Biało-niebieski autobus można spotkać na liniach 0, 1, 9, 30 i 33.Solaris Urbino 12 electric może pomieścić w sumie 70 pasażerów i oczywiście wyposażony jest m.in. w klimatyzację.
Pasażerowie, którzy mieli okazję przejechać się supernowoczesnym autobusem chwalą sobie przede wszystkim komfort podróży. - Czasami odczuwa się takie wrażenie jakby się jechało jakimś nowym pociągiem, a nie autobusem - komentuje Alicja Wolniewicz, która w piątek pierwszy raz wsiadła do elektrycznego autobusu.
Komfort podróżowania doceniają również kierowcy. Podkreślają, że czują się w nim, jakby prowadzili meleksa.
Autobus po tarnowskich ulicach jeździ od 9 lipca. Władze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego mają jednak swoje pierwsze uwagi do tego typu taboru.
- Jest nieco głośniejszy przy większych prędkościach oraz bardzo słychać wentylację tak zwanych falowników, czyli elementów, które zamieniają prąd stały na zmienny - ocenia prezes Jerzy Wiatr.
To jednak tylko drobne uwagi. Poważniejsze zastrzeżenia dotyczą zasięgu autobusu. Na jednym ładowaniu może on przejechać zaledwie 130 kilometrów. Później konieczne jest pięciogodzinne ładowanie.
- Jest to tylko jedna trzecia pracy jaką dziennie wykonują autobusy z silnikami diesla oraz napędzane gazem.Dodatkowo martwi nas to, że w zimie ten zasięg będzie dodatkowo jeszcze znacznie niższy bo elektryczne ogrzewanie zużywa jeszcze więcej prądu niż klimatyzacja - zaznacza prezes Wiatr. Dodaje jednak, że coraz więcej firm produkujących autobusy przygotowuje pojazdy elektryczne bardziej wydajne. Niewykluczone również, że tarnowskie MPK zamiast na elektryczne autobusy bateryjne, postawi na wodorowe. - Chcemy wydawać pieniądze rozsądnie, żeby potem nie żałować. Bateryjny autobus elektryczny kosztuje obecnie 2,5 miliona złotych i po kolejnych sześciu latach trzeba wydać następnych 600 tysięcy złotych na wymianę baterii. W przypadku autobusu wodorowego nie ma takiej potrzeby - słyszymy.
MPK jeszcze w lipcu ogłosi tzw. dialog techniczny, w ramach którego do spółki będą mogli zgłaszać się producenci autobusów elektrycznych bateryjnych i wodorowych z całego świata, aby zaprezentować swoje oferty. Prawdopodobnie już wkrótce w Tarnowie testowany może być właśnie pojazd wodorowy.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Barometr Bartusia
Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!