https://gazetakrakowska.pl
reklama

Tak polska kolej zmieniła się dzięki środkom unijnym

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przebudowana stacja Zakopane
Przebudowana stacja Zakopane
Polska od 20 lat jest członkiem Unii Europejskiej. Obecność naszego kraju w związku europejskich państw zaowocowała ogromnymi środkami, które mogły być przeznaczone również na rozwój kolei. Dzięki finansowaniu z różnych programów unijnych, zmodernizowane zostały linie kolejowe, stacje i przystanki. Powstały nowe odcinki torów, nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym i bezpieczeństwa. Na zmianach zyskali przede wszystkim pasażerowie, którzy podróżują komfortowo, szybciej, a przede wszystkim bezpieczniej.

Wielomiliardowe inwestycje na kolei w ciągu ostatnich 20 lat nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie unijne. To dzięki licznym programom, takim jak Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Program Operacyjny Polska Wschodnia, CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility) oraz szesnastu Regionalnym Programom Operacyjnym w każdym województwie, polska kolej miała możliwość zmieniać się dla podróżnych i ich wygody.

Nowe mosty nad Wisłą w Krakowie
Nowe mosty nad Wisłą w Krakowie

Sprawna obsługa pasażerów, szybsze przejazdy pociągami, wzrost poziomu bezpieczeństwa i wygoda w codziennych podróżach to efekty inwestycji, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały również dzięki wsparciu funduszy unijnych. W latach 2004-2023 łączne nakłady na inwestycje kolejowe – w tym również te współfinansowane przez Unię Europejską – wyniosły blisko 116 mld zł. Prace objęły ok. 17 tys. kilometrów torów. Efektem są dzisiaj krótsze czasy przejazdu na ważnych trasach jak m.in. Warszawa – Trójmiasto, Katowice – Kraków, Kraków - Rzeszów, Wrocław – Poznań, Warszawa – Białystok, Ełk – Szczytno – Olsztyn.

Ważnym efektem kolejowych inwestycji jest także poprawa warunków do przewozów towarów. Dzięki inwestycjom zrealizowanym przy pomocy środków unijnych, poprawił się dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Sprawny przewóz towarów jest możliwy dzięki pracom na  przejściach granicznych i modernizacji ważnych linii dla ruchu towarowego, jak np. linia 131 Chorzów Batory – Tczew, linia 273 Wrocław – Szczecin  tzw. Nadodrzanka, linie kolejowe w woj. śląskim np.  Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze.

 

MAŁOPOLSKIE NA DOBRYCH TORACH

Podróżni zyskali wyższy standard obsługi na przebudowanych stacjach i przystankach. Nowoczesne obiekty, które zapewniają większą dostępność do kolei także osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, powstały w każdym województwie. Podróż z wygodnych peronów podróżni mogą rozpocząć m.in. w Krakowie, Tarnowie, Bochni, Zakopanem, Skawinie, Oświęcimiu, Trzebini i Krzeszowicach. Postępują prace na kolejnych stacjach, m.in. w Nowym Sączu, Rabce-Zdroju, czy Mszanie Dolnej, które dostosują obiekty do potrzeb różnych grup podróżnych. By ułatwić podróżowanie wszystkim pasażerom, montowane są windy, schody ruchome i pochylnie. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępne są informacje w alfabecie Braille’a.

Kraków Podgórze - jeden z nowych przystanków wybudowanych w mieście z funduszy UE
Kraków Podgórze - jeden z nowych przystanków wybudowanych w mieście z funduszy UE

Nowy peron na stacji Oświęcim
Nowy peron na stacji Oświęcim

Zwiększyła się również dostępność do kolei dzięki budowie nowych stacji i przystanków w całej Polsce. Nowe obiekty powstały zarówno w dużych miastach np. w Krakowie i Nowym Sączu, jak i w mniejszych miejscowościach m.in. w Zatorze, Skawinie i Wadowicach.

Miliardowe inwestycje PLK SA to również prace na rzecz poprawy poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Bezkolizyjne skrzyżowania, jak tunele i wiadukty, usprawniły przejazd pociągów oraz poprawiły lokalną komunikację. Tysiące przejazdów kolejowo-drogowych zyskało nową nawierzchnię lub urządzenia. Nowoczesne systemy pozwalają lepiej nadzorować ruch pociągów. W woj. małopolskim nowe obiekty wybudowane zostały w Krakowie, Krzeszowicach, Trzebini, Tarnowie, Spytkowicach i Zabierzowie.

Budowa nowych linii do terminali lotniczych pozwoliła lepiej zintegrować różne środki transportu i umożliwiła łączenie transportu kolejowego z lotniczym. Powstały połączenia do lotniska Kraków Balice, Katowice-Pyrzowice, Rzeszów Jasionka, Warszawa Lotnisko Chopina czy Olsztyn-Szymany.

Na kolei kontynuowany jest wielki proces inwestycyjny. Efektem będzie dalszy rozwój infrastruktury, co przełoży się na kolejne szybsze i bezpieczniejsze podróże, lepszą ofertę przewozową oraz większa dostępność do kolei.

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska