Mimo ogólnego postępu nadal żyjemy w epoce nierówności, a ponad 5 milionów Polaków z niepełnosprawnościami doświadcza różnych form wykluczenia, takich jak bariery architektoniczne, informacyjne, technologiczne, edukacyjne, finansowe, a także te występujące w życiu zawodowym i prywatnym. Brak dostępności widoczny jest również w usługach, w kulturze oraz w mediach. Wiele osób nie zdaje sobie też sprawy z tego, że dostępność wpływa na jakość życia każdego z nas i leży w interesie każdego, niezależnie od wieku czy poziomu sprawności.
Wystawa „Epoka (nie)dostępności” realizowana wspólnie przez Fundację Avalon i Muzeum Narodowe w Krakowie przypomina o tych codziennych barierach. Ekspozycja składa się z 11 obiektów przedstawiających brak dostępności w takich kategoriach jak architektura, design, komunikacja, system wsparcia, życie zawodowe czy relacje. Zaprezentowane w jej ramach eksponaty symbolizują ograniczenia mające wpływ na funkcjonowanie całego społeczeństwa.
- Brak dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjnej nie tyle powinien znaleźć się w muzeum jako pieśń przeszłości, ale także stanowić impuls do refleksji nad tworzeniem innowacji. Wystawą „Epoka (nie)dostępności” chcemy przypomnieć, że dostępność wpływa na jakość życia każdego z nas i leży w interesie każdego, niezależnie od wieku czy poziomu sprawności. Niepokojące jest dla nas zjawisko braku empatii i zrozumienia potrzeb drugiego człowieka. Chcemy, by ludzie w Polsce zrozumieli, że dostępność to nie tylko społeczny obowiązek, ale także inwestycja, a nie koszt – mówi Helena Szczuka-Kalenský, kierowniczka Działu Komunikacji i Promocji w Fundacji Avalon.
Większość obiektów w ramach wystawy „Epoka (nie)dostępności” można będzie zobaczyć w salach Galerii Sztuki Polskiej XX i XXI wieku. Dwa obiekty pokazane zostaną na placu przed Gmachem Głównym. Część z eksponatów została zaprojektowana przez uczestników warsztatów realizowanych w ramach UNIfestu – Festiwalu Projektowania Uniwersalnego. Podczas wydarzenia konsultanci i eksperci z niepełnosprawnościami wspólnie z projektantami reprezentującymi wybrane dziedziny designu pracowali nad stworzeniem obiektów, które najtrafniej oddadzą charakter tytułowej „Epoki (nie)dostępności”.
- Wystawa prezentowana w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie porusza kwestie, które są dla nas niezwykle istotne. Od lat działamy w oparciu o misję społecznej odpowiedzialności, której filarami są dostępność, współpraca i odpowiedzialne zarządzanie. Cieszymy się, że nasze działania są dostrzegane i możemy być częścią tego projektu. Chcemy tworzyć muzeum otwarte dla jak najszerszej grupy odbiorców, przeciwdziałać wykluczeniu i wprowadzać nowe rozwiązania w tym zakresie. Staramy się przekazywać swoją wiedzę, a w kontakcie z odbiorcami uczyć się zrozumienia oraz otwartości na potrzeby innych - mówi Iwona Parzyńska, pełnomocniczka ds. osób z niepełnosprawnościami, koordynatorka dostępności w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Wystawa stanowi element ogólnopolskiej kampanii społecznej „Epoka Dostępności” Fundacji Avalon, której celem jest uświadomienie społeczeństwu, czym jest brak dostępności i jaki wpływ mają wszyscy na powstawanie barier dla osób z niepełnosprawnościami.
Fundacja Avalon to jedna z największych polskich organizacji pozarządowych wspierających osoby z niepełnosprawnościami i przewlekle chore. Od 18 lat oferuje pomoc potrzebującym w obszarze finansowym, prowadzi szereg programów społecznych i edukacyjnych, które mają na celu aktywizację osób z niepełnosprawnościami, a także zmianę ich postrzegania w polskim społeczeństwie.
Kampania Współfinansowana jest ze środków PFRON. Kampanię wspiera Muzeum Narodowe w Krakowie.
