https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tak zmienia się cała dzielnica Krakowa. Nowe zdjęcia lotnicze prac na budowie linii tramwajowej do Górki Narodowej

Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. W ramach inwestycji powstają m.in. estakady w rejonie ul. Opolskiej i wanna tramwajowa na os. Górka Narodowa.
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. W ramach inwestycji powstają m.in. estakady w rejonie ul. Opolskiej i wanna tramwajowa na os. Górka Narodowa. Marcin Banasik/ ZIM Kraków
Postępują prace związane z budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. W ramach inwestycji powstaje kilka obiektów inżynieryjnych, które mają pomóc w rozwiązaniu problemów komunikacyjnych w północnej części Krakowa. W rejonie ul. Opolskiej wykonywane są estakady. Natomiast w sąsiedztwie bloków na os. Górka Narodowa budowana jest tzw. wanna, którą tramwaje mają jechać pod górę w kierunku pętli końcowej.

W ramach inwestycji przy ul. Opolskiej zaplanowano aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Powstają tam dwie estakady. Jedna z nich przeznaczona jest dla tramwaju - obiekt wyznaczono nad doliną potoku Sudoł i ul. Nad Sudołem. Równolegle do niej zostanie wzniesiony podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem o długości ok. 100 metrów w ciągu ul. Opolskiej.

- Budowlańcy układają potężne pręty zbrojeniowe na lewym brzegu potoku Sudoł. Powstaje tam konstrukcja, która ma utrzymać dwa potężne obiekty estakadowe nad potokiem, po których w przyszłości pojadą samochody i tramwaje. Obok wzdłuż ulicy Opolskiej pobiegnie tunel - informują w Zarządzie Inwestycji Miejskich w Krakowie.

- Żeby dotrzeć na Górkę Narodową tramwaj musi pojechać w betonowym tunelu, ale bez dachu. Dzięki takiej specyficznej wannie inżynierowie pokonali problem związany z różnicami poziomów w tej części Krakowa. Przy okazji, dzięki zastosowaniu specjalnych rozwiązań antywibracyjnych, jeżdżące tam tramwaje będą generowały mniej hałasu. Przed wjazdem do wanny powstanie wiadukt pod linią kolejową - dodają w ZIM.

Przypomnijmy, że linia KST z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej w sumie będzie miała ponad 5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona. Pętla końcowa linii tramwajowej ma się znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Przy niej zlokalizowany zostanie parking park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego). Termin zakończenia prac wyznaczono na koniec 2022 r.

O budowie linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej mówiono od lat. Trzy lata temu udało się wyłonić wykonawcę. Prace miały ruszyć w 2018 r., ale ostatecznie rozpoczęto je przed rokiem. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

To już koniec TESCO przy Kapelance

Kraków. TESCO przy Kapelance zamknięte na dobre. Półki świec...

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat
Wideo

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kasia89
Już spieszę z odpowiedzą. Owszem jest autobus, ale stoi w korkach .Istnieje szansa, że jednak tramwajem do Górki Narodowej , który jedzie własnymi torami, szybciej dostaniemy się do Centrum i odwrotnie na Prądnik, bez stania w korku. Po to nam ten tramwaj :)
A
Aga
29 października, 14:54, Gość:

Po kiego grzyba im tam ten tramwaj? Przecież tam jeżdżą autobusy. Czyżby ci z tej Górki spodziewali się "luksusowej podróży" tramwajem, w porównaniu z autobusem?

po jajco

G
Gość
Po kiego grzyba im tam ten tramwaj? Przecież tam jeżdżą autobusy. Czyżby ci z tej Górki spodziewali się "luksusowej podróży" tramwajem, w porównaniu z autobusem?
G
Gość
Zdjęcie nr 20 to nie ta inwestycja To budowa Cogiteonu przy Bora Komorowskiego na dawnym Lotnisku czyżyny
G
Gość
Dalej uważacie, że tramwaj naziemny ze swoimi akcesoriami to jest rozwiązanie na miarę XXI w.? Może właśnie ta inwestycja powinna zostać poligonem dla tak lobbowanego w Krakowie metra (lub pre-metra). A puścić to cholerstwo pod ziemią na 80% długości! Jak widać na zdjęciach, cała ta betonowa rynna będzie stanowić wkrótce niezły kłopot dla niżej położonych terenów...
K
Karol
Wanny tramwajowe jak w Szczecinie, no i ten wjazd pod górkę jak na Wielkiej przemianowanej na Wyszyńskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=lwyJtLtRpm8
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska