Skala problemu jest ogromna
Analiza małopolskiego NFZ pokazuje, że w całym ubiegłym roku w naszym województwie nie odwołało swoich wizyt i nie pojawiło się na nich blisko 135 tys. pacjentów.
Które poradnie mają największy problem?
Problem nieodwołanych wizyt najmocniej dotyka poradni ortopedii i traumatologii ruchu. Od początku roku bez odwołania z konsultacji w nich zrezygnowało blisko 39 tys. Małopolan. 27,5 tys. nie zgłosiło się do kardiologa, 12,3 tys. na fizjoterapię ambulatoryjną.
- Znaczna liczba nieodwołanych wizyt dotyczy również świadczeń z zakresu endokrynologii i onkologii. W tym pierwszym przypadku przepadło blisko 9,4 tys. wizyt, w drugim ponad 6 tys. – wylicza Elżbieta Fryźlewicz-Chrapisińska, dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie. "Warto nieustannie uświadamiać, że w tym przypadku nasze decyzje mogą mieć realne wpływ na zdrowie innych osób. Chorych, którzy czekają na konsultacje czy zabieg i mogliby skorzystać z terminu, z którego my sami nie skorzystamy. Narodowy Fundusz Zdrowia po raz kolejny już bierze udział w kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”, która skupia się właśnie na edukacji" – dodaje.
Kampania „Odwołuję. Nie blokuję” trwa od 2022 r. Jej trzecią edycję zainaugurowano 2 października. W ramach kampanii działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
NFZ śle miliony SMS-ów
"Przypominamy o badaniu TK wyznaczonym na dzień 2024-10-17. W razie konieczności odwołania wizyty prosimy o kontakt pod nr..." - SMS-y o takiej treści trafiały do pacjentów, którzy w najbliższy czwartek mają zaplanowaną tomografię komputerową w placówce finansowanej przez NFZ i którzy przy jej umawianiu podali w rejestracji swój numer telefonu.
Narodowy Fundusz Zdrowia od czterech lat wysyła wiadomości do pacjentów z przypomnieniem o zaplanowanej wizycie u specjalisty, zabiegu lub badaniu. Tylko w ubiegłym roku wysłano blisko 12 mln tego typu wiadomości. W tym roku ta liczba sięgnęła już 10,5 mln.
Odwołanie wizyty to obowiązek pacjenta
Jak przypomina małopolski NZF: "Zgodnie z obowiązującymi przepisami pacjent ma obowiązek odwołania wizyty, jeśli wie, że się na niej nie pojawi. Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów wiemy, że nie zawsze jest możliwe dodzwonienie się do placówki, by zgłosić swoją rezygnację. Zagwarantowanie realnego kontaktu to jeden z obowiązków placówki medycznej, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta. Skargi dotyczące lecznic, które się z niego nie wywiązują, można składać m.in. za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta. TIP działa całodobowo pod bezpłatnym numerem telefonu 800 190 590".
Polacy opracowali lek na śmiertelną chorobę
