzeł Kraków tak, aby pociąg AGLOMERACYJNY relacji Katowice – Tarnów tworzył na obszarze miasta Krakowa coś w rodzaju szybkiego naziemnego metra pomiędzy zachodnimi a wschodnimi dzielnicami miasta Krakowa . A do tego potrzebna jest duża częstotliwość kursowania oraz sprawny i szybki przelot przez węzeł krakowski, w tym samo centrum Krakowa (przepustowość i separacja ruchu w ramach dworca głównego) . Przy spełnieniu tych warunków można o tym pomyśleć. Póki co to s-f, i to wcale nie ze względu na słaby potencjał ciągu miast Katowice – Kraków – Tarnów tylko z przyczyn tkwiących po stronie infrastruktury i braku możliwości szybkiego przelotu przez dworzec główny w Krakowie. Musiałby istnieć 4 tor separujący ruch.
M
Maciek z Lublina
Odległość między Krakowem a Tarnowem jest zbyt duża , by można było mówić tu o kolei aglomeracyjnej. Wystarczy , żeby Przewozy Regionalne działały normalnie , albo PKP IC poprawiły połączenie ziemi podkarpackiej z Wrocławiem czy Jelenią Górą , w efekcie czego poważnie na tym skorzystają : Kraków i Tarnów. Mówienie o kolei aglomeracyjnej między Krakowem a Tarnowem jest abstrakcją.
n
n2
Niech przy okazji modernizacji jeszcze przynajmniej jeden tor na tej linii dobudują.
No chyba, że planują zniżki na bilety jak ktoś w plecaku weźmie rudy czy węgla ;-)
P
Pinok
Pamiętaj było 2003-2010 roku z karkowa do Tarnowa na pewnie 1 godzina 05 lub 10 nim :) 78 km :)
B
BIALA
tak zgadzam sie z PANEM
e
eryty
Ty....Chwal....kto jest Twoim dilerem i sprzedaje Ci tak dobry hasz? Takich bredni dawno nie czytalem.
Pociagi (sklady) rodem z przed 50 lat a w nich brud i syf. Ludzie wsiadaja czesto przez okna aby mniec miejsce, nagminne opoznienia albo po prostu zawieszenia kursow bez jasno sprecyzowanego powodu.
Srednia predkosc na kolei to okolo 35 km/h......wiec zastanow sie facet po co brednie piszesz lub zacznij pisac w tematyce science fiction.
P
Podpisany
będą do biletu doliczać opłatę za przejazd torami - jak to było niedawno nagłosnione w gazecie :-P
G
Gość
że koleje małopolskie będą też dojeżdżać do Żywca i Bielska-Białej, bo to historyczna Małopolska (m.in. cała Żywiecczyzna i dawny pow. bialski z Białą, Szczyrkiem, czy Wilamowicami), bez zgody mieszkańców poddana pod okupację śląską.
G
Gość
że nowo powołane Koleje Małopolskie będą jeździć też z Kalwarii do Bielska-B. i do Żywca, bo przypomn, że Żywiecczyzna i cały dawny powiat bialski (m.in. Szczyrk, Wilamowice, Porąbka) to historyczna Małopolska bez naszej, tj. mieszkańcówzgody włączona do woj. śląskiego.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska