https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W godzinę pociągiem z Krakowa do Olkusza. Kolejarze planują ważną inwestycję

Arkadiusz Maciejowski
Kolejarze z PKP PLK zapowiadają budowę nowej łącznicy z Borowej Górki na linii Tunel – Sosnowiec do Pieczysk, dzięki której pociągi mogłyby bezpośrednio dojeżdżać z Krakowa do Olkusza. Co więcej, podróż trwać miałaby poniżej godziny. Na taką "rewolucję" pasażerowie muszą jednak poczekać jeszcze kilka lat.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

- Do 2023 r., planowane jest wybudowanie łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. To ok. 800-metrowy odcinek toru, który zapewni bezpośredni przejazd z Olkusza do Krakowa. Pociągi pojadą linią Tunel – Sosnowiec (nr 62) i przez łącznicę na linię Katowice – Kraków. Takie rozwiązanie pozwoli wyeliminować m.in. konieczność zmiany kierunku jazdy, co znacznie skróci czas podróżowania między Olkuszem a Krakowem - wyliczają kolejarze z PKP PLK.

– Ostatnie 4 lata to dobry czas dla polskiej kolei. Zależy nam na jej rozwoju w każdym regionie naszego kraju, także w powiecie olkuskim, miechowskim i w Zagłębiu. Prace na linii kolejowej Tunel – Sosnowiec nr 62 idą zgodnie z planem. Chcemy, aby usprawniony został także transport kolejowy między Olkuszem a Krakowem. Ministerstwo Infrastruktury od dawna analizowało tę sprawę. Podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac nad budową łącznicy kolejowej w okolicy Jaworzna. Dzięki niej podróż pociągiem między Krakowem a Olkuszem skróci się z obecnych około 3 h do czasu 45 a 55 minut – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Obecne możliwości podróży koleją z Olkusza do stolicy Małopolski są przez Tunel w czasie 2 h 30 minut, z przesiadką w Tunelu. Istnieje także druga możliwość, przez Katowice Szopienice w czasie około 3 h z przesiadką w Katowicach.

W najbliższym czasie ma zostać ogłoszony przetarg na tzw. studium wykonalności, czyli dokument, w którym określone zostaną koszty i dokładny przebieg planowanej łącznicy.

– Szukamy rozwiązań korzystnych dla podróżnych, gdyż PKP Polskie Linie Kolejowe są zainteresowane zwiększeniem dostępności transportu kolejowego i poprawą układu komunikacyjnego w regionach i w skali kraju. Nasze inicjatywy poprawiają warunki życia mieszkańców. Takim przedsięwzięciem jest budowa łącznicy, która umożliwi krótką podróż z Olkusza do Krakowa – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W przyszłym roku zakończą się prace na linii E 30 Katowice – Kraków m.in. między Jaworznem Szczakową a Krakowem. Pociągi będą mogły osiągać prędkość 160 km/h. Nie tylko skróci się czas przejazdu, ale podróżni zyskają komfortową obsługę na stacjach i przystankach. - Korzystnie zmienia się linia Tunel – Sosnowiec. Efektem m.in. wymiany torów i sieci trakcyjnej będzie zwiększenie prędkości pociągów. Istotnie poprawią się warunki dla podróżnych na stacjach i przystankach - wyliczają kolejarze.

W PKP PLK podkreślają również, że stacja Olkusz przejdzie przebudowę. Opracowywana jest dokumentacja projektowa. Prace obejmą perony, powstanie bezkolizyjne przejście podziemne z windami, które zastąpi istniejącą kładkę nad torami. Stacja będzie nowoczesna i dostępna dla wszystkich podróżnych.

Wartość inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z Krajowego Programu Kolejowego w Małopolsce sięga 10 miliardów zł. Projekty istotnie usprawniają podróże w aglomeracji, regionie oraz wyjazdy na teren kraju i Europy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hela

Godzina jazdy Kraków - Olkusz, czyli tyle ile ma trwać podróż Kraków - Katowice po remoncie torów, które miały być gotowe na EURO 2012, choć do Olkusza z Krakowa jest dokładanie połowa drogi jak do Katowic... Gratuluję PKP i pomysłodawcom humoru na 2023 rok...

E
EL
4 października, 6:41, dgk:

Nic dziwnego ,że tylu słoików codziennie dojeżdża gratami do Krakowa

Rejestracje KOL na każdym kroku .

Nawiasem biorąc to Kraków ma problemy gdyż stał się miejscem pracy dla słoików z okolicznych wiosek i powiatowych miasteczek ,gdzie albo nie ma pracy albo jest słabiej płatna i bydło dojeżdża do Krakowa powodując korki i smog.

Może władze miasta Olkusza zamiast urzędować i innych miasteczek wezmą się za organizację miejsc pracy dla swoich mieszkańców a nie liczą ,że kolej rozwiąże problemy zatrudnienia.

@dgk istoty (określenie ludzie byłoby tu nadużyciem) twojego pokroju raczej nie powinny zabierać głosu i zatruwać przestrzeni publicznej swoimi ksenofobicznymi pierdami.

G
Gość

Nie ma na co wydawać pieniędzy? Może dworce bez pociągów? Dobra zmiana zjada ogon.

G
Gość

21 wiek, olkusz-kraków to niecała godzinka busem, ale idziemy w przyszłość i podróż pociągiem będzie trwała tylko godzinkę. Jadąc do Krakowa z Olkusza, kto pojedzie wtedy pociągiem?

d
dgk

Nic dziwnego ,że tylu słoików codziennie dojeżdża gratami do Krakowa

Rejestracje KOL na każdym kroku .

Nawiasem biorąc to Kraków ma problemy gdyż stał się miejscem pracy dla słoików z okolicznych wiosek i powiatowych miasteczek ,gdzie albo nie ma pracy albo jest słabiej płatna i bydło dojeżdża do Krakowa powodując korki i smog.

Może władze miasta Olkusza zamiast urzędować i innych miasteczek wezmą się za organizację miejsc pracy dla swoich mieszkańców a nie liczą ,że kolej rozwiąże problemy zatrudnienia.

G
Gość

Propaganda, propaganda, propaganda

A
Anzelm

Żałosne! Zamiast zbudować bezpośrednie połączenie robi się jakąś objazdówkę przez Jaworzno i wciska się pasażerom, że pokonanie 40 paru kilometrów (Olkusz - Kraków) przez PRAWIE GODZINĘ to wielkie osiągnięcie XXI wiecznej kolei polskiej... Po prostu nie da się tego czytać...

G
Gość

AHAHA miał być w 15 min :) ahaha dluzej niz do pisowskiego CPK będzie do olkusza

K
Krakus

Ale dworzec w Olkuszu to do generalnego remontu nadaje się. Szpecący pustostan bez kasy.

X
Xxxc

A wystarczy wyremontować tor z Trzebini do Bukowna i mamy połączone z Krakowem Olkusz ale i Bukowno i Bolesław

G
Gość

Z Krakowa do Olkusza jest niecałe 40 km. 45 minut jazdy trudno uznać za sukces.

t
tańcząca z pedałami

A winda taka będzie że roweru się nie wciśnie.Znamy to z katowickego bubla.A peron będzie nadal tak nisko,że do roweru trzeba będzie jak do tanga...

G
Gość

Ale najlepszy kit, to kit budki z paragonem :))

ł
łeee

Wyborczy kit kandydatów PiSu.

G
Gość

3 godziny Kraków-Olkusz? Granda! Przecież to nie jest wcale duża odległość. Nie wiem, czy jest to 50 km. Chyba jest mniej.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska