Sprawdzian Piątoklasisty DUMa 2015 - 19 maja [PYTANIA, ZADANIA, ODPOWIEDZI]
DUMa 2014. TEST Piątoklasisty. Jak poszło? [PYTANIA, ZADANIA, ODPOWIEDZI]
- Zadania polonistyczne dla piątoklasistów dotyczą rozumienia tekstu literackiego, rozumienia tekstu nieliterackiego, pisania tekstu własnego. Arkusze sprawdzają, jak uczniowie podczas interpretacji łączą różne składowe utworu, jak wnioskują, czy dostrzegają, że język dzieła często decyduje o jego znaczeniu. Te umiejętności są kluczem do wykonania takich operacji, jak wydobycie głównej myśli tekstu (i literackiego, i nieliterackiego), charakterystyka bohaterów itd. Ponadto w badaniu sprawdzamy, czy piątoklasiści znają cechy 2 gatunków użytkowych (notatki i listu oficjalnego), czy umieją budować tekst spójny, logicznie uporządkowany i w jaki sposób argumentują - powiedziała Małgorzata Zambrowska, expert IBE.
Test/Sprawdzian Piątoklasisty DUMa 2015 - 19 maja 2015 [PYTANIA, ZADANIA, ODPOWIEDZI]
W badaniu wzięły udział szkoły, które zgłosiły się dobrowolnie do IBE. Wyniki egzaminów mają być jedynie informacją dla nauczycieli i dyrektorów szkół, jaki poziom umiejętności osiągają dzieci.
Po przeprowadzeniu testu szkoły wprowadzają odpowiedzi uczniów do systemu komputerowego, wykorzystując platformę udostępnioną przez IBE. Po 48 godzinach otrzymają informację na temat wyników poszczególnych uczniów. W czerwcu dyrektorzy szkół będą mogli porównać, jak wypada ich szkoła w badaniu na tle innych szkół z terenu województwa. Jeśli szkoła nie zgłosiła się do badania, będzie mogła przeprowadzić test we własnym zakresie – pytania pojawią się na stronie internetowej 20 maja. W tym przypadku jednak nie otrzyma informacji zwrotnej o ocenie każdego z uczniów ani też o tym, jak wypada na tle województwa.
Sprawdzian Piątoklasisty DUMa 2015 już jutro! [PYTANIA, ZADANIA, ODPOWIEDZI]
WIDEO: Test/Sprawdzian Piątoklasisty DUMa 2015
Autor: Karolina Gawlik/Joanna Urbaniec/Gazeta Krakowska
Test/Sprawdzian Piątoklasisty - Cel badania
– Najważniejsze jest, aby uczniowie i nauczyciele otrzymali informację zwrotną, jakie efekty przynosi ich codzienna praca. To także informacja dla nauczyciela, na co powinien zwrócić większą uwagę w pracy ze swoimi uczniami – mówi Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE. Dzięki analizom prac uczniów, jakie zostaną przeprowadzone w pracowniach matematyki i języka polskiego Instytutu, szkoły otrzymają wnioski z każdego z wykonanych zadań. Te informacje pomogą w ocenie tego, z czym uczniowie sobie już świetnie radzą oraz nad czym muszą jeszcze popracować.
Z jakimi zadaniami uczniowie zetkną się podczas badania? W części z języka polskiego będą to zadania sprawdzające rozumienie czytanego tekstu ujęte w formę zarówno wyboru odpowiedzi, jak i zredagowania krótkiej wypowiedzi pisemnej. Jakie kompetencje będą sprawdzane? – Sprawdzimy przede wszystkim kompetencje dotyczące odbioru tekstu – korzystania z różnych źródeł informacji, umiejętności wyszukiwania informacji i wnioskowania na podstawie tekstu, umiejętność analizy i interpretacji. Chcemy uniknąć oddzielania formy od treści, dlatego w kompleksowej ocenie uwzględnimy np. ortografię i interpunkcję, leksykę czy frazeologię – mówi Piotr Bordzoł z Pracowni Języka Polskiego. Z matematyki zaś sprawdzane będą kompetencje z obszaru sprawności rachunkowej, wyobraźni geometrycznej oraz umiejętność rozwiązywania różnego typu zadań tekstowych.