https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Uchwała krajobrazowa w Chrzanowie. Weszły w życie nowe obostrzenia dotyczące reklam. Zobaczcie, jak zmieniło się miasto

Sławomir Bromboszcz
Uchwała Krajobrazowa w Chrzanowie. Weszły w życie nowe obostrzenia dotyczące reklam. Zobacz jak zmieniło się miasto
Uchwała Krajobrazowa w Chrzanowie. Weszły w życie nowe obostrzenia dotyczące reklam. Zobacz jak zmieniło się miasto Sławomir Bromboszcz
11 lipca br. weszły w życie kolejne zapisy zawarte w Uchwale Krajobrazowej regulujące reklamowy chaos w Chrzanowie. Porządkują one kwestie dotyczące tablic i urządzeń reklamowych. Wcześniej (11 stycznia br.) zaczęły obowiązywać wytyczne dotyczące banerów reklamowych. W przestrzeni miejskiej zauważalna jest mniejsza liczba reklam, jednak nadal jest ich dużo.

Uchwała Krajobrazowa w Chrzanowie. Weszły w życie nowe obostrzenia dotyczące tablic i urządzeń reklamowych

Radni w grudniu 2022 roku przyjęli Uchwałę Krajobrazową, która ma uporządkować reklamowy chaos. Teren gminy został podzielony na dwa obszary. W centrum miasta wydzielony został obszar o wyższym standardzie estetycznym. Mowa o części miasta pomiędzy ulicami Oświęcimską - Focha, Sienną - Podwale - Sikorskiego, Kamińskiego. Tam obowiązują bardziej restrykcyjne przepisy niż w pozostałych częściach gminy. Uchwała szczegółowo określa liczbę reklam, ich wielkość i rodzaj oraz kwestie jakościowe.

Przedsiębiorcy, właściciele reklam, dostali sporo czasu na dostosowanie się do zasad zawartych w uchwale. Okres ten wynosił 18 miesięcy, a w przypadku banerów 12 miesięcy. Wyjątkiem są tu tablice i urządzenia reklamowe w tym szyldy sytuowane na podstawie pozwolenia na budowę. Czas na ich dostosowanie jest do 11 stycznia 2027 r.

Zauważalna jest poprawa w centrum miasta w porównaniu do tego, jak wyglądało ono dwa lata temu. Na kamienicach znajduje się mniej kolorowych, pstrokatych banerów - mówi Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.

Warto dostosować się do przepisów, bo kara za ich nieprzestrzeganie jest bardzo wysoka. Wynosi ona 192 zł za metr kwadratowy niezgodnej z przepisami reklamy. To stawka dzienna, zatem mnożona nie tylko przez wielkość banera, ale także czas trwania jego ekspozycji (liczbę dni).

Pracownicy Urzędu Miejskiego w Chrzanowie przeprowadzali rozmowy z właścicielami banerów reklamowych, których celem było zapoznanie ich z obowiązującą uchwałą i wyjaśnieniem jej zapisów wraz z pouczeniem o skutkach niedostosowania. Podjęte działania przyniosły zamierzony efekt w postaci zmniejszonej ilości banerów reklamowych i poprawy estetyki miasta.

W dalszym ciągu wykonywana jest inwentaryzacja urządzeń reklamowych na terenie gminy. Wystosowano kilkaset pism do właścicieli nieruchomości celem ustalenia podmiotu, który umieścił tablicę reklamową wraz z klauzulą, że w przypadku wszczęcia postępowania administracyjnego, zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym może zostać nałożona kara finansowa.

Prowadzone są kontrole. Właściciele reklam niezgodnych z Uchwałą Krajobrazową nie są od razu karani, najpierw zwracamy im uwagę, edukujemy. Obecnie procedura administracyjna mająca na celu nałożenie kary nie została wszczęta wobec żadnego podmiotu - dodaje burmistrz Chrzanowa.

Niektórzy mieszkańcy liczyli, że wraz z wejściem w życie Uchwały Krajobrazowej reklamy niemal całkowicie znikną z centrum miasta. Tak się jednak nie stało. Jest ich mniej, ale nadal dużo. Uchwała Krajobrazowa to kompromis pomiędzy troską o estetykę miasta a interesami przedsiębiorców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska