Po raz pierwszy zebrał się 23-osobowy Zespołu ds. powstania siedziby Małopolskiej Filharmonii. Do jego zadań należy m.in. w doradztwo i wydawanie opinii dotyczących powstania siedziby Małopolskiej Filharmonii.
- Podstawowym pytaniem, jakie stawiam ekspertom jest to, czy filharmonia jest potrzebna w Krakowie, w Małopolsce. Chcę, żebyśmy rozmawiali o tym, co jest do zrobienia, nie mniej jednak chciałbym, by to wyzwanie, które jest przed nami było przedyskutowane z ekspertami tak, by mówić o dużym obiekcie, ponieważ nasi filharmonicy mają światowe osiągnięcia i w Małopolsce czy też w Krakowie potrzebny jest godny budynek dla instytucji wojewódzkiej - mówi Łukasz Smółka, marszałek Województwa Małopolskiego.
- Liczę, że będzie to drugi przełom - mówił przed spotkaniem grupy radny sejmiku Kazimierz Barczyk, zaangażowany od lat w budowę siedziby dla instytucji. Jak mówił, pierwszym przełomem było pozyskanie przeszło dekadę temu terenu 12 ha nad Wisłą, gdzie pierwotnie miało stanąć Centrum Muzyki - siedziba filharmonii i miejskich orkiestr, a także zespołów akademii Muzycznej. Tego planu ostatecznie nie udało się zrealizować. - Straciliśmy 10 lat jako samorząd województwa.
Małopolska czy Krakowska?
Spore zamieszanie wprowadziła nazwa instytucji, mowa bowiem o budowie siedziby Małopolskiej Filharmonii, jak głosi nazwa zespołu. Czy brana jest pod uwagę budowa poza miastem? Wprawdzie miejsce jeszcze nie zostało wybrane, ale pytani przez nas członkowie zespołu rozwiewają wątpliwości.
- To byłby absurd. Już jest jeden obiekt pod Krakowem - mówi Kazimierz Barczyk o centrum Muzyki w Lusławicach.
"Katastrofalnym rozwiązaniem" ewentualną lokalizację filharmonii poza miastem określa prof. Jacek Popiel.
- Jako mieszkaniec nie wyobrażam sobie tego, by filharmonia znajdował się poza Krakowem. Nie wyobrażam obie tego także jako człowiek, który z kulturą związany jest od 50 lat. Kwestia orkiestry, chórów - tego, co jest powiązane z codzienną pracą w chwili, gdy ten budynek mieścił się poza miastem, podnosi o co najmniej 100 proc. - mówi były rektor UJ i AST.
Najczęściej wskazywana lokalizacja pod budowę Małopolskiej Filharmonii to teren przy rondzie Grzegórzeckim - działki, które w przeszłości miały stanowić siedzibę ratusza urzędu marszałkowskiego. To jedna z dwóch możliwych miejsc na siedzibę instytucji.
Tę lokalizację wskazuje także marszałek województwa małopolskiego, dodając, że w jego opinii Kraków jest najbardziej optymalnym miejscem na budowę siedziby filharmonii, ale to do ekspertów będzie należało wskazanie najlepszego miejsca.
Jaka będzie Małopolska Filharmonia?
- Na pewno mus być lepiej skomunikowana niż nasza obecna siedziba, musi mieć miejsca parkingowe, zieleń, ale przede wszystkim komfort słuchania dla słuchających oraz dla artystów muzyków, którzy w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego pracują. Pierwszą funkcjonalnością takiego budynku powinna być akustyka - wylicza Mateusz Prendota, dyrektor Filharmonii Krakowskiej.
Jak podkreśla Mateusz Prendota po raz pierwszy w sprawę budowy udało się zaangażować różne opcje społeczne, polityczne, różne środowiska - w tym akademickie i artystyczne.
- Jesteśmy jedyną instytucją w Polsce, poza Filharmonią Poznańską, która nie ma swojej siedziby. Jesteśmy też największą instytucją na takim poziomie, z orkiestra symfoniczną etatową, 96-osobową i oratoryjnym chórem. Misją statutową zobligowani jesteśmy do wykonawstwa tych największych form - dodaje dyrektor Prendota.
- To nie są budynki, które są wymagane w przypadku filharmonii - mówi prof. Jacek Popiel o obecnej siedzibie instytucji i powstającym w Cichym Kąciku Centrum Muzyki, siedzibie miejskich orkiestr. - Jak można sobie wyobrazić filharmonię bez garderób, miejsc na próby?
Kazimierz Barczyk dodaje, że nowa siedziba filharmonii powinna być budynkiem o dużej sali, by nie powtarzać błędu popełnionego przy budowie opery mieszczącej zaledwie 700 osób.
- Na 1200 osób co najmniej wraz z dużą sceną operową - tak wyobraża sobie nową Małopolską Filharmonię Kazimierz Barczyk.
W skład zespołu weszli:
- Iwona Gibas – członek Zarządu Województwa Małopolskiego – przewodnicząca zespołu;
- Rafał Stuglik – radny Województwa Małopolskiego, przewodniczący Komisji Kultury – zastępca przewodniczącego zespołu;
- Danuta Kawa – radna Województwa Małopolskiego, I Wiceprzewodnicząca Komisji Kultury – II zastępca przewodniczącego zespołu;
- Kazimierz Barczyk – radny Województwa Małopolskiego, II Wiceprzewodniczący Komisji Kultury
- prof. Stanisław Sorys – radny Województwa Małopolskiego;
- Jerzy Fedorowicz – radny Województwa Małopolskiego, członek Komisji Kultury
- Barbara Nowak - radna Województwa Małopolskiego, członek Komisji Kultury
- Tomasz Płatek - radny Województwa Małopolskiego, członek Komisji Kultury
- Jadwiga Wójtowicz - radna Województwa Małopolskiego, członek Komisji Kultury
- Szczęsny Filipiak - radny Województwa Małopolskiego, członek Komisji Kultury
- Monika Gubała – dyrektorka Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego
- Anna Hamala – dyrektorka Departamentu Inwestycji Strategicznych Urzędu Marszałkowskiego
- Mateusz Prendota – dyrektor Filharmonii Krakowskiej
- Beata Płoska – zastępca dyrektora Filharmonii Krakowskiej
- Joanna Wnuk-Nazarowa – była minister kultury i sztuki, była dyrektor NOSPR
- prof. Robert Tyrała – rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II
- prof. Jacek Popiel – były rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego i były rektor Akademii Sztuk Teatralnych
- prof. Wojciech Widłak – były rektor Akademii Muzycznej w Krakowie
- Robert Piaskowski – dyrektor Narodowego Centrum Kultury
- Andrzej Kosendiak – dyrektor Narodowego Forum Muzyki
- prof. Krzysztof Ingarden – architekt, Członek Polskiej Akademii Umiejętności
- Magdalena Buczyńska-Zapała – Prezes SARP oddział w Krakowie
- Marcin Kozik – Prezes Zarządu MARR S.A.
