- Jest potrzeba lepszego skomunikowania północy i południa, w tym transportem publicznym - podkreślał wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig, który podczas sesji zaprezentował plany przebiegu tras Pychowickiej (od ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa) i Zwierzynieckiej (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia).
Nowe drogi mają służyć międzydzielnicowemu ruchowi samochodowemu, odciążającemu centrum. Zaplanowano też linie tramwajowe, które stanowiłyby alternatywę dla istniejących połączeń między dwoma częściami miasta.
Wiceprezydent Kulig zwrócił uwagę, że kolejne kroki w sprawie budowy obu tras będą możliwe dopiero wówczas, gdy zostaną przeanalizowane wszystkie uwagi zgłoszone w ramach trwających konsultacji społecznych, a takich postulatów jest naprawdę dużo.
Wiceprezydent zaznaczył również, że zwrócił się do prof. Andrzeja Szaraty z Politechniki Krakowskiej o stworzenie zespołu, który oceni koncepcje tras pod wieloma kątami, np. transportowym, społecznym, a także przyrodniczym.
Sprzeciwiają się trasie nad lasem w Przegorzałach
Największe wzburzenie podczas konsultacji społecznych wywołała wśród mieszkańców propozycja poprowadzenia linii tramwajowej nad Wisłą. Według wielu osób, wybór tego wariantu doprowadzi do zniszczenia lasu łęgowego Przegorzałach.
Radny Andrzej Hawranek z klub Platforma - Koalicja Obywatelska, przekonywał, że wielu kontrowersji w związku z przebiegiem trasy Pychowickiej można było uniknąć, gdyby odpowiedzialna za projekt gminna spółka wcześniej zleciła wykonanie dodatkowych wariantów. To zdanie podzielił również wiceprzewodniczący Rady Miasta Michał Drewnicki (PiS), który opowiada się za przeprowadzeniem Trasy Pychowickiej w tunelach.
Radny Łukasz Maślona z klubu Kraków dla Mieszkańców mówił, że mieszkańcy od lat oczekują rozwoju linii tramwajowych. – Jestem za budową trzeciej obwodnicy, ale z priorytetem dla transportu szynowego, a nie samochodowego - mówił radny.
Najwięcej emocji było jednak w wypowiedzi radnej klubu PiS Małgorzaty Kot, która budowę węzła w okolicy ulicy Księcia Józefa nazwała "barbarzyństwem". Radna zwróciła uwagę, że nie wyobraża sobie, by w tak pięknym terenie lokować węzły autostradowe. A planowany jest tam hub komunikacyjny łączący planowane trasy z proponowaną linią tramwajową Salwator - Przegorzały. Do tego miałaby tam powstać pętla tramwajowa, parking park&ride i parking dla autobusów turystycznych.
– Potomni nas ocenią, czy zniszczyliśmy bezpowrotnie tereny cenne nie tylko przyrodniczo. Dla mnie jest to ewenementem na skalę Europy, że kilka kilometrów od centrum istnieją tak cenne tereny jak las łęgowy. Powinniśmy chronić teren Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego – mówiła Małogrzata Kot.
Pod Wisłą i Kopcem Kościuszki
Przypomnijmy, że w przypadku Trasy Pychowickiej zaproponowano poprowadzenie drogi wraz linią tramwajową mostem nad Wisłą i lasem łęgowym w Przegorzałach, lub drogi pod rzeką w tunelu, a linii tramwajowej estakadą nad wodą i lasem.
Mieszkańcy oczekują jednak schowania całej planowanej transportowej zabudowy pod ziemię. Odpowiadająca za projekt spółka Trasa Łagiewnicka ma przedstawić kolejną koncepcję.
Wszystkie koncepcje zakładają wykonanie w ramach Trasy Zwierzynieckiej ponad dwukilometrowego tunelu pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki. Jeden z wariantów przewiduje też, że drodze od ul. Księcia Józefa do Bronowic ma też towarzyszyć linia tramwajowa.
Felieton z cyklu "Moje Miasto". A może zrobić tramwaj do Kry...
Konsultacje wydłużone do 2 grudnia
Konsultacje społeczne dotyczące budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej zostały przedłużone do 2 grudnia. W związku z tym odbywają się również dodatkowe spotkania z mieszkańcami, dyżury telefoniczne, uwagi można też zgłaszać elektronicznie.
- Nic nie jest przesądzone, konsultacje są po to, by wypracować możliwie najlepsze dla wszystkich rozwiązania – podkreśla wiceprezydent Andrzej Kulig.
Dodatkowe spotkanie konsultacyjne wyznaczono na wtorek, 22 listopada, o godz. 17.30 w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 158 przy ul. Strąkowej 3a.
Kryzys energetyczny
