Bogaci w Rosji nie idą do wojska. Komentarz G. Kuczyńskiego

„W swojej genialnej powieści „Doktor Faustus” Thomas Mann rozwija ideę "demoniczności" muzyki i wiąże ją z kulturą niemiecką. Czyżby muzyka była rzeczywiście domeną "specyficznie niemiecką", jak sugeruje Mann?” – zapowiada spotkanie Instytut Goethego. - „Warto podjąć w tym miejscu dyskusję, odwołując się do opisanych w „Doktorze Faustusie” losów niemieckiego kompozytora Adriana Leverkühna i związków jego twórczości z dodekafoniczną muzyką Arnolda Schönberga. Mann przyswoił sobie ideę kompozycji muzyki dwunastotonowej za pośrednictwem filozofa i muzykologa Theodora W. Adorno. W interpretacji pisarza idea ta nabiera kształtu oryginalnego i demonicznego, przez co zyskuje dodatkowy, bardzo kontrowersyjny wymiar”.
W spotkaniu wezmą udział Małgorzata Łukasiewicz - tłumaczka, eseistka i krytyczka literacka oraz dr Tomasz Górny - adiunkt w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Spotkanie poprowadzi Mateusz Ciupka- absolwent polonistyki i muzykologii, publicysta muzyczny.
Zaproszeni goście zastanowią się nad Mannowską wizją muzyki w kontekście jego poglądów estetycznych i politycznych oraz w kontekście dodekafonii Schönberga jako fenomenu muzycznego i społecznego. Porozmawiają o roli austriackiego kompozytora w teorii nowej muzyki Adorna oraz o Mannowskim "przywłaszczeniu" Schönberga, które ten ostatni miał pisarzowi za złe. Tematem spotkania będzie również pytanie, czy nowoczesna muzyka może być postrzegana jako metafora, uwidoczniająca ważne zmiany na płaszczyźnie cywilizacyjnej.
- To była najbrzydsza ulica Krakowa. Pamiętacie jeszcze jak wyglądała?
- Malowniczy zakątek pod Krakowem: zamek, jezioro z zaporą i piękne drewniane chaty
- Chcesz zaoszczędzić? Wyjmij te urządzenia z gniazdka
- Horoskop jesienno-zimowy dla wszystkich znaków zodiaku
- Emerytury w październiku 2022. Takie przelewy będą dostawać emeryci po zmianach
- Najpopularniejsze imiona w tym roku w Krakowie. TOP 10 dla chłopców i dla dziewczynek