Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów-Wierzchosławice. Jest nowa koncepcja przebiegu łącznika z autostradą A4

Paweł Chwał
Budowa połączenia autostrady A4 z Tarnowem w Wierzchosławicach znów ma pod górkę. Dotąd mówiło się o tym, że na drogę przyznana zostanie dotacja w wysokości 180 mln zł. Tymczasem w tzw. Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski zapisano o prawie 50 mln zł mniej. Na dodatek samorządy wciąż nie wypracowały jednego wariantu jej przebiegu (obecnie są aż trzy koncepcje). Po tym, gdy rządy w Tarnowie przejął Roman Ciepiela, forsowany jest pomysł, aby trasa prowadziła tuż przy ujęciu wody pitnej, z którego zaopatrywane jest miasto.

Jacek Hudyma, etatowy członek zarządu powiatu tarnowskiego, przekonuje, że to może oznaczać kłopoty z uzyskaniem zgody na budowę tego łącznika autostradowego ze względu na obostrzenia środowiskowe.
- A gdyby doszło tu do wypadku z udziałem cysterny i woda została skażona, to zagrożone byłyby dziesiątki tysięcy osób - mówi Hudyma.

Tymczasem mieszkańcy Wierzchosławic i Ostrowa, obok domów których suną teraz sznury aut z autostrady, nie mogą doczekać się spokoju.
- Nie da się nawet przejść na drugą stronę drogi, taki tu ruch - mówi Irena Padło z Wierzchosławic, kurczowo trzymając się roweru.
- Niektórzy kierowcy tak pędzą, jakby zapomnieli, że zjechali z autostrady - dodaje.

Most grozi zawaleniem
Zniecierpliwieni są również kierowcy, którzy teraz pokonują trasę z Tarnowa do Wierzchosławic w kierunku A-czwórki. Teraz zmuszeni są pokonać rozpadający się most na Dunajcu, przy wjeździe na który ustawiono progi zwalniające. Związane jest to z ekspertyzami, które wykazały, iż most jest wyeksploatowany. Inżynierowie stwierdzili, że pęknięcia, które pojawiły się w jego konstrukcji, są spowodowane przez nadmierny ruch. Uznali, że może to spowodować katastrofę budowlaną. Dwa lata temu wprowadzono nawet "wahadło", ale szybko się z tego wycofano, bo od razu utworzyły się gigantyczne korki.
Pęknięcia stalowych elementów mostu doraźnie pospawano, a na moście ułożono nowy asfalt. To jednak bezpieczeństwa nie gwarantuje.
- Stale monitorujemy stan mostu, żeby w porę wyłapać ewentualne uszkodzenia i je naprawić. W skrajnym przypadku będziemy musieli wprowadzić ograniczenie tonażu, albo nawet zamknąć przeprawę - przyznaje Janusz Jagliński z Zarządu Dróg Powiatowych w Tarnowie-Zgłobicach. Nowy most powstanie jednak tylko pod warunkiem, że uda się wybudować łącznik, którego przeprawa miała być integralną częścią.

Koncepcja do kosza?
Już trzy lata temu podpisane zostało porozumienie pomiędzy gminą Wiechosławice, miastem Tarnów, starostwem powiatowym w Tarnowie i województwem małopolskim. Na jego podstawie powstała koncepcja przebiegu nowej drogi z rondem przed mostem na Dunajcu. Miała ona biec po północnej stronie starej przeprawy, z dala od ujęć wody pitnej. Przygotowanie koncepcji przebiegu tej trasy pochłonęło już 100 tys. zł (każda ze stron porozumienia wyłożyła po 25 tys. zł). Przez nowe propozycje Tarnowa pieniądze te mogą trafić do kosza.
O tym, co dalej z łącznikiem i mostem, dyskutować będą pojutrze w Tarnowie władze miasta, Wierzchosławic, powiatu i województwa. Jak nieoficjalnie dowiedzieliśmy się w starostwie, nawet po obcięciu dotacji jest szansa na rozpoczęcie zadania. Warunkiem postępu prac nad tą drogą jest uzyskanie zgody co do jej przebiegu.

Który wariant wybrać?
Pierwotnie budowę łącznika od zjazdu z autostrady A4 do starej "czwórki" wybudować miała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ale wycofała się z tego zadania.
W tym momencie samochody, które zjeżdżają z A4 w tym miejscu, aby dojechać do Tarnowa, jadą przez kilkaset metrów wąską drogą gminną, a potem powiatową, przez uszkodzony most.
Gdyby wybrano I wariant przebiegu drogi (wykonana została już jego koncepcja), trzeba byłoby wyburzyć sześć budynków, w tym zakład produkcyjny i dom mieszkalny. Wariant II oznacza konieczność wyburzenia co najmniej dwóch budynków w Kępie Bogumiłowickiej. Istnieje też wariant III, sprzed kilkunastu lat, ale jest mało realne, aby został zrealizowany. Powiat chce, aby w razie budowy nowego mostu, zostawić obecny, wprowadzając na nim ograniczenia tonażu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska