https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trasy obwodnicy z wątpliwościami

Piotr Tymczak
Kolor czerwony: brakujące trzy trasy III obwodnicy po stronie południowo-zachodniej. Kolor zielony: planowana Trasa Łagiewnicka. Kolor czarny: istniejące drogi. Kolor żółty: pozostałe brakujące trasy.
Kolor czerwony: brakujące trzy trasy III obwodnicy po stronie południowo-zachodniej. Kolor zielony: planowana Trasa Łagiewnicka. Kolor czarny: istniejące drogi. Kolor żółty: pozostałe brakujące trasy. archiwum
Inwestycje. Protestujący mieszkańcy uważają, że Trasa Łagiewnicka nie ma uzasadnienia bez kolejnych tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

- Najbardziej potrzebna jest Trasa Zwierzyniecka, która ma odciążyć Aleje Trzech Wieszczów. A miasto rozpoczyna od budowy Trasy Łagiewnickiej - mówi poseł PO Józef Lassota. Do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego skierował pismo, w którym zwrócił uwagę, że wielu krakowian krytycznie ocenia budowę Trasy Łagiewnickiej. Zwraca uwagę, że ta inwestycja nie rozwiąże problemów komunikacyjnych, a jedynie zadłuży miasto na wiele lat.

Poseł Lassota podkreślił, że budowa Trasy Łagiewnickiej miałaby większy sens dopiero po zbudowaniu tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej. „Niestety budowa Trasy Pychowickiej znacznie ingeruje w krajobraz Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, dlatego nie powinna być ona realizowana według obecnych założeń projektowych. Ze względu na ograniczenia przestrzenne i krajobrazowe Trasa Pychowicka powinna być poprowadzona w tunelu nie tylko pod Wisłą, ale począwszy od osiedla Ruczaj. Sama Trasa Łagiewnicka bez kontynuacji z Trasą Zwierzyniecką i Pychowicką nie ma obecnie wystarczającego uzasadnienia, a jedynie narazi budżet miasta Krakowa oraz budżet państwa na wielomilionowe koszty” - napisał do prezydenta poseł Lassota.

Budowa Trasy Łagiewnickiej ma kosztować 802 mln zł, ale ze spłatą kredytów (do 2042 r.) wniesie ok. 1,1-1,3 mld zł - jaka ostatecznie będzie to kwota ma zależeć od WIBOR, czyli stopy procentowej, na jakiej banki udzielają pożyczek innym bankom.

Zdaniem prezydenta i jego urzędników inwestycja ma uzasadnienie. - Przyjęta przez gminę Kraków kolejność realizacji, wynika z rzeczywistych możliwości skomunikowania poszczególnych odcinków z istniejącą siatką układu drogowego oraz możliwości pozyskania dodatkowych funduszy europejskich na realizację niskoemisyjnej infrastruktury tramwajowej - wyjaśnia Ryszard Śmiałek, dyrektor ds. organizacyjnych w miejskiej spółce Trasa Łagiewnicka.

Przypomina, że w ramach inwestycji powstanie linia tramwajowa, na odcinku od ul. Zakopiańskiej do pętli na os. Kurdwanów za ok. 200 mln zł. Miasto na ten cel otrzyma z UE refundację w kwocie ok. 97,56 mln zł. A to jest możliwe wyłącznie w obecnej perspektywie finansowej UE (2014-2020).

Kolor czerwony: brakujące trzy trasy III obwodnicy po stronie południowo-zachodniej. Kolor zielony: planowana Trasa Łagiewnicka. Kolor czarny: istniejące
Kolor czerwony: brakujące trzy trasy III obwodnicy po stronie południowo-zachodniej. Kolor zielony: planowana Trasa Łagiewnicka. Kolor czarny: istniejące drogi. Kolor żółty: pozostałe brakujące trasy. archiwum

Dyrektor Śmiałek zaznacza również, że w tym roku planowane jest powierzenie spółce Trasa Łagiewnicka przygotowania budowy kolejnych tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Jak do tego dojdzie, mają się rozpocząć konsultacje społeczne oraz prace związane z opracowaniem koncepcji tych dwóch tras. - Na obecną chwilę nie jest więc możliwe określenie przebiegu i kosztów tych tras z uwagi na konieczność opracowania ponownej koncepcji, która określi rzeczywisty przebieg i zakres inwestycji - wyjaśnia dyr. Śmiałek.

Plan jest taki, aby budowa Trasy Łagiewnickiej potrwała do 2020 r. W tym czasie można byłoby przygotować pozostałe dwie trasy, aby zacząć je budować po 2020 r.

- Ważne, żeby była kontynuacja budowy brakujących odcinków trzeciej obwodnicy, a nie skończyło się na Trasie Łagiewnickiej. Trzeba też dopilnować, aby Trasa Pychowicka nie przedzielała miasta i przebiegała tunelem, nie tylko pod Wisłą, ale także w rejonie Ruczaju - podkreśla poseł Lassota.

Trasa Łagiewnicka za 802 mln zł. Czas na wielkie budowanie

Mieszkańcy protestujący przeciwko Trasie Łagiewnickiej w obecnie proponowanym kształcie mają wiele zastrzeżeń. - Budowa tej drogi będzie bardzo kosztownym przedsięwzięciem, które zadłuży miasto na wiele lat. Ta inwestycja nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia - komentuje Grzegorz Ruta, jeden z mieszkańców. Ma duże wątpliwości czy kolejne trasy uda się zacząć budować po 2020 r. - Trzeba pamiętać, że Trasa Pychowicka ma przebiegać przez teren, gdzie jest wiele przeszkód ekologicznych i działki wojskowe. Może ona nawet nie powstać przez najbliższe 15 lat. Jaki więc ma sens budowa teraz Trasy Łagiewnickiej? Jeżeli już to można zrobić jej fragment z linią tramwajową od ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej, a resztę pieniędzy przerzucić na budowę Trasy Zwierzynieckiej, która jest potrzebna do odciążenia Alej - dodaje Grzegorz Ruta.

Blisko 1 mld zł na budowę obwodnicy Krakowa

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 34

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Ruczajowy
Ruczaj już teraz pęka w szwach i w godzinach szczytu jest całkowicie zakorkowany w obie strony. Pan Lassota ma niestety rację. Powinno się najpierw odkorkować Ruczaj w kierunku centrum a nie wrzucać kolejne setki samochodów w drogę bez wyjścia. W tym momencie z Ruczaju w kierunku centrum można się wydostać cieniutką Kobierzyńską i po trójkącie Grota Roweckiego ( o Tynieckiej nawet nie wspomnę). Przepustowość tych dróg już jest dyskusyjna. A teraz wjadą tu trzy pasy z południowego Krakowa , bez możliwości ucieczki. Jedyne co się być może odciąży to Kamieńskiego i Mateczny....
t
t.
Tak, trasa Łagiewnicka nie ma sensu bez Zwierzynieckiej jak i Zwierzyniecka nie ma sensu bez Łagiewnickiej. Lepiej jednak zacząć budować, chodźby i nie wszystko na raz, niż siedzieć i narzekać, że nic nie ma sensu.
K
Krakus
Przecież to o to chodzi żeby połączyć Lemingowo Ruczajskie z Zabłociem co by miało towarzystwo lepiej dojechać do "szkoły" , a dla Prowincji zrobi się stacje kolejową bo akurat "Łącznica" tam powstała obok ... i tyle w temacie.
i
inny krakus
Droga jest w planach od lat. Ciekawi mnie, ile z osób teraz protestujących kupiło tam domy/mieszkania nie sprawdzając że będą mieć drogę "pod oknami", albo z założeniem, że nie wiadomo kiedy a jak będą budować to zaprotestujemy.
Pytanie jest o tyle zasadne, że tak około 2006-2007 roku na jednym z forów przyszli mieszkańcy tej okolicy byli ostrzegani o planach jej budowy, co właśnie zostało skwitowane w ten sposób.
a
adam
szanowny panie lasota, nie powinien pan wypowiadać się na temat trasy pychowickiej ponieważ osbiście jest pan zainteresowany tym aby trasa nie powstała, ponieważ mieszka pan na osiedlu buma w pychowicach. nie powinien pan wykorzystywać zajmowanego stanowiska do lobbowania prywatnych poglądów.
K
Krakus
właśnie to jest myślenie Zikitu - dla "dobra narodu" zbudujemy wam pod oknami drogę / tramwaj a wy macie się zamknąć i nie pyskować bo to dla ogólnego dobra ...

Kraków ma tradycje uszczęśliwania na siłę mieszkańców inwestycjami ktorych nikt nie chce
g
gosc
Wg mnie ta obwodnica jakby powstała w całości, odkorkowała by cały ruch w Krakowie, przejmując ruch międzydzielnicowy.
b
ba
I bardzo dobrze, bo uważać trzeba. A tym bardziej trzeba budować na potrzeby ogółu mieszkańców, a nie tylko uważających.
h
hehe
Dokładnie, pewnie już tam tanie mieszkania na Kurdwanowie wykupowali po 4500-5000zł/m2 żeby teraz drogo wynajmować studentom UJ. Bo gdy czas dojazdu z Kurdwanowa autobusem będzie porównywalny z czasem dojazdu z Czerwonych Maków to nagle się okaże to interesem życia. Warto przeglądać zeznania podatkowe i sprawdzić kto o ile mieszkań w Kurdwanowie się wzbogacił w celu wynajmu studentom :)
s
salwator
proszę o komentarz budowlańców a nie wypiertków obecnej władzy miasta żyjących na koszt podatników , chyba widać codziennie jaki obszar Krakowa jest najbardziej uciążliwy dla mieszkańców , bo nie Kurdwanów , a wiadomo gdzie mieszka obecny prezydent i dlaczego zaczyna od tej części , tak samo jak zaczął budować linie tramwajowe do swojej szkoły a następnie do U.J. na Ruczaju. Teraz chce wrzucić cały ruch w tę część miasta .
g
gość
Trasy obwodowe zazwyczaj służą nie tylko okolicznym mieszkańcom, bo wtedy nie byłyby obwodnicami, lecz ogółowi. Lokalnym mieszkańcom służą drogi dojazdowe, serwisowe, etc. A teraz proszę sobie wyobrazić (albo gdzieniegdzie zaobserwować) co się dzieje, gdy mieszkańcy korzystający z takich dróżek próbują naraz wszyscy wyjechać. Przykład - wylot ulicy Taklińskiego na Zakopiańską - to tylko przykład, ale tego jest wiele. Zatem kończmy z egoizmem, lub zastanówmy się czy miasto to nasze środowisko.
t
tomasz
Proszę aby redaktorzy zainteresowali się gdzie mieszka były Prezydent Krakowa. Może już czas skończyć z tą mafią i blokowaniem przez jednego z mieszkańców inwestycji, która pomożę około 25% mieszkańców Krakowa.
s
słoik
rozpędź się w Kur(d)wanowie i p...olnij w ścianę ślepego tunelu pod Grota-Roweckiego bo tylko taki będzie z niej pożytek.
g
gość 1
Trasa będzie przelotowa włączenia do ruchu na Kurdwanowie i Zakopiańskiej wylot na Ruczaju zniszczy ostatnie tereny zielone i utrudni życie mieszkańcom którym tunel będzie przebiegał koło domu.Nikogo to nie interesuje,że domy popękają itp. Ważna trasa nie mieszkańcy!!!!Mieszkańcy również maja problem z dostępem do dokumentów.
g
gosc
budowac krzykaczami się nie przejmować
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska