Ustawa krajobrazowa do kosza. Chaos reklamowy będzie trwał nadal. Kraków nawet nie ma swojej uchwały

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Chaos reklamowy w Krakowie wciąż pozostaje nieuporządkowany Andrzej Banas / Polska Press
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju pracuje nad nową ustawą o planowaniu przestrzennym. Jej zapisy wywracają do góry nogami ustawę krajobrazową z 2015 roku. Ta de facto przestanie obowiązywać. Kraków od czterech lat nie potrafił przygotować swojej uchwały. Teraz nie wiadomo, czy ma to sens.

O tym, że toczą się prace nad taką ustawą (jej projektu nie ma jeszcze w internecie) poinformował Wojciech Wagner, wicedyrektor warszawskiego Wydziału Architektury. Nowa ustawa o planowaniu przestrzennym dotyka wielu aspektów, a jednym z nich jest kwestia reklam w przestrzeni publicznej. Co przewiduje? Według Wagnera m.in. likwidację kluczowego dla uchwały krajobrazowej obowiązku dostosowania istniejących reklam do nowych przepisów.

- Przekreśla to możliwość uporządkowania narosłego przez 30 lat bałaganu i sankcjonuje jego trwanie do końca naszego życia - mówi warszawski urzędnik. Projekt uchwały zakłada także skasowanie możliwości jednolitej regulacji kwestii reklam na terenie danej gminy.

Bałagan reklamowy trwa, uchwały krajobrazowej nie ma

- Jeśli plany rządu się potwierdzą, to wydłuży się cały proces planowania. To co wprowadzała ustawa krajobrazowa, znów będzie trzeba robić w planach miejscowych. Zapanowanie nad reklamozą stanie się niemożliwe - zaznacza radny Krakowa Łukasz Maślona (Kraków dla Mieszkańców). Zwraca przy tym uwagę, że Kraków od czterech lat nie może uchwalić swojej uchwały krajobrazowej. - Radni poprzedniej kadencji umyli ręce. Wobec planów rządu zasadne jest jednak pytanie, czy powinniśmy uchwalać prawo, które zaraz może zostać uchylone. Powstanie chaos nie tylko wizualny, ale również prawny - dodaje radny.

Krakowscy radni mogą być tym bardziej sceptyczni co do przyjęcia lokalnej uchwały, bo rządowy projekt zakłada wprowadzenie obowiązku odszkodowania wypłacanego przez samorząd, w przypadku ograniczenia możliwości wykorzystania nieruchomości na cele reklamowe.

- Przekreśla to w praktyce możliwość jakiegokolwiek sensownego uporządkowania na przyszłość sposobu funkcjonowania reklamy zewnętrznej - uważa Wojciech Wagner.

Ustawa krajobrazowa przyjęta na koniec poprzedniej kadencji Sejmu miała dać samorządom narzędzia do kształtowania i porządkowania ładu przestrzennego - określa zasady i warunki dotyczące sytuowania reklam, małej architektury oraz ogrodzeń.

Kraków projekt uchwały ma mieć gotowy dopiero jesienią. Taki dokument ma już Poznań. Natomiast Gdańsk uchwałę krajobrazową przyjął już w zeszłym roku. Jej zapisy, co do istniejących reklam, zaczną działać od kwietnia 2020 r. Wszystkie nowe reklamy muszą już być zgodne z uchwałą.

FLESZ - Którzy kierowcy są najbardziej niebezpieczni?

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pbpbnmnr

Niewątpliwie jak Polska długa i szeroka przestrzeń krajobrazu pozostawia wiele do życzenia. Nie szanujemy tradycji architektonicznej danych regionów, zamiast budować nowe, można często zaadaptować stary dom, siedlisko, kamienicę, dom historyczny, przy zachowaniu jego oryginalnych elementów na ile się da. Widać to wszędzie, ale w regionach takich jak np. północne Mazowsze, drewniane Podlasie, Zakopane gdzie niszczeje wiele starych willi czy Mazury z pomarańczową dachówką szczególnie, bo nie kontynuuje się tak sielnie CHARAKTERYSTYCZNYCH TRADYCJI DLA TYCH REGIONÓW. Niestety w Polsce nie ma tej tradycji, za to mamy wątpliwy sajding, drzwi nowoczesne zamiast malować stare, gargamelowate domy, nowoczesne, szare, blaszane ogrodzenia, wreszcie ogrom płacht reklamowych, za dużych, niezmiernie krzykliwych, przysłaniających krajobraz

d
dog
2019-06-04T09:10:23 02:00, rząd syfiarzy???:

ten rząd to jakaś parada debilizmu

jeszcze niech zrobią z kraju śmietnisko reklamowe, bo jest wciąż za mało dykt i tablic.....

przecież one nie pełnią już swojej funkcji, jedna zasłania drugą zachodzi na trzecią

Syf

Nie masz nic do zareklamowania tylko syf szambo w gębie nic nie produkujesz nic nie reklamujesz tylko syf Załóż sobie tańczę na ogrodzenie moje nie twoje socjalisto plakaty z majchrowskim wam nie przeszkadzały Ale reklamy przeszkadzają

r
rząd syfiarzy???

ten rząd to jakaś parada debilizmu

jeszcze niech zrobią z kraju śmietnisko reklamowe, bo jest wciąż za mało dykt i tablic.....

przecież one nie pełnią już swojej funkcji, jedna zasłania drugą zachodzi na trzecią

Syf

Dodaj ogłoszenie