Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny po raz pierwszy pomógł klientom upadłego biura podróży

Piotr Subik
Piotr Subik
27.06.2016 wroclawopozniny lot z greckiej wyspy kos po dwoch dniach turysci wrocili do polskiwakacje lot opoznienie samolot turystyka lotnisko przyloty gazeta wroclawskapawel relikowski / polska press
27.06.2016 wroclawopozniny lot z greckiej wyspy kos po dwoch dniach turysci wrocili do polskiwakacje lot opoznienie samolot turystyka lotnisko przyloty gazeta wroclawskapawel relikowski / polska press Pawel Relikowski / Polska Press
Po raz pierwszy Turystyczny Fundusz Gwarancyjny uruchomił wypłatę pieniędzy dla poszkodowanych podróżnych. Fundusz przejął zobowiązania za niewypłacalne biuro podróży Martin z Piły. W ciągu jednego dnia, od momentu otrzymania dyspozycji od marszałka województwa wielkopolskiego, TFG zrealizował wszystkie zgłoszone wypłaty.

Biuro Martin ogłosiło swoją niewypłacalność w połowie czerwca tego roku. Firma organizowała zagraniczne wycieczki autokarowe od blisko 20 lat. Posiadała zabezpieczenie finansowe na rzecz swoich klientów w wysokości 123,6 tys. złotych - w formie gwarancji Towarzystwa Ubezpieczeń Inter Polska. Pieniędzy tych nie starczyło jednak dla wszystkich poszkodowanych podróżnych i dlatego uruchomiony został drugi filar zabezpieczeń – czyli środki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

- W ciągu zaledwie jednego dnia od momentu otrzymania dyspozycji od marszałka województwa wypłaciliśmy świadczenia dla poszkodowanych klientów biura podróży Martin - mówi Małgorzata Ślepowrońska, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w ramach którego funkcjonuje TFG. – W pierwszej transzy zrealizowanych przez nas wypłat - 25 osób otrzymało łącznie blisko 30 tysięcy złotych. Do gwaranta wciąż wpływają kolejne zgłoszenia, które po pozytywnej weryfikacji zasadności roszczenia będą kierowane przez marszałka województwa do TFG i przez nas wypłacane – wyjaśnia Małgorzata Ślepowrońska.

Klienci Martin PT zgłaszali wnioski o zwrot wpłat za imprezy turystyczne, które nie doszły do skutku – do towarzystwa ubezpieczeniowego Inter Polska. Gdy pieniądze z gwarancji ubezpieczeniowej wyczerpały się - marszałek zawiadomił Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

TFG działa bowiem jako II filar zabezpieczeń dla turystów w przypadku niewypłacalności touroperatora. Gwarantuje on dodatkowe środki, w sytuacji gdy touroperator nie może zapewnić powrotu swoich klientów do kraju, a środki z I filaru okazują się niewystarczające, bądź gdy środki z zabezpieczenia finansowego biura nie wystarczają na pokrycie wszystkich roszczeń zgłoszonych przez jego klientów w związku z niezrealizowanymi wyjazdami (w całości lub części). TFG gromadzi środki na ten cel ze składek uiszczanych przez touroperatorów.

Na koniec czerwca 2018 roku na koncie TFG znajdowało się 67 mln złotych na potencjalne wypłaty dla klientów na wypadek niewypłacalności biura podróży.

- Nasza decyzja o wypłacie podejmowana jest na podstawie dyspozycji od marszałka województwa –mówi Renata Mentlewicz dyrektor Biura Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. – Zbieraniem i weryfikowaniem roszczeń poszkodowanych klientów zajmuje się w tym przypadku firma ubezpieczeniowa, będąca gwarantem biura podróży i to ona odpowiada za prawidłowe wyliczenie należnych kwot, a marszałek województwa wydaje na tej podstawie dyspozycje do wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego - wyjaśnia Renata Mentlewicz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Turystyczny Fundusz Gwarancyjny po raz pierwszy pomógł klientom upadłego biura podróży - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska