Ostatnie tak duże zakupy odbyły się w tarnowskim MPK dwadzieścia lat temu. Potem spółka realizowała zakupy cząstkowe, kupowała też używane pojazdy. Obecnie tylko część autobusów tarnowskiego MPK to nowoczesne pojazdy. Większość jest wysłużona i nie spełnia obecnych standardów.
- Trzeba je wymienić. Planowaliśmy to od dawna. Dzisiaj, dzięki unijnemu dofinansowaniu możemy te plany zrealizować. - podkreśla Roman Ciepiela, prezydent miasta.
W ramach zakupów MPK wzbogaci się o 35 autobusów 12-metrowych oraz 5 mniejszych - 9-metrowych, przeznaczonych do centrum miasta. 21 z nich zasilanych będzie na gaz CNG i już wiadomo, że będą to scanie, gdyż przetarg na nie został właśnie rozstrzygnięty.
- Zarówno nowe autobusy, jak i te, które już są w naszym posiadaniu będą wyposażone w informacyjne tablice ledowe, pokazujące trasę przejazdu i najbliższy przystanek. Będzie to bardzo wygodne zwłaszcza dla osób, które od czasu do czasu korzystają z komunikacji miejskiej i nie jest im łatwo zorientować się w tym, jak kursują poszczególne autobusy - mówi Jerzy Wiatr, prezes MPK.
Tablice te będą zintegrowane z systemem informacji PKP. W autobusach, które będą zatrzymywać się obok dworca kolejowego lub na przystanku obok parkingu park&ride, będą wyświetlane, na bieżąco aktualizowane informacje, o przyjeżdżających i odjeżdżających pociągach. To będzie pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.
Wszystkie autobusy będą wyposażone w kamery zarówno wewnątrz, jak na zewnątrz oraz w zabezpieczenia przeciwpożarowe, będą w pełni dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych z niskimi podłogami. Co istotne dla pasażerów, każdy z pojazdów będzie posiadał klimatyzację.
Całkowita wartość unijnego dofinansowania dla tarnowskiego MPK wyniosła blisko 33 miliony złotych. Wkład własny, za który MPK kupiło niedawno pięć pojazdów marki scania, wyniósł niecałe 6 milionów złotych. Nowa autobusy trafią do Tarnowa w przyszłym roku i zastąpią przede wszystkim najbardziej wysłużone jelcze.
Zobacz jak wyglądał Tarnów przed laty! [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
WIDEO: Tarnów. Miliony na wymianę taboru MPK
Autor: Paweł Chwał, Gazeta Krakowska