https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

To prawdziwa plaga w Małopolsce. Pacjenci nie odwołują wizyt u lekarzy i na nich się nie pojawiają. Które poradnie mają największy problem?

Aleksandra Łabędź
To prawdziwa plaga w Małopolsce. Pacjenci nie odwołują wizyt u lekarzy i na nich się nie pojawiają. Które poradnie mają największy problem?
To prawdziwa plaga w Małopolsce. Pacjenci nie odwołują wizyt u lekarzy i na nich się nie pojawiają. Które poradnie mają największy problem? Fot. Malgorzata Genca / Polskapresse
Nieodpowiedzialność i roztargnienie pacjentów zabiera innym szansę na wyczekiwaną wizytę u lekarza lub wykonanie badania. Tylko przez pierwsze dziewięć miesięcy bieżącego roku w Małopolsce na umówionej wizycie czy badaniu nie pojawiło się blisko 104 tys. pacjentów. Najwięcej osób bez odwołania zrezygnowało z konsultacji u ortopedy, w związku z czym przepadło blisko 39 tys. terminów porad.

Skala problemu jest ogromna

Analiza małopolskiego NFZ pokazuje, że w całym ubiegłym roku w naszym województwie nie odwołało swoich wizyt i nie pojawiło się na nich blisko 135 tys. pacjentów.

Które poradnie mają największy problem?

Problem nieodwołanych wizyt najmocniej dotyka poradni ortopedii i traumatologii ruchu. Od początku roku bez odwołania z konsultacji w nich zrezygnowało blisko 39 tys. Małopolan. 27,5 tys. nie zgłosiło się do kardiologa, 12,3 tys. na fizjoterapię ambulatoryjną.

- Znaczna liczba nieodwołanych wizyt dotyczy również świadczeń z zakresu endokrynologii i onkologii. W tym pierwszym przypadku przepadło blisko 9,4 tys. wizyt, w drugim ponad 6 tys. – wylicza Elżbieta Fryźlewicz-Chrapisińska, dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie. "Warto nieustannie uświadamiać, że w tym przypadku nasze decyzje mogą mieć realne wpływ na zdrowie innych osób. Chorych, którzy czekają na konsultacje czy zabieg i mogliby skorzystać z terminu, z którego my sami nie skorzystamy. Narodowy Fundusz Zdrowia po raz kolejny już bierze udział w kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”, która skupia się właśnie na edukacji" – dodaje.

Kampania „Odwołuję. Nie blokuję” trwa od 2022 r. Jej trzecią edycję zainaugurowano 2 października. W ramach kampanii działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.

NFZ śle miliony SMS-ów

"Przypominamy o badaniu TK wyznaczonym na dzień 2024-10-17. W razie konieczności odwołania wizyty prosimy o kontakt pod nr..." - SMS-y o takiej treści trafiały do pacjentów, którzy w najbliższy czwartek mają zaplanowaną tomografię komputerową w placówce finansowanej przez NFZ i którzy przy jej umawianiu podali w rejestracji swój numer telefonu.

Narodowy Fundusz Zdrowia od czterech lat wysyła wiadomości do pacjentów z przypomnieniem o zaplanowanej wizycie u specjalisty, zabiegu lub badaniu. Tylko w ubiegłym roku wysłano blisko 12 mln tego typu wiadomości. W tym roku ta liczba sięgnęła już 10,5 mln.

Odwołanie wizyty to obowiązek pacjenta

Jak przypomina małopolski NZF: "Zgodnie z obowiązującymi przepisami pacjent ma obowiązek odwołania wizyty, jeśli wie, że się na niej nie pojawi. Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów wiemy, że nie zawsze jest możliwe dodzwonienie się do placówki, by zgłosić swoją rezygnację. Zagwarantowanie realnego kontaktu to jeden z obowiązków placówki medycznej, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta. Skargi dotyczące lecznic, które się z niego nie wywiązują, można składać m.in. za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta. TIP działa całodobowo pod bezpłatnym numerem telefonu 800 190 590".

Polacy opracowali lek na śmiertelną chorobę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska