Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów: dworzec już gotowy, teraz czas na tory i perony

Paweł Chwał
W ramach modernizacji wymienione zostaną m.in. tory i sieć trakcyjna w rejonie dworca w Tarnowie.
W ramach modernizacji wymienione zostaną m.in. tory i sieć trakcyjna w rejonie dworca w Tarnowie. Paweł Chwał
Z prędkością 160 kilometrów na godzinę kursować będą pociągi przez Tarnów. Podróż do Krakowa dzięki temu skróci się do 37, a do Rzeszowa do 38 minut.

To już pewne. Szybka kolej w Tarnowie to perspektywa najwyżej pięciu lat. Warunkuje to podpisana właśnie umowa na modernizację linii kolejowych. Tory, które obecnie są ułożone, nie pozwalają na rozwijanie tak dużych prędkości. Do tego dochodzi przestarzała sieć trakcyjna i nieodpowiadające obecnym standardom przejazdy i wiadukty, na których przecinają się szlaki kolejowe z drogowymi. - Pamiętam, że jakiś rok temu jechałam pociągiem z Krakowa do Tarnowa blisko trzy godziny. To był koszmar. Co chwilę zatrzymywaliśmy się, albo jechaliśmy z taką prędkością, że na piechotę byłoby szybciej - przyznaje Anna Gancarz, tarnowianka.

Czytaj o zakończeniu remontu dworca w Tarnowie

Planowana modernizacja linii kolejowych (prace mają potrwać do 2014 roku) również oznacza spore utrudnienia w kursowaniu pociągów. - Zakres prac jest ogromny. Zmieni się praktycznie wszystko. Jest to niezbędne, aby pociągi mogły rozwijać prędkość 160 kilometrów na godzinę i by podróżowanie nimi było bezpieczne - mówi Józefa Majerczak, dyrektor projektu z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Zakres robót zakłada m.in. modernizację torów i urządzeń sterowania ruchem i telekomunikacji, przebudowę wiaduktów, mostów i przepustów, budowę podziemnych przejść dla pieszych czy ekranów akustycznych.

Bardzo dużo w bezpośrednim otoczeniu torów zmieni się zwłaszcza w samym Tarnowie. Przebudowane zostaną stare lub wybudowane będą zupełnie nowe obiekty inżynieryjne w ciągu ulic: Podgórskiej, Czerwonych Klonów, Warsztatowej, Krakowskiej, Wita Stwosza, Tuchowskiej, Dąbrowskiego i Gumniskiej.

- Dzięki budowie wiaduktów, w granicach miasta, znikną całkowicie przejazdy kolejowe przez tory. To dodatkowo powinno poprawić komunikację pomiędzy północną, a południową częścią Tarnowa- zauważa Józefa Majerczak.

Gruntownie przebudowane zostaną także tory i perony przy tarnowskim dworcu. Bez problemów będą mogły dostać się na nie wreszcie m.in. osoby niepełnosprawne, gdyż zamontowane zostaną przy nich windy. Dla podkreślenia długiej historii kolei w Tarnowie, na drugim peronie zamontowane zostaną oryginalne wiaty.

Samo przejście podziemne zostanie przebudowane i wydłużone aż do ulicy Do Huty, umożliwiając bezpieczne przemieszczanie się pod całym układem torowym.

Gala na finał 4-letniego remontu
Wstępem do dużych zmian na kolei oraz przebudowy torów i peronów będzie zaplanowane na dzisiaj wielkie oddanie tarnowskiego dworca po remoncie. Prace trwały blisko cztery lata. Uroczystości rozpoczną się w południe. W programie jest m.in. występ zespołu "Śrubki", prezentacja nowych obrazów, które ozdobiły hol główny oraz podróż pociągiem retro do Tuchowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska