https://gazetakrakowska.pl
reklama

Trasa Kraków – Nowy Sącz w godzinę! Ruszyła budowa nowej linii kolejowej w sąsiedztwie Limanowej

Materiał informacyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Modernizacja stacji w Marcinkowicach, fot. Krzysztof Dzidek
Modernizacja stacji w Marcinkowicach, fot. Krzysztof Dzidek Dawid Linkowski || PERSONAL PR
Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 104 na odcinku Limanowa – Klęczany. Powstanie jeden z najdłuższych tuneli w Polsce. Dzięki inwestycji skrócą się podróże. Mieszkańcy Małopolski przejadą trasę Kraków – Nowy Sącz w zaledwie godzinę, a pociągi osiągną prędkość nawet 160 km/h! Projekt finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Już niebawem ziemia sądecka będzie się mogła pochwalić nowym tunelem kolejowym, powstającym między Męciną a Mordarką. Budowla o długości 3,8 km oraz tory w znacznej części poprowadzone w nowym śladzie, sprawią, że po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Limanowej do Nowego Sącza znacząco się skróci.  Równocześnie ruszyły prace przy budowie nowych przystanków w Mordarce i Chomranicach oraz stacji kolejowej w Męcinie.

Budowa peronu na stacji Rabka Zaryte Fot. Dawid Linkowski

Nowe tory pełną parą

Na innych odcinkach inwestycja jest bardzo zaawansowana: w sąsiedztwie stacji w Marcinkowicach widać już zarys nowych wiaduktów. W samym Nowym Sączu koparki intensywnie pracują w rejonie Węgierskiej, Kolejowej i Asnyka, gdzie głębokie wykopy dają początek nowym rozwiązaniom komunikacyjnym. Rozległe prace prowadzone są przy ul. Starowiejskiej, obok której budowany jest nowy most nad Dunajcem. W nurcie rzeki i przy brzegach wykonawcy pracują przy wznoszeniu podpór dla nowej przeprawy. W przebudowie jest także ulica Krakowska, gdzie powstanie nowoczesny przystanek kolejowy Nowy Sącz Chełmiec i skrzyżowanie bezkolizyjne. Droga będzie tu obniżona, a tory znajdą się wyżej, na nasypie. Takie rozwiązanie zapewni sprawną komunikację dla podróżnych i kierowców.

Budowa mostu kolejowego na Dunajcu (Nowy Sącz)  Fot. Dawid Linkowski

Intensywne prace budowlane trwają również na pozostałych odcinkach. Na trasie Rabka Zaryte – Mszana Dolna, która biegnie równolegle do koryta Raby, powstaje dziesiątki  nowych obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Na stacji Rabka Zaryte widać już pierwsze zarysy nowego peronu. Do pociągu będzie można dotrzeć przejściem podziemnym, dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Kilkaset metrów wcześniej powstaje most drogowy, który będzie przenosił ruch z drogi krajowej nr 28 nad linią kolejową i Rabą. W Rabce-Zdroju mieszkańcy i turyści skorzystają z nowego peronu. Wykonawcy pracują nad wzmocnieniem dróg i gruntów pod tory. Tu także zaplanowano skrzyżowania bezkolizyjne, by ułatwić komunikację drogową i zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i kierowców.

Budowa mostu drogowego nad Raba Fot. Dawid Linkowski

Bezpieczna i komfortowa kolej dla mieszkańców Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala

Całkowitą metamorfozę przejdzie również linia kolejowa na terenie Limanowej. Nieużywane regularnie tory znów będą czynne. Na stacji powstaną 2 perony i przejście podziemne, natomiast wokół zostanie stworzona całkowicie nowa infrastruktura komunikacyjna z drogami dojazdowymi, wiaduktami i chodnikami dla pieszych.

Już niedługo mieszkańcy tych terenów będą mogli sprawnie i wygodnie dotrzeć do Krakowa czy Zakopanego. Projektanci zadbali o wszystkich podróżnych, planując dostępną linię kolejową z udogodnieniami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zaplanowano przejścia podziemne, windy czy odpowiednio zaprojektowane perony, na których znajdą się wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie, także te z systemem ścieżek naprowadzających.

Inwestycja Polskich Linii Kolejowych przełomowa dla Małopolski

Modernizacja i elektryfikacja 75-kilometrowego odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest realizowana za przeszło 3,9 mld miliarda zł netto. Ta skomplikowana inżynieryjnie modernizacja 140-letniej Karpackiej Linii Transwersalnej to historyczny krok dla całego regionu.

–  Dzięki tej inwestycji otworzymy komunikacyjnie Limanową i Nowy Sącz na kraj. Trudnodostępne dotąd podgórskie tereny zyskają nowoczesne, bezpieczne i ekologiczne połączenie z Krakowem i innymi miastami Polski. Sprawny przewóz towarów zapewni rozwój gospodarczy tego regionu – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska