Tarnów. Debata o wschodniej obwodnicy przerodziła się w kłótnię [ZDJĘCIA]

Łukasz Winczura
Łukasz Winczura
W założeniu miała to być merytoryczna dyskusja o lokalizacji wschodniej obietnicy Tarnowa. Z czasem wymiana poglądów zaczęła się przeradzać w kłótnie, inwektywy, a nawet straszenie służbami specjalnymi. Pojawiał się wątek wielkiej polityki. Efekt? Prawie dwugodzinne spotkanie skończyło się niczym.

FLESZ: Co zabija Polaków?

W spotkaniu, które prowadził przewodniczący rady miejskiej Jakub Kwaśny wzięli udział prezydent Roman Ciepiela, jego zastępca Tadeusz Kwiatkowski, tarnowscy radni oraz przedstawiciele rad osiedli.

Przypomnijmy: na sesji budżetowej, która odbyła się 19 grudnia ubiegłego roku, radni zdecydowali, że miasto wycofuje się z partycypacji w kosztach budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa, którą miałaby realizować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Za takim wnioskiem głosowali radni PiS oraz Marek Ciesielczyk, przeciwko wycofaniu się z inwestycji byli radni Koalicji Obywatelskiej i Naszego Miasta Tarnów, a od głosu wstrzymali się Tomasz Olszówka (NMT) oraz Zbigniew Kajpus (KO).

„Nie chcę, ale muszę”

Roman Ciepiela nie krył niezadowolenia z decyzji radnych, bo choć o wynikach głosowania nie poinformował jeszcze oficjalnie GDDKiA, uważa, że miasto dało już czytelny sygnał do inwestora, że nie jest zainteresowane pracami.

- Jako prezydent jestem zobowiązany do wykonania uchwały rady miejskiej, ale jako Roman Ciepiela, mieszkaniec tego miasta, uważam, że to bardzo zła decyzja – uważa. W jego opinii to zniweczenie 11 lat pracy przy projekcie, nad którym przez kilka kadencji pochylali się tarnowscy radni. Przypomniał, że jak do tej pory na ten cel z miejskiej kasy poszło już 673 525 zł.

Prezydent wierzy jednak, że sprawa jeszcze nie jest zamknięta. Ale konieczne jest spełnienie jednego warunku.

- Tu musi nastąpić radykalna zmiana w myśleniu PiS. Nie chodzi o arytmetyczną większość, bo to państwo dajecie czytelny znak i wy macie dojścia do ministrów. I oni was słuchają – mówił w kierunku radnych Piotra Wójcika i Józefa Gancarza.

Horror na Jana Pawła

Dyskusja rozkręciła się na dobre, gdy głos zaczęli zabierać przedstawiciele rad osiedli.

- Aleja Jana Pawła II jest ciągle rozjeżdżana i miasto co chwilę musi je remontować. Nie mamy u siebie kopciuchów, a wdychamy spaliny. Radni nie dbają o mieszkańców. Rozważamy blokowanie alei Jana Pawła II – grzmiał Tadeusz Rzepecki z RO Westerplatte.

Jeszcze dalej poszedł Jan Nalepka z RO Jasna.

- Wieść gminna niesie, że tereny w Woli Rzędzińskiej, po których miała przebiegać obwodnica należą do ważnych osób, które nie są zainteresowane, by tam biegła obwodnica. Co jest grane?! Może warto tym zainteresować odpowiednie służby – pytał.

Zwolennikiem wysunięcia obwodnicy poza Tarnów jest również Adam Kowalski z Rzędzina.

- Inaczej trzeba będzie wyburzyć 35 domów i 40 budynków gospodarczych. A powstają nowe domy, bo ludzie nie mają pojęcia, co się im szykuje. Od trzech lat próbuję się spotkać z prezydentem i GDDKiA. Bezskutecznie – rozkładał ręce.

Dlaczego byłem na „nie”

Marek Ciesielczyk (KO) i Józef Gancarz tłumaczyli się przed obecnymi, skąd ich negatywne stanowisko w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa.

- Po pierwsze, ta obwodnica nie powstanie w tej kadencji. Po drugie, czy prezydent zatroszczył się o los zamieszkujących tam rodzin? Po trzecie, nie mamy kasy na takie inwestycje. Ale co do zasady, obwodnica jest potrzebna – wyliczał Ciesielczyk.

Józef Gancarz, który został uznany za „prowodyra” całego zamieszania wskazywał na bałagan i brak konsultacji przy projektowaniu inwestycji.

- Należało znaleźć kompleksowe rozwiązania komunikacyjne dla całego miasta, żeby odciążyć ruch w całym mieście. Straconych zostało 11 lat, bo w gronie kilku osób ustalano przebieg nitki obwodnicy, nie pytając ludzi. Świadomie byłem przeciw, bo w mojej opinii budowa obwodnica nie zakończy się przed 2030 rokiem - mówił

To nie ostatnie spotkanie w sprawie budowy wschodniej obwodnicy w Tarnowie. Przewodniczący rady miejskiej Jakub Kwaśny chciałby, aby w kolejnych uczestniczyli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz tarnowscy parlamentarzyści. Kwaśny ujawnił też, iż za pośrednictwem Piotra Saka (Solidarna Polska) zachęcił do utworzenia Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Ziemi Tarnowskiej, który miałby lobbować w Warszawie na rzecz spraw miasta.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jak to możliwe, przecież to bastion Kościoła, tam sami bogobojni ludzie mieszkają, do spowiedzi i komunii co tydzień walą. A tu jakaś kłótnia? Następnym razem posadźcie jakiego klechę na sali, to będą trzymac fason.

G
Gość

Z tego wniosek, że pan Ciepiela i jego koledzy przez 11 lat "pochylali" się nad bezsensowna koncepcją i wydali na to pochylanie 670 tys.zl!

N
Norman

Inna opcja o ile oczywiście możliwa do realizacji to obwodnica od nowego łącznika a4 do starej obwodnicy po której obecnie "pasą się" zające

m
misza

@bart

Myślę, że najlepiej w miejsce czczej polemiki warto sprawdzić Twoje sugestie na gruncie . Obwodnicę północną zlokalizowali w przeszłości tzw komuniści i w porównaniu z tym co akceptujesz było to rozwiązane znacznie korzystniejsze dla miasta

b
bart
9 stycznia, 17:09, skarpeta putińska:

Skoro tak to będzie więcej czasu na zajęcie się Elektryczną tj północną obwodnicą szybkiego ruchu

Pytanie jak dostać sie teraz do hurtowni przy elektrycznej, hotelu. stacji diagnostycznej , sklepu budowlanego, jadąc od strony Mościc

Dlaczego przejścia dla pieszych nie są wyznaczone w odległości pozwalającej na oczekiwanie na wjazd samochodów ciężarowych bez zajmowania przejścia dla pieszych Odnośnie połączeń po południowej stronie podobnie . Ta ulica zamiast aktywizować tereny przyległe izoluje je. Dlaczego zrealizowano drogi niezgodnie z planem zagospodarowania dla tego obszaru?

Elektryczna spełnia teraz funkcje obwodnicy - i dobrze. Centrum miasta jest odciążone od ruchu tranzytowego np. w stronę Krakowskiej, Mościc czy SAG.

G
Gość

skoro ta inwestycja może nie powstac w tej kadencji to jest trafny argument bo podziekowania byłyby dla innych ,nie chodzi tutaj jak widac o mieszkanców bo jak wiemy ich losy mało kogo obchodzą..

G
Gość
9 stycznia, 17:09, skarpeta putińska:

Skoro tak to będzie więcej czasu na zajęcie się Elektryczną tj północną obwodnicą szybkiego ruchu

Pytanie jak dostać sie teraz do hurtowni przy elektrycznej, hotelu. stacji diagnostycznej , sklepu budowlanego, jadąc od strony Mościc

Dlaczego przejścia dla pieszych nie są wyznaczone w odległości pozwalającej na oczekiwanie na wjazd samochodów ciężarowych bez zajmowania przejścia dla pieszych Odnośnie połączeń po południowej stronie podobnie . Ta ulica zamiast aktywizować tereny przyległe izoluje je. Dlaczego zrealizowano drogi niezgodnie z planem zagospodarowania dla tego obszaru?

Dlatego niema się co spieszyć z budową wschodniej obwodnicy (bez dodatkowych zjazdów), a jeśli ma to być wyłącznie łącznik autostradowy może warto żeby jednak omijał również i Rzędzin

G
Gość

oto efekty głosowania na takie indywidua jak "doktor" Ciesielczyk czy pis'matołki... ale dobrze wam tak!

a
as

nic z tego nie rozumie co to za radni za co kasę biorą czy to ludzie na poziomie szkoły podstawowej tu trzeba działać na dziś mieszkańcy umierają jak muchy i z każdym rokiem więcej więcej a radni mówia o 2030 roku ludzie przestajcie bredzić bo będzie tak jak z mostem w ostrowie za ten stan rzeczy czynowniki powinni odejśc ze stanowisk

s
skarpeta putińska

Skoro tak to będzie więcej czasu na zajęcie się Elektryczną tj północną obwodnicą szybkiego ruchu

Pytanie jak dostać sie teraz do hurtowni przy elektrycznej, hotelu. stacji diagnostycznej , sklepu budowlanego, jadąc od strony Mościc

Dlaczego przejścia dla pieszych nie są wyznaczone w odległości pozwalającej na oczekiwanie na wjazd samochodów ciężarowych bez zajmowania przejścia dla pieszych Odnośnie połączeń po południowej stronie podobnie . Ta ulica zamiast aktywizować tereny przyległe izoluje je. Dlaczego zrealizowano drogi niezgodnie z planem zagospodarowania dla tego obszaru?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3