https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ukróćmy mrzonki urzędu o igrzyskach. Róbmy metro

Piotr Rąpalski
Zimowe Igrzyska Olimpijskie w roku 2022
Zimowe Igrzyska Olimpijskie w roku 2022
Dziś radni przegłosują przeprowadzenie referendum w sprawie zimowych igrzysk, które władze Krakowa chcą zorganizować w 2022 r. Mieszkańcy zdecydują w nim, czy miasto ma się wycofać z tego pomysłu, czy dalej brnąć w jego realizację. Ponadto odpowiedzą na trzy inne pytania, m.in. o to, czy chcą budowy metra w mieście. Jeśli powiedzą "tak", radni i urzędnicy będą musieli w końcu zacząć pracę nad tym projektem.

- Metro budzi kontrowersje. Część osób uważa, że to nierealne i Kraków powinien stawiać dalej na rozwój sieci tramwajowej - nie kryje Grzegorz Stawowy, radny Platformy. - Apeluję o głosowanie na tak, bo bez metra w końcu poziom życia w mieście spadnie. Tramwaje mimo systemu sterowania ruchem i tak są hamowane przez rosnący ruch i korki - mówi prof. Krzysztof Stypuła, ekspert z Politechniki Krakowskiej. Radni zapowiadają, że jeśli mieszkańcy powiedzą "tak" dla metra, wpiszą tę inwestycję do wieloletnich planów finansowych miasta. A w tym lub przyszłym roku znajdą fundusze na badania geologiczne. To koszt co najmniej 50 mln zł.

Miasto ma już wytyczone dwie linie metra. Pierwsza ma być budowana od ul. Igołomskiej przez Stare Miasto, aż do Bronowic. Koszt szacuje się na 9-11 mld zł. Miasto liczy na środki od rządu, unijne i od prywatnego inwestora.

Pytanie o kamery

Kolejne pytanie: "Czy jest Pani/Pan za rozbudową w Krakowie systemu monitoringu wizyjnego, którego celem byłaby poprawa bezpieczeństwa?". Chodzi o budowę wraz z policją centrum monitoringu w Toniach i zainstalowanie kamer w cały mieście. Dziś policja ma ich ok. 60, straż miejska 45. Koszt rozbudowy to ok. 40 mln zł. - Pytamy o to, bo po atakach z użyciem noży w centrum mieszkańcy chcą się czuć bezpieczniej, ale niektórzy boją się inwigilacji na każdym kroku - tłumaczy Stawowy.

Pytanie o rowery

I pytanie czwarte. "Czy w Krakowie powinno się przeznaczać większe środki na budowę ścieżek rowerowych?". W 2014 r. radni uchwalili 4 mln zł, ale w latach ubiegłych kwota nie przekraczała 2 mln zł. To pytanie w porównaniu z metrem i igrzyskami może wydać się błahe i dotyczyć tylko rowerzystów, ale nasz ekspert twierdzi, że tak nie jest.

- To sprawa ważna dla wszystkich. Więcej ścieżek to mniej kolizji rowerzystów z pieszymi. To może też zachęcić tych drugich do korzystania z rowerów, co z kolei zmniejszy ruch samochodowy i zanieczyszczenie powietrza - mówi Marcin Wójcik, miejski oficer rowerowy.

Ale co, jeśli mieszkańcy powiedzą "nie"? Aby ruszyć z budową tych inwestycji, trzeba będzie znów zapytać krakusów w referendum. - To ryzyko demokracji, ale trzeba uszanować decyzję krakowian - uważa Dominik Jaśkowiec, radny PO.

Prezydent chce jedno

"Gazeta Krakowska" zebrała propozycje pytań od Czytelników. Przekazaliśmy je radnym i oni zastanowią się nad dołączeniem jednego z nich - dotyczącego rozszerzenia strefy płatnego parkowania na cały Kraków. Zwłaszcza że władze miejskie już teraz zastanawiają się nad jej powiększeniem (piszemy o tym na str. 4). - Pytanie o strefę jest ważne. Pomyślimy, czy zadawać je w referendum, ale uważamy, że pytań powinno być maksymalnie cztery - mówi Stawowy.
Prezydent Jacek Majchrowski sądzi natomiast, że pytanie powinno być jedno: o igrzyska. W dodatku chce, aby referendum odbyło się w czerwcu. Przygotowuje swój własny projekt uchwały w tej sprawie. Jednak w radzie miasta to Platforma Obywatelska ma większość potrzebną do podjęcia decyzji w tej sprawie.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maciek
Nikt z nas nie dozyje tego metra.
K
Krak
Ale nie może kończyć się w Bronowicach, a w Balicach! Kolejka prowadząca na lotnisko jest nierentowna, miasto musi do niej dopłacać, a metro rozwiązałoby ten problem. Metro powinno prowadzić do lotniska w Balicach.
a
asm.
w ogóle temat olimpiady, to taki "prima aprilis" - jeszcze z 1. 04. 2013 r. - żart o przedłużonym terminie ważności. Ale miliony gdzieś zniknęły - i to już nie są żarty.
G
Gość
To chodzi o pieniadze , % od podpisanych kontraktów musi wpasc a jak ;) ZMIENIC ORDYNACJE WYBORCZA BO INACZEJ NIC SIE NIE ZMIENI
t
true
jedno i drugie jest poronionym pomyslem , rozumiem ze urzednicy chca wydac ttroche nie swojej kasy zeby wpadł % od podpisania kontraktu . Propnuje zaczac zmieniy np. dofinansujac szkoly , szpitale to odczujemy predzej niz olimpiade czy metro . Ludzie Obudzcie sie !!!
m
mamalyga
Metro czy Olimpiada? Nie widze zwiazku.
x
xxxxxx
Kraków zrezygnuje, Warszawka ochoczo odkurzy swoje plany IO letnich. Nikt nie będzie protestował, pytał o referenda. Media wpadną w zachwyt. Kasa popłynie. Tak, jak nikt mnie nie pytał czy chcę Euro 2012 (akurat chciałem) i utrzymywania do dziś z kieszeni wszystkich podatników RP stadionu (akurat nie chciałem) zwanego "narodowym" (Narodowy jest uchwałą PZPN w Chorzowie). Wydatek na wszystkie obiekty potencjalnych Igrzysk w Krakowie jest mniejszy niż koszt budowy tego jednego, betonowego kurnika w Warszawie.
!
Trzeba mieć nieźle we łbie narąbane, żeby w ogóle zaproponować te igrzyska zimowe. To są ogromne koszty, a zysk żaden, poza wożeniem d… przez działaczy-organizatorów. A te dodatkowe pytania, to chyba ci radni konsultowali z pacjentami szpitala im. Babińskiego. Ten klub radnych PO to też jest jakiś psychiatryk.
.
Czy prokuratura zabezpieczyła już majątki tych oszołomów? Przecież wydane pieniądze muszą wrócić do kasy miasta bo to są moje podatki.
d
dr Wiktor Wektor
proponuje pytanie: czy mieszkańcy chcą remontu ulic w Krakowie? Bo to po czym teraz jezdzimy to drogami ani ulicami nazwać nie można
k
kr
Przy absurdalnym pomyśle organizacji olimpiady, niektórym się zaczęło wydawać, że nawet budowa metra jest potrzebna i nie jest mrzonką. Z jednego idiotyzmu w drugi.
c
cykl
czy Ty myslisz, ze wystarczy pomysl kilku "mądralińskich" i nagle zmienisz caly system miejski?! a mówi Ci coś układ i charakterystyka ułożenia ulic i kamienic, szlaki komunikacyjne, położenie terenu i inne czynniki wpływające na to, że akurat tutaj tramwaj jedzie a tutaj nie?! popatrz w jakich stylach budowane są te "bogate kraje" z milionem ścieżek rowerowych a jak rozwijał się Kraków! już widzę jak pracownik w garniturze, z laptopem i aktówką podjeżdża rowerem pod górę borkowską albo przemieszcza się z nowej huty na ruczaj i upocony śmierdzący wchodzi na biznesowe spotkanie! WINSZUJĘ POMYSŁU !! ale oczywiście w wyimaginowanym świecie Kraków jest terenem płaskim, z dużymi przepustowymi skrzyżowaniami w których bezkolizyjnie można przeprowadzić ścieżkę rowerową, słońce świecie 11 miesięcy w roku z przerwą w grudniu na piękne śnieżne święta, każdy pracuje tylko kilka godzin, żeby móc spokojnie i bezpieczenie rano dojechać na rowerze do pracy na drugi koniec miasta i z tej pracy spokojnie wrócić. Oczywiście jest też alternatywne metro poprowadzone pod wisłą i wawelem a także tramwaj wodny który jest kolejną alternatywą uroczej podróży po mieście. W mieście są tylko 2 uniwersytety, nie ma masy przybyszów za chlebem i nauką a za to są tysiące ekskluzywnych turystów zostawiających miliony euro każdemu napotkanemu krakowianinowi...
s
swiatnikigorne.org
proponuję zlikwidować strefę a za to zrobić bramki na wszystkich drogach wjazdowych do Krakowa i pobierać kasę za wjazd - a wszystkich mieszkańców obciążyć nowym podatkiem miejskim o nazwie "podatek olimpijski" 21.000.000.000 (koszt olimpiady) / 750.000 (ilość mieszkańców) = 28.000 zł to podzielić na 70 (przeciętna długość życia) -400 zł rocznie!!! wiadomo, że za olimpiadę zapłacą też inni - chodziło mi tylko o zobrazowania skali dwutygodniowej imprezy - Ludzie obudźcie się!
S
Serpiko
Te pomysły o budowie metra i organizacji olimpiady to idiotyzmy, byłoby lepiej żeby poprawić stan nawierzchni ulic w Krakowie przebudować skrzyżowania a nie wydawać pieniądze na mrzonki kilku osób które już się widza przy żłobie i kasie gdyby realizowano te pomysły.
k
krakus
Igrzyska? Nie teraz, bo zamiast rozbudowac infrastrukture dla takiegie wydarzenia stopniowo przez powiedzmy kolejne 15-20 lat bez naciagania budzetu znowu miasto sie zadluzy, a przy okazji kilku cwaniaczkow wraz z prezydencikiem dorobia sie fortun na lewo na ukladach.
Metro? tak. W naszym miescie, gdzie nie chcemy rozszerzac granic miasta, a liczba ludnosci w miescie i okolicach bedzie rosla metro za jakis czas bedzie niezbedne, ale musza byc parkingi park&ride a la ruczaj, zmianiona strefa parkowania i odpowiednie ograniczenia w parkowaniu. Polska to chyba jedyny kraj gdzie w centrum i nie tylko samochody parkuja na chodnikach.
Sciezki rowerowe? oczywiscie ze tak, jestesmy trzecim swiatem w tym aspekcie. w krajach bogatych jazda do pracy na rowerze albo komunikacja miejska to zdrowie, wygoda i oszczednosc czasu, u nas pseudo bogacze mysla ze komunikacja jezdzi tylko biedota, a biedota chcialaby jezdzic samochodami zamiast tanszym rowerem albo szybsza komunikacja, to jest kwestia chorej mentalnosci i kompleksow.
Do priorytetow powinien tez byc wliczony plan wymiany piecow i oczyszczenia miasta, jak nic sie nie zmeini to za kilkadziesiat lat 75% krakowian bedzie umierac na astme a miliony beda szly na leczenie maloletnich alergikow.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska