12 grudnia, w piątek nastąpi uroczyste przekazanie do użytku nowej linii kolejowej Stryszów - Zembrzyce.
Tory trzeba było przełożyć, bo dawny szlak kolei wiódł po dnie budowanego zbiornika wodnego w Świnnej Porębie. Jak wyliczył inwestor - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie te prace kosztowały 514,4 mln zł, co stanowi prawie 1/4 całej kwoty przeznaczonej na budowę zbiornika i zapory z inwestycjami towarzyszącymi.
Dla wybudowania linii należało usypać tzw. nasyp hydrotechniczny (ponad 2 mln metrów sześc. kruszywa). Masa nasypu stanowi także tzw. przyporę geologiczną i skutecznie podpiera aż 23 z 74 osuwisk w sąsiedztwie przyszłego zbiornika.
Na 9-kilometrowym odcinku wybudowano dwa potężne mosty kolejowe. Większy z nich w Zembrzycach na Skawie, to 7-przęsłowa konstrukcja łukowa.Jest to największy most kolejowy w Polsce. Równolegle do torów wybudowana została droga, a na niej, w Dąbrówce, most drogowy.
W dniu otwarcia trasy mieszkańcy będą mogli pojechać pociągiem bezpłatnie. Odjazd z Suchej Besk. o godz.13.39 a ze Stryszowa o godz.14.03.