https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje wzdłuż Plant przejadą aż trzema torami?

Piotr Rąpalski
Skrzyżowanie pod Teatrem Bagatela jest newralgicznym punktem. Często pojazdy blokują się nawzajem.
Skrzyżowanie pod Teatrem Bagatela jest newralgicznym punktem. Często pojazdy blokują się nawzajem. fot. Andrzej Banaś
Urzędnicy planują wyremontować tory na ulicach Dunajewskiego, Podwale i Straszewskiego i wprowadzić tam ruch jednokierunkowy. Nie godzą się jednak na to radni, zarówno PiS, jak i PO. Uważają, że nowa organizacja ruchu tylko utrudni życie mieszkańcom i kierowcom, a tranzytu przez centrum nie ograniczy. Problem w tym, że jeżeli obie strony nie znajdą kompromisu, remont się opóźni, a wtedy tramwaje w ogóle przestaną kursować wzdłuż Plant. Radny PO Grzegorz Stawowy postuluje rozwiązanie. - Jeżeli usuniemy auta z jednego pasa ruchu, to stwórzmy tam dodatkowy, trzeci tor dla tramwajów - mówi. - Ograniczymy ruch samochodów, ale damy coś w zamian. Co sądzisz o propozycji radnego? Wyraź swoją opinię na forum pod artykułem!

Stawowy twierdzi, że takie rozwiązanie upłynni ruch tramwajowy, bo pojazdy na osobnych torach nie będą się blokować, zwłaszcza na newralgicznym skrzyżowaniu z Karmelicką. Pozwoli to też na zwiększenie liczby kursów.

Tory wzdłuż Dunajewskiego, Podwala i Straszewskiego są w opłakanym stanie. Ich remont miał się rozpocząć już w ubiegłym roku, ale zabrakło pieniędzy.

***

Magistrat chce wyremontować torowiska na Basztowej, Dunajewskiego, Podwalu oraz części Straszewskiego i równocześnie wprowadzić tam ruch jednokierunkowy. Ma to ograniczyć tranzyt samochodów przez centrum Krakowa, udrożnić kursowanie tramwajów i poprawić stan powietrza w Starym Mieście. Dzięki takiej koncepcji inwestycje warte 28 milionów złotych mogą liczyć na co najmniej 59 proc. unijnej refundacji.

Ale radni PO i PiS nie godzą się na ograniczenia ruchu. - To tylko utrudni życie mieszkańcom i kierowcom. Auta po prostu nie znikną. Pod Teatrem Bagatela zrobi się korek - przestrzega Józef Pilch z PiS. Przeciwnicy zmian twierdzą, że ruch generują na tym odcinku głównie kierowcy, którzy bez uprawnień wjeżdżają w strefę B (znajduje się w niej ul. Dunajewskiego i wylot Karmelickiej).

Przekonują, że można to ukrócić montując kamery, wyłapując łamiących przepisy i karząc mandatami. - Kiedy skrzyżowania pilnuje straż miejska, ruch jest znikomy. To można uregulować znakami, przypilnować kamerami, a nie przez tworzenie ograniczeń dla wszystkich mieszkańców - mówi Grzegorz Stawowy, radny PO.

Szuka jednak kompromisu: - Jeśli już usuniemy auta z jednego pasa, zróbmy na nim dodatkowy trzeci tor. To może udrożnić i przyspieszyć ruch tramwajowy. Damy mieszkańcom coś w zamian za ograniczenia w ruchu samochodów - dodaje.

Radni mają dyskutować o rozwiązaniu sporu z prezydentem Jackiem Majchrowskim. - Prezydent popiera wprowadzenie ruchu jednokierunkowego. Ostateczna decyzja zostanie podjęta do końca miesiąca - zapowiada jego rzeczniczka Monika Chylaszek.

W piątkowej audycji "Radia Kraków" Majchrowski uzasadniał zmianę tym, że jeśli wokół Plant ma powstać ścieżka rowerowa, to trzeba ograniczyć ruch samochodów do jednego pasa. Przypomniał też, że w konsultacjach społecznych większość mieszkańców poparła pomysł. Sprzeciwiła się tylko wprowadzeniu jednego kierunku na odcinku św. Gertrudy-Westerplatte, ale takich planów już nie ma.

Idea ruchu jednokierunkowego powstała jeszcze w maju 2013 roku. Od tej pory koncepcje kilkakrotnie się zmieniały. Tymczasem tory wciąż czekają na naprawę (zmiany w organizacji ruchu miałyby być wprowadzone przy okazji tych prac). Pewne jest to, że torowisko od skrzyżowania Długiej z Basztową, przez skrzyżowanie pod Teatrem Bagatela, po zakręt z ul. Straszewskiego w Piłsudskiego trzeba wyremontować, i to szybko.

- Jest w tak złym stanie, że tramwaje mogą przestać tamtędy jeździć - twierdzi Jerzy Marcinko, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Mamy dokumentację na tę inwestycję wraz z wprowadzeniem ruchu jednokierunkowego. Dzięki temu możemu liczyć na dofinansowanie unijne.

Jeśli zmiana organizacji ruchu nie nastąpi, miasto będzie musiało pokryć wydatki. Co więcej, trzeba będzie przygotować nową dokumentację dla inwestycji, a to może potrwać i pół roku. Jeśli w tym czasie tory trzeba będzie wyłączyć z ruchu, komunikacja w Krakowie będzie sparaliżowana - wieszczy Marcinko.

Radni uznają to jednak za próbę szantażu. - ZIKiT już od dawna wie, że jesteśmy sceptyczni co do wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Mimo to tak właśnie przygotował tę inwestycję. Podjął ryzyko i mamy problem - komentuje Stawowy.
Prezydent może sam, bez zgody radnych, zmienić organizację ruchu. Jutro rada miasta ma jednak uchwalić budżet na ten rok. Jeśli radni nie dojdą do porozumienia z urzędnikami, mogą pieniądze na remonty torowisk przeznaczyć na inny cel.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 71

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
komuter
@jag

Tak klawisze się mylą bo pisane było z telefonu, za co przepraszam.

Jeśli proponuje się zmianę, to powinno się wykazać, gdzie jest problem i przekonać, że zmiana ten problem rozwiąże.

Jeśli ruch samochodów tak spowalnia to ciekawe czy są rozkłady jazdy MPK skorygowane gdy jest on mniejszy.

Co do poprawy czasu przejazdu tramwaju i zmiany geometrii - zgoda.

Co do polityki transportowej - szczerze to interesuje mnie czy po remoncie/oddaniu nowej linii czas przejazdu się skróci i czy w ciągu paru lat ten czas się utrzyma. To czy zgodne to będzie z
jakimiś doktrynami jest dla mnie bez znaczenia.

@Ola
Politechnika to uczelnia techniczna, więc oczekiwałbym liczb. Po ostatnim przykładzie z remarszrutyzacją gdzie zysk miał wynieść ŚREDNIO 8 sekund (i potem nikt nie pokwapił policzyć, czy faktycznie ten cel osiągnięto) dane i liczby to podstawa. To, że posłużono się wtedy jednym wskaźnikiem - średnią pozostawiam bez komentarza.
O
Ola
"Politechnika Krakowska wyliczyła, jak wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na odcinku od ul. Długiej do ul. Piłsudskiego wpłynie na komunikację miejską. Szacowane przyspieszenie jej działania ma wynieść do około 30%."
j
jag
klawisze Ci się mylą - jednokierunkowość nie jest panaceum na korki w centrum, a jedynie krokiem do przodu. Już 1-2 minutowe przyspieszenie tramwaju warte jest zachodu, a takie lub lepsze będzie w godzinach szczytu.

J też codziennie jeżdżę tramwajem po tej trasie i obserwuję zupełnie coś innego!

Aby wyeliminować problemy z mijaniem się tramwajów trzeba zmienić geometrię torów, co zmniejszyć pas drogowy bliższy Plantom.
Jeśli polityka miasta ma być konsekwentna, to przystanki na modyfikowanym odcinku powinny być zbudowane jako PAT-y. To dodatkowo zniechęci do korzystania z pozostawionego jednego kierunku.
Autobusy będą w stronę dworca korzystały z torowiska, co będzie skutkowało brakiem realnego przyspieszenia, ale tylko do czasu zmiany tras. Wprowadzenie nowych linii tramwajowych będzie wymuszało zrobienie dla nich miejsca na pierwszej obwodnicy.
Dalsze prace muszą uwzględnić tunel tramwajowy Mogilskie - Basztowa - Karmelicka - Pl. Inwalidów bez względu na to, czy będzie metro oraz łączniki Dw. Towarowy - Pl. Inwalidów i Cichy Kącik - Podchorążych.
m
malek
Należy zlikwidować jeden tor i wprowadzić dwukierunkowy ruch tramwajów na tym, który zostanie. Będzie mniej do remontowania, a ludzie i tak zawsze będą narzekać.
F
Fafaj
Róbta co chceta... jota wami nie żądza
"świetny" POmysł
będzie musiał okrążyć teraz cały Rynek wzbogacając go swoja rurą wydechową. Ekologiczny POmysł. Brawo.
M
Michał
Trzeciego toru panu radnemu się zachciewa a na Azory tramwaju jak nie było tak nie ma! Dlaczego wykreślono ten projekt z budżetu miejskiego?
K
Krak
Wystarczyło by przestrzeganie obecnego ograniczenia ruchu (zakaz ruchu w strefie A i B), ale obecnie nikt sobie z tego nic nie robi. Zagubieni uczniowie, studenci, turyści i obcokrajowcy, wszyscy wjeżdżają tam gdzie ich nie powinno być, a tym samym potęgują ruch. Może pierwsze zacznijmy korzystać i wymagać to co mamy, jak coś ustawmy dodatkowe ograniczenia dla przyjezdnych do Centrum. A jak to nie wyjdzie to możecie nawet 10 torów zrobić, tylko kto będzie tymi tramwajami jeździć...
p
psadonadpoa
Po co zabierac potrzebny pas ruchu. Przeciez ludzie potrzebuja dowiezc towar do sklepow, mieszkancy musza dojezdzac do posesji.

Powinno sie przede wszystkim wyeliminowac tranzyt a strefa B jest do tego odpowiednia. Gdyby rzeczywiscie kierowcy nie wjezdzali do strefy bez uprawnien nie byloby mowy o korkach pod Bagatela.

Osobiscie uwazam, ze do strefy B powinno sie wlaczyc brakujacy odcinek od Krowoderskiej do Garbarskiej oraz koniecznie ul. Westerplatte (dlaczego przez scisle centrum miasta ma codziennie przejezdzac armia busow i pojazdow podrozujacych do galerii albo na dworzec - moga do tych miejsc dojechac z innego kierunku). Ale za tym musialaby isc gruntowna zmiana kierunkow niektorych ulic pomiedzy I a II obw. Najwieksza glupota w tym miescie to blokowanie ruchu, jego zagmatwanie np. nie ma przejazdu od poludnia do ul. Karmelickiej i bylaby okazja zeby to i pare innych podobnych blokad zlikwidowac.

Zikit szarzuje miasto juz ledwo zipie od korkow a tutaj z remontu torowiska ktory od kilku lat jest konieczny chce sie zrobic budowe sciezki rowerowej. A nie ma tam miejsca gdzies na kontrapas? Przeciez przez pol roku / rok pas rowerowy bedzie pusty.
K
Krak
"Ma to ograniczyć tranzyt samochodów przez centrum Krakowa, udrożnić kursowanie tramwajów i poprawić stan powietrza w Starym Mieście. " Nie wiem kto nad tym myślał zbyt długo... duży ruch, bo nie ma alternatywnych tras, lub te które są stoją w korku. A tak czy inaczej ludzie którzy dojeżdżają do Rynku czy "Centrum" będą i tak musieli dojechać, nawet oni wtedy utkną w gigantycznych korkach, jeszcze większych niż teraz są, bo nie dość że zmniejszamy powierzchnie jazdy o 50% to jeszcze zmuszamy kierowców żeby dostać się w dany punkt będą musieli objechać dalszą drogą.
Czy to poprawi kursowanie tramwajów?? Nie, bo problemem tramwajów w 90% jest zły stan torowiska i jego projekt, bo kto buduje torowisko lub kupuje tramwaje, które nie mogą się minąć na zakręcie - ABSURD!!!). To nie z powodu samochodów tramwaje jada niecałe 5 km/h po całej trasie tylko przez tory gdzie nie ma nawet 1 metra całych torów bo wszystko jest spawem. Mam wrażenie że także trakcja i zasilanie nie jest przystosowane do wielu tramwajów, bo na wielu przejazdach czy skrzyżowaniach, motorniczowie musza się zatrzymać żeby chyba nie padła trakcja - innego wytłumaczenia nie ma.
Co do czystości powietrza, taki sam poziom ruchu, przy ograniczonej przepustowości i z dodatkowymi utrudnieniami nie spowoduje poprawy jakości powietrza, nawet jak kierowcy przeniosą się na inne ulice i tak spaliny zostaną lub będzie ich więcej bo będą dłużej stać w korku.
I od razu odpowiadam, KOMUNIKACJA MIEJSKA NA OBECNYM POZIOMIE NIE JEST ALTERNATYWĄ DLA SAMOCHODÓW!!! Samochodem w korkach podróż trwa kilkukrotnie szybciej niż autobusem, w dodatku nie trzeba wąchać tych wszystkich smrodów jakie dostarcza ze sobą wielu pasażerów.
K
KrakMen
jak się dowie jakie to on ciekawe pomysły jest w stanie wytworzyć... Einstein by mu zazdrościł, gdyby żył oczywiście... Zatem zamknąć w klatce i gębę mu zakleić plastrem aby złote myśli nie uciekały nadaremno i aby żadna swołocz nie przypisała ich sobie... na naszą zgubę.
n
nieomylny
Strefa to jedno a ruch jednokierunkowy to drugie. Czy tam jest jakiś tranzyt?! Czy tam jest naprawdę wyraźny ruch w tą stronę, którą chcą zakazać jazdy? Mi wydaje się, że nie. Jak miałbym jechać np z Dietla na Azory to i tak alejami, ew kawałek Powiślem. Gdybym chciał dojechać natomiast do Bagateli, to pojadę tak, żeby dojechać, uwzględniając jeden kierunek.
m
marek popiela
Bylem kiedys w Szwajcarii bo mnie tam wpuscili i na wlasne oczy widzialem w Zurichu wielkie przegubowe trolejbusy, bardzo pojemne.
M
Marcin
Może podwieszana, gondolowa kolej, lub rampa dla latających nad ziemią tramwajów?
M
Marcin
Jak mawiają, Idiotów nie sieją ;)
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska