Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów broni progów z przejściami dla pieszych na ulicy bł. ks. Sitki

Andrzej Skórka
Pokonanie przejścia-progu wymaga zwolnienia do 30 km/h
Pokonanie przejścia-progu wymaga zwolnienia do 30 km/h Andrzej Skórka
Część kierowców nadal krytykuje "wyniesione" przejścia dla pieszych na ul. bł. ks. Romana Sitki w Tarnowie. Miasto odpiera zarzuty, jakoby rozwiązanie było sprzeczne z przepisami.

"Zebry" w formie progów zwalniających na ul. bł. ks. Sitki pojawiły się kilka tygodni po śmiertelnym potrąceniu pieszego i serii naszych tekstów. Momentalnie wywołały gorącą dyskusję. - Jedno jest pewne - skończą się kretyńskie wyścigi od świateł do świateł - komentuje "anim" na portalu gk.pl. Według innego internauty "Problemem są debile jeżdżący 100 między światłami i tym trzeba życzyć połamania zawieszenia. Reszta może zmądrzeje".
Nie brakuje i głosów krytycznych.

- Zastosowanie progu zwalniającego na jednej z głównych ulic Tarnowa zostało chyba omawiane 1 kwietnia i będzie kapitalną promocją medialną Tarnowa - komentuje "Worldek".

- Rozwiązanie samo w sobie jest kretyńskie i trzeba je obśmiać na ogólnopolskim forum - dodaje "Naddolinowy".

Przeciwnicy przejść-progów sugerowali nawet, że stanowią złamanie przepisów. Dowodzili, że nie można ich montować na ulicach klasy G, w odległości mniejszej niż 40 m od skrzyżowania i na ulicach, którymi kursuje miejska komunikacja.

Magistrat odpowiada, że ul. Sitki nie jest drogą klasy G. Zalicza się ją do klasy Z. Choć ulica jest dwujezdniowa, przepisy nie wykluczają zastosowania na niej wymuszania ograniczenia prędkości progami. Przyznaje, że zastrzeżenia mogło budzić usytuowanie progu na trasie kursowania autobusów (to jednak zaledwie 4 kursy dziennie) oraz umieszczenie go w odległości mniejszej niż 40 m od skrzyżowania. Podobnie rzecz się ma w przypadku "wyniesionych" przejść przez ul. Mościckiego, Nowy Świat, Norwida, Gomoły i Ochronek. Urzędnicy powołują się na zapisy rozporządzenia ministra infrastruktury i zasadę, według której "podstawowym celem stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ochrona życia, zwłaszcza że wyznaczenie tych przejść ma miejsce w rejonach szkół i innych obiektów, do których uczęszczają dzieci".

Pełny tekst stanowiska UMT:

Mapki do pobrania u góry w zakładce pliki
W przedmiotowej sprawie należy rozważyć kwestie prawidłowości usytuowania przejścia dla pieszych, prawidłowości usytuowania progów zwalniających oraz możliwości wyznaczenia przejścia dla pieszych na progu zwalniającym.

Zasady usytuowania przejść dla pieszych oraz progów zwalniających określają przepisy:
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 43, poz.430 z późn.zm.) w § 133 wskazuje, że na drodze, w zależności od potrzeb, powinno być przewidziane miejsce na urządzenia zabezpieczające ruch pieszych przed zagrożeniem, na jakie mogą być narażeni przy korzystaniu z drogi. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać te urządzenia, oraz ich usytuowanie są określone w przepisach odrębnych dotyczących urządzeń bezpieczeństwa ruchu.

Regulacje dotyczące zasad sytuowania przejść dla pieszych oraz progów zwalniających są szczegółowo uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach ( Dz.U. Nr 220, poz. 2181 z późn.zm.), w załącznikach do tego rozporządzenia.

Sytuowanie przejść dla pieszych
Załącznik Nr 1 określa szczegółowe warunki techniczne dla znaków drogowych pionowych i warunki ich umieszczania na drogach, a ponadto, w pkt 5.2.6.2. określono zasady lokalizowania przejść dla pieszych. Zgodnie z tą regulacją wyboru miejsca w celu wyznaczenia przejścia dla pieszych należy dokonać po przeprowadzeniu analizy warunków drogowych i ruchowych oraz możliwości zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom ruchu uwzględniając w szczególności:
- źródła i cele ruchu pieszych,
- kierunki ruchu pieszych,
- rozkład ruchu pieszych w ciągu doby,
- natężenie ruchu pieszych,
- natężenie ruchu kołowego na drodze, przez którą wyznaczone ma być przejście,
- geometrię drogi.

Potrzebę wyznaczenia przejścia oraz jego lokalizację należy z tego względu szczegółowo przeanalizować i dokonać wyboru stosując poniższe zasady:
a) poza obszarami zabudowanymi przejścia należy wyznaczać na obciążonych ruchem pieszym skrzyżowaniach oraz rejonach przystanków autobusowych, szkół, zakładów pracy, itp.,
b) w obszarach zabudowanych wyznaczenie przejść przez drogi dwujezdniowe lub wyodrębnione z jezdni torowiska tramwajowe w rejonach podanych w punkcie a) jest niezbędne,
c) przejścia powinny koncentrować możliwie największą liczbę pieszych przekraczających drogę, przy czym lokalizacja tych przejść powinna uwzględniać najkrótszą drogę między źródłem a celem ruchu pieszych,
d) przejścia należy lokalizować przede wszystkim przy skrzyżowaniach dróg,
e) odległości między przejściami poza obszarem zabudowanym nie powinny być mniejsze niż 500 m, a w obszarze zabudowanym:
- 100 m na drogach jednojezdniowych,
- 200 m na drogach dwujezdniowych,
f) przejścia między skrzyżowaniami należy lokalizować w miejscach zapewniających wzajemną widoczność pieszych i kierujących pojazdami; nie należy wyznaczać przejść za wzniesieniami, na łukach poziomych i za tymi łukami, w miejscach zasłoniętych przez budynki, zieleń lub inne obiekty znajdujące się przy drodze,
g) przejścia w miastach należy wyznaczać w zasadzie tylko przez ulice układu podstawowego uznane za trasy z pierwszeństwem; przez pozostałe ulice dopuszcza się wyznaczanie przejść w rejonach szkół i innych obiektów, do których uczęszczają dzieci, lub zakładów przemysłowych, gdzie występuje duża koncentracja ruchu pieszych,

Sytuowanie progów zwalniających
Załącznik Nr 4 określa szczegółowe warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach.
W pkt 1 załącznika określono zasady ogólne sytuowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego - podstawowym celem stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ochrona życia i w ograniczonym zakresie także mienia uczestników ruchu i osób pracujących na drodze, a w niektórych przypadkach także użytkowników terenów przyległych. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego stosuje się m.in. w celu zabezpieczania ruchu pojazdów i pieszych a do fizycznego ograniczania prędkości pojazdów stosuje się progi zwalniające i podrzutowe.

Progi zwalniające należą zatem do kategorii urządzeń ograniczających prędkość pojazdów i ich sytuowanie zostało uregulowane w pkt 8 tego załącznika. Wskazano tam na wstępie, że do wymuszenia fizycznego ograniczenia prędkości pojazdów samochodowych stosuje się progi zwalniające U-16 i progi podrzutowe U-17. Dopuszczalna prędkość, przy której samochód osobowy średniej wielkości może przejechać przez próg bez wyraźnych niedogodności ruchu oraz bez zagrożenia niebezpieczeństwa, określona jest mianem granicznej prędkości przejazdu v wyrażanej w km/h. Można je stosować wyłącznie w tych miejscach i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeśli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca.

Ze względu na ukształtowanie w planie drogi progi dzielone są na liniowe (wykonane na szerokości całej drogi w formie elementu listwowego jednolitego lub składanego z segmentów), płytowe (wykonane w formie płyty poprzez odpowiednie ukształtowanie nawierzchni jezdni lub ułożenie i zamocowanie na niej odpowiedniej konstrukcji) i wyspowe wykonane w formie wydzielonej wyspy lub wysp umieszczonych na jezdni). Na ul. Sitki zastosowano próg zwalniający płytowy o długości płyty >4m. Zgodnie z treścią pkt 8.1 załącznika na takich progach zwalniających dopuszcza się wyznaczanie przejść dla pieszych. Ponadto, progi zwalniające można stosować w obszarze zabudowanym na drogach klas technicznych: lokalna (L), dojazdowa (D), wyjątkowo zbiorcza (Z). Ulica Sitki, będąca drogą powiatową, została zaliczona do klasy technicznej Z.

W regulacji tej wskazano także sytuacje, w których stosowanie progów zwalniających jest niedopuszczalne oraz warunki ich umieszczania. Niedopuszczalnej jest zatem stosowanie progów zwalniających:
na drogach krajowych i wojewódzkich;
na miejskich drogach ekspresowych, ulicach głównych ruchu przyspieszonego (GP), ulicach głównych (G);
na ulicach i drogach wyjazdowych straży pożarnej, stacji pogotowia ratunkowego itp.;
na ulicach i drogach w przypadku kursowania autobusowej komunikacji pasażerskiej, z wyjątkiem progów wyspowych;
na jezdniach innych niż bitumiczne, jeżeli nie można zastosować oznakowania poziomego P-25;
na łukach dróg i innych przypadkach, gdy ich obecność może powodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Progi zwalniające nie mogą być umieszczane dalej niż:
60 m od linii zatrzymania przy znakach B-20 lub B-32,
40 m od końcowego punktu łuku poziomego drogi o promieniu wewnętrznym R max=25 m i kącie zwrotu większym od 70 st.,
60 m od miejsca lub obiektu wymuszającego zmniejszenie prędkości pojazdów, np. skrzyżowania ulic lub dróg wymagające zmiany kierunku ruchu co najmniej o 70 st.
Progi nie mogą być umieszczane bliżej niż:
40 m od skrzyżowania ulic lub dróg,
20 m od końcowego punktu łuku poziomego drogi, gdy wewnętrzny promień łuku jest mniejszy od 50 m,
20 m od punktu początkowego spadku drogi, gdy spadek ten przekracza 10 %,
30 m od przejścia dla pieszych ( nie dotyczy progów z przejściami dla pieszych),
20 m przed i za przejazdem kolejowym oraz 15 m przed i za przejazdem tramwajowym, licząc od skrajnej szyny toru na przejeździe,
25 m od najbliższej części wiaduktu lub innej konstrukcji nośnej.
Ponadto nie dopuszcza się umieszczania progów zwalniających na obiektach mostowych i w tunelach, nad konstrukcjami inżynierskimi, takimi jak przepusty, przejścia podziemne, komory instalacji wodociągowych i c.o. itp., oraz w odległości mniejszej niż 25 m od nich ze względu na niszczący wpływ wstrząsów powodowanych przejeżdżaniem pojazdów samochodowych.
W przypadku ulicy Sitki zastrzeżenie może budzić jedynie usytuowanie progu, wobec kursowania na niej komunikacji autobusowej oraz usytuowanie w odległości prawdopodobnie mniejszej niż 40 m od skrzyżowania ulic. Ma to jednak miejsce w przypadku także innych progów zainstalowanych na ulicach miasta Tarnowa, np. ul. Mościckiego, Nowy Świat, Norwida, Gomoły, Ochronek gdzie również zainstalowano próg zwalniający płytowy z wyznaczonym przejściem dla pieszych.
Można uznać że zastosowano tu zasadę wskazaną w pkt 1 załącznika nr 4 - podstawowym celem stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ochrona życia, zwłaszcza, że wyznaczenie tych przejść ma miejsce w rejonach szkół i innych obiektów, do których uczęszczają dzieci, lub zakładów przemysłowych, gdzie występuje duża koncentracja ruchu pieszych.

Z powyższego wynika, że ustawodawca, w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego, w szczególności ochrony pieszych dopuścił możliwość wyznaczania przejść dla pieszych na progach zwalniających płytowych. Jednocześnie brak jest przepisu, który wykluczałby możliwość zastosowania takiej metody wymuszenia fizycznego ograniczenia prędkości pojazdów na ulicach dwujezdniowych, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.

Zasady umieszczania znaków określone w przepisach szczegółowych muszą być stosowane łącznie. W przeciwnym razie dochodzi do ich błędnej interpretacji, czego przykładem jest e-mail i posty zamieszczone na HYPERLINK "http://www.agora.tarnow.pl"www.agora.tarnow.pl. Zastosowanie łącznie dopuszczonego wyniesienia przejścia na progu płytowym szerszym niż 4 m i zasad lokalizacji przejść prowadzi do zupełnie odmiennych wniosków i w tym stanie rzeczy zarzut, że miasto nie przestrzega prawa jest bezpodstawny.

Odnosząc się do pozostałych punktów wypowiedzi:
Życie ludzkie stanowi wartość bezcenną i należy go chronić stosując wszelkie dopuszczalne metody, w tym za cenę komfortu i prędkości przejazdu.

Ulica Sitki nie jest drogą kategorii "G" lecz "Z", tym samym progi mogą być na jej stosowane. Ulicą tą przejeżdża jedna linia komunikacji miejskiej, która ma cztery kursy w dni powszednie. Zastosowane tam obecnie oznakowanie obliguje kierujących do zmniejszenia prędkości (znaki A-11a i znaki B-33 ze wskazaniem 30 km/h). Stosowanie się kierujących do tych znaków oraz zasad zachowania w pobliżu oznakowanych miejsc przejścia pieszych wynikających z przepisów prawa gwarantuje bezpieczeństwo. Do wypadku może dojść tylko w wyniku całkowitego lekceważenia przepisów ruchu drogowego.

- Życie ludzkie stanowi wartość bezcenną i należy je chronić stosując wszelkie metody, w tym za cenę komfortu i prędkości przejazdu - podkreśla Dorota Kunc-Pławecka, rzeczniczka prasowa prezydenta Tarnowa.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska