Uchwała Krajobrazowa w Chrzanowie. Weszły w życie nowe obostrzenia dotyczące tablic i urządzeń reklamowych
Radni w grudniu 2022 roku przyjęli Uchwałę Krajobrazową, która ma uporządkować reklamowy chaos. Teren gminy został podzielony na dwa obszary. W centrum miasta wydzielony został obszar o wyższym standardzie estetycznym. Mowa o części miasta pomiędzy ulicami Oświęcimską - Focha, Sienną - Podwale - Sikorskiego, Kamińskiego. Tam obowiązują bardziej restrykcyjne przepisy niż w pozostałych częściach gminy. Uchwała szczegółowo określa liczbę reklam, ich wielkość i rodzaj oraz kwestie jakościowe.
Przedsiębiorcy, właściciele reklam, dostali sporo czasu na dostosowanie się do zasad zawartych w uchwale. Okres ten wynosił 18 miesięcy, a w przypadku banerów 12 miesięcy. Wyjątkiem są tu tablice i urządzenia reklamowe w tym szyldy sytuowane na podstawie pozwolenia na budowę. Czas na ich dostosowanie jest do 11 stycznia 2027 r.
Zauważalna jest poprawa w centrum miasta w porównaniu do tego, jak wyglądało ono dwa lata temu. Na kamienicach znajduje się mniej kolorowych, pstrokatych banerów - mówi Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.
Warto dostosować się do przepisów, bo kara za ich nieprzestrzeganie jest bardzo wysoka. Wynosi ona 192 zł za metr kwadratowy niezgodnej z przepisami reklamy. To stawka dzienna, zatem mnożona nie tylko przez wielkość banera, ale także czas trwania jego ekspozycji (liczbę dni).
Pracownicy Urzędu Miejskiego w Chrzanowie przeprowadzali rozmowy z właścicielami banerów reklamowych, których celem było zapoznanie ich z obowiązującą uchwałą i wyjaśnieniem jej zapisów wraz z pouczeniem o skutkach niedostosowania. Podjęte działania przyniosły zamierzony efekt w postaci zmniejszonej ilości banerów reklamowych i poprawy estetyki miasta.
W dalszym ciągu wykonywana jest inwentaryzacja urządzeń reklamowych na terenie gminy. Wystosowano kilkaset pism do właścicieli nieruchomości celem ustalenia podmiotu, który umieścił tablicę reklamową wraz z klauzulą, że w przypadku wszczęcia postępowania administracyjnego, zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym może zostać nałożona kara finansowa.
Prowadzone są kontrole. Właściciele reklam niezgodnych z Uchwałą Krajobrazową nie są od razu karani, najpierw zwracamy im uwagę, edukujemy. Obecnie procedura administracyjna mająca na celu nałożenie kary nie została wszczęta wobec żadnego podmiotu - dodaje burmistrz Chrzanowa.
Niektórzy mieszkańcy liczyli, że wraz z wejściem w życie Uchwały Krajobrazowej reklamy niemal całkowicie znikną z centrum miasta. Tak się jednak nie stało. Jest ich mniej, ale nadal dużo. Uchwała Krajobrazowa to kompromis pomiędzy troską o estetykę miasta a interesami przedsiębiorców.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- REGGAE LOKOmotiv nad zalewem Chechło w Trzebini. Olafito na scenie. Zobacz zdjęcia
- Czym jeździli mieszkańcy Chrzanowa w latach PRL?
- Wraca kultowa impreza. XIII Zlot Wiedźm i Czarownic na Zamku Lipowieckim. Harmonogram
- Ekshibicjonista spacerował po centrum Trzebini. Został zatrzymany przez policję
- Najlepsze lodziarnie w Chrzanowie. Tu kupisz najsmaczniejsze lody wg. internautów
- Letnie baseny w Chrzanowie. Hit czy kit? Zobacz zdjęcia i wideo
