Przypomnijmy, z końcem września 2019 roku udostępniono kierowcom pierwszy z trzech odcinków nowej Zakopianki - 7-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Drugi 7,6-kilometrowy odcinek Lubień-Naprawa został oddany w listopadzie 2021 roku. Kierowcy doczekali się również dwukilometrowego odcinka tunelowego Naprawa-Skomielna Biała. Otwarto go 12 listopada 2022 roku. Tym samym od Krakowa po Rdzawkę jedziemy dwupasmową drogą. Co dalej?
Dwujezdniową zakopianką z Krakowa aż po stolicę Podhala
Budowa 16-kilometrowej drogi krajowej nr 47 na odcinku Rdzawka – Nowy Targ rozpoczęła się końcem czerwca 2020 roku. Droga przebiegać będzie w nowym śladzie. Dzięki tej inwestycji Kraków z Nowym Targiem zostaną połączone dwujezdniową drogą na całym przebiegu. W ramach prac przebudowane będą drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg lokalnych.
Nową zakopianką do Nowego Targu pojedziemy już w przyszłym roku?
Jedną nitką nowej drogi dojedziemy do Nowego Targu być może już w 2023 roku, a na pewno całą nową drogą – w 2024 roku - zapowiadał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Co z połączeniem z samym Zakopanem?
Od Nowego Targu do Zakopanego prowadzi jedna droga - po jednym pasie w każdy kierunku. - Mamy tutaj rządowy Program Systemu Transportowego Podtatrza, który próbujemy realizować - mówi Piotr Bąk, starosta tatrzański. Program ten jednak boryka się z wieloma problemami, a największym są trudności w pozyskaniu przestrzeni na przeprowadzenie nowych inwestycji drogowych czy nawet poprawy istniejącej infrastruktury.
Okazuje się jednak, że nad poprawą drogi do Zakopanego pracuje GDDKiA. Mimo że ogłoszony został już przetarg, zakres zadania jest tak szeroki, że zanim pojedziemy lepszą drogą do Zakopanego minie kilka lat. W ramach przetargu wygrana firma będzie zobowiązana m.in. do opracowania analizy i prognozy ruchu, wariantów przebudowy i ewentualnie rozbudowy drogi oraz ustalenia typów oraz podstawowych parametrów technicznych ewentualnych obiektów budowlanych.
Sporny odcinek od Krakowa po Myślenice
Nowy odcinek ekspresowej drogi S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami to jeden z brakujących odcinków drogi, która docelowo ma połączyć Gdańsk przez Warszawę i Kraków z Nowym Targiem i ułatwić przejazd do granicy ze Słowacją.
GDDKiA ogłosiła sześć proponowanych wariantów przebiegu nowego odcinka, wszystkie jednak zostały oprotestowane. Ostateczny wariant ma być znany za dwa lata, a w 2025 roku złożony ma zostać wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mimo braku konsensusu wśród samorządów i braku wariantu społecznego, GDDKiA nie zamierza zwalniać prac nad tym odcinkiem zakopianki.
S7 receptą na zakorkowaną Zakopiankę?
Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. zakopianka). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
- Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i będzie narastało w kolejnych latach, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, tworzą się tam długie korki. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, skorelowane rozwiązań drogowych w ciągu A4, S7, S52 i dróg dojazdowych która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów - wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Tak oszukują nas sklepy spożywcze. TOP 10 nieczystych zagrań!
- Te krakowskie licea uczą najefektywniej. Oto ranking szkół sukcesu
- Horoskop miesięczny na listopad 2022 dla wszystkich znaków zodiaku
- Dantejskie sceny pod nowym sklepem w Krakowie. Okolica Bonarki sparaliżowana
- Wielka awantura o nowe stoiska dla kwiaciarek na Rynku Głównym. Oceńcie je sami
- Historyczna chwila. Tunel na zakopiance wreszcie otwarty dla kierowców!
