https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów. Debata o wschodniej obwodnicy przerodziła się w kłótnię [ZDJĘCIA]

Łukasz Winczura
W założeniu miała to być merytoryczna dyskusja o lokalizacji wschodniej obietnicy Tarnowa. Z czasem wymiana poglądów zaczęła się przeradzać w kłótnie, inwektywy, a nawet straszenie służbami specjalnymi. Pojawiał się wątek wielkiej polityki. Efekt? Prawie dwugodzinne spotkanie skończyło się niczym.

FLESZ: Co zabija Polaków?

W spotkaniu, które prowadził przewodniczący rady miejskiej Jakub Kwaśny wzięli udział prezydent Roman Ciepiela, jego zastępca Tadeusz Kwiatkowski, tarnowscy radni oraz przedstawiciele rad osiedli.

Przypomnijmy: na sesji budżetowej, która odbyła się 19 grudnia ubiegłego roku, radni zdecydowali, że miasto wycofuje się z partycypacji w kosztach budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa, którą miałaby realizować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Za takim wnioskiem głosowali radni PiS oraz Marek Ciesielczyk, przeciwko wycofaniu się z inwestycji byli radni Koalicji Obywatelskiej i Naszego Miasta Tarnów, a od głosu wstrzymali się Tomasz Olszówka (NMT) oraz Zbigniew Kajpus (KO).

„Nie chcę, ale muszę”

Roman Ciepiela nie krył niezadowolenia z decyzji radnych, bo choć o wynikach głosowania nie poinformował jeszcze oficjalnie GDDKiA, uważa, że miasto dało już czytelny sygnał do inwestora, że nie jest zainteresowane pracami.

- Jako prezydent jestem zobowiązany do wykonania uchwały rady miejskiej, ale jako Roman Ciepiela, mieszkaniec tego miasta, uważam, że to bardzo zła decyzja – uważa. W jego opinii to zniweczenie 11 lat pracy przy projekcie, nad którym przez kilka kadencji pochylali się tarnowscy radni. Przypomniał, że jak do tej pory na ten cel z miejskiej kasy poszło już 673 525 zł.

Prezydent wierzy jednak, że sprawa jeszcze nie jest zamknięta. Ale konieczne jest spełnienie jednego warunku.

- Tu musi nastąpić radykalna zmiana w myśleniu PiS. Nie chodzi o arytmetyczną większość, bo to państwo dajecie czytelny znak i wy macie dojścia do ministrów. I oni was słuchają – mówił w kierunku radnych Piotra Wójcika i Józefa Gancarza.

Horror na Jana Pawła

Dyskusja rozkręciła się na dobre, gdy głos zaczęli zabierać przedstawiciele rad osiedli.

- Aleja Jana Pawła II jest ciągle rozjeżdżana i miasto co chwilę musi je remontować. Nie mamy u siebie kopciuchów, a wdychamy spaliny. Radni nie dbają o mieszkańców. Rozważamy blokowanie alei Jana Pawła II – grzmiał Tadeusz Rzepecki z RO Westerplatte.

Jeszcze dalej poszedł Jan Nalepka z RO Jasna.

- Wieść gminna niesie, że tereny w Woli Rzędzińskiej, po których miała przebiegać obwodnica należą do ważnych osób, które nie są zainteresowane, by tam biegła obwodnica. Co jest grane?! Może warto tym zainteresować odpowiednie służby – pytał.

Zwolennikiem wysunięcia obwodnicy poza Tarnów jest również Adam Kowalski z Rzędzina.

- Inaczej trzeba będzie wyburzyć 35 domów i 40 budynków gospodarczych. A powstają nowe domy, bo ludzie nie mają pojęcia, co się im szykuje. Od trzech lat próbuję się spotkać z prezydentem i GDDKiA. Bezskutecznie – rozkładał ręce.

Dlaczego byłem na „nie”

Marek Ciesielczyk (KO) i Józef Gancarz tłumaczyli się przed obecnymi, skąd ich negatywne stanowisko w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa.

- Po pierwsze, ta obwodnica nie powstanie w tej kadencji. Po drugie, czy prezydent zatroszczył się o los zamieszkujących tam rodzin? Po trzecie, nie mamy kasy na takie inwestycje. Ale co do zasady, obwodnica jest potrzebna – wyliczał Ciesielczyk.

Józef Gancarz, który został uznany za „prowodyra” całego zamieszania wskazywał na bałagan i brak konsultacji przy projektowaniu inwestycji.

- Należało znaleźć kompleksowe rozwiązania komunikacyjne dla całego miasta, żeby odciążyć ruch w całym mieście. Straconych zostało 11 lat, bo w gronie kilku osób ustalano przebieg nitki obwodnicy, nie pytając ludzi. Świadomie byłem przeciw, bo w mojej opinii budowa obwodnica nie zakończy się przed 2030 rokiem - mówił

To nie ostatnie spotkanie w sprawie budowy wschodniej obwodnicy w Tarnowie. Przewodniczący rady miejskiej Jakub Kwaśny chciałby, aby w kolejnych uczestniczyli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz tarnowscy parlamentarzyści. Kwaśny ujawnił też, iż za pośrednictwem Piotra Saka (Solidarna Polska) zachęcił do utworzenia Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Ziemi Tarnowskiej, który miałby lobbować w Warszawie na rzecz spraw miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jak to możliwe, przecież to bastion Kościoła, tam sami bogobojni ludzie mieszkają, do spowiedzi i komunii co tydzień walą. A tu jakaś kłótnia? Następnym razem posadźcie jakiego klechę na sali, to będą trzymac fason.

G
Gość

Z tego wniosek, że pan Ciepiela i jego koledzy przez 11 lat "pochylali" się nad bezsensowna koncepcją i wydali na to pochylanie 670 tys.zl!

N
Norman

Inna opcja o ile oczywiście możliwa do realizacji to obwodnica od nowego łącznika a4 do starej obwodnicy po której obecnie "pasą się" zające

m
misza

@bart

Myślę, że najlepiej w miejsce czczej polemiki warto sprawdzić Twoje sugestie na gruncie . Obwodnicę północną zlokalizowali w przeszłości tzw komuniści i w porównaniu z tym co akceptujesz było to rozwiązane znacznie korzystniejsze dla miasta

b
bart
9 stycznia, 17:09, skarpeta putińska:

Skoro tak to będzie więcej czasu na zajęcie się Elektryczną tj północną obwodnicą szybkiego ruchu

Pytanie jak dostać sie teraz do hurtowni przy elektrycznej, hotelu. stacji diagnostycznej , sklepu budowlanego, jadąc od strony Mościc

Dlaczego przejścia dla pieszych nie są wyznaczone w odległości pozwalającej na oczekiwanie na wjazd samochodów ciężarowych bez zajmowania przejścia dla pieszych Odnośnie połączeń po południowej stronie podobnie . Ta ulica zamiast aktywizować tereny przyległe izoluje je. Dlaczego zrealizowano drogi niezgodnie z planem zagospodarowania dla tego obszaru?

Elektryczna spełnia teraz funkcje obwodnicy - i dobrze. Centrum miasta jest odciążone od ruchu tranzytowego np. w stronę Krakowskiej, Mościc czy SAG.

G
Gość

skoro ta inwestycja może nie powstac w tej kadencji to jest trafny argument bo podziekowania byłyby dla innych ,nie chodzi tutaj jak widac o mieszkanców bo jak wiemy ich losy mało kogo obchodzą..

G
Gość
9 stycznia, 17:09, skarpeta putińska:

Skoro tak to będzie więcej czasu na zajęcie się Elektryczną tj północną obwodnicą szybkiego ruchu

Pytanie jak dostać sie teraz do hurtowni przy elektrycznej, hotelu. stacji diagnostycznej , sklepu budowlanego, jadąc od strony Mościc

Dlaczego przejścia dla pieszych nie są wyznaczone w odległości pozwalającej na oczekiwanie na wjazd samochodów ciężarowych bez zajmowania przejścia dla pieszych Odnośnie połączeń po południowej stronie podobnie . Ta ulica zamiast aktywizować tereny przyległe izoluje je. Dlaczego zrealizowano drogi niezgodnie z planem zagospodarowania dla tego obszaru?

Dlatego niema się co spieszyć z budową wschodniej obwodnicy (bez dodatkowych zjazdów), a jeśli ma to być wyłącznie łącznik autostradowy może warto żeby jednak omijał również i Rzędzin

G
Gość

oto efekty głosowania na takie indywidua jak "doktor" Ciesielczyk czy pis'matołki... ale dobrze wam tak!

a
as

nic z tego nie rozumie co to za radni za co kasę biorą czy to ludzie na poziomie szkoły podstawowej tu trzeba działać na dziś mieszkańcy umierają jak muchy i z każdym rokiem więcej więcej a radni mówia o 2030 roku ludzie przestajcie bredzić bo będzie tak jak z mostem w ostrowie za ten stan rzeczy czynowniki powinni odejśc ze stanowisk

s
skarpeta putińska

Skoro tak to będzie więcej czasu na zajęcie się Elektryczną tj północną obwodnicą szybkiego ruchu

Pytanie jak dostać sie teraz do hurtowni przy elektrycznej, hotelu. stacji diagnostycznej , sklepu budowlanego, jadąc od strony Mościc

Dlaczego przejścia dla pieszych nie są wyznaczone w odległości pozwalającej na oczekiwanie na wjazd samochodów ciężarowych bez zajmowania przejścia dla pieszych Odnośnie połączeń po południowej stronie podobnie . Ta ulica zamiast aktywizować tereny przyległe izoluje je. Dlaczego zrealizowano drogi niezgodnie z planem zagospodarowania dla tego obszaru?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska