FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

Wśród filmów zakwalifikowanych do Konkursu Głównego czternastej edycji festiwalu kina niezależnego Mastercard Off Camera będzie jedna polska produkcja – „Sweat” Magnusa Von Horna. Film opowiada o trzech dniach z życia Sylwii Zając, influencerki fitness. W internecie ma setki tysięcy followersów, w realu otacza ją grupa lojalnych współpracowników, a na imprezach każdy próbuje do niej podejść, by ją poznać. Kiedy jednak jest w domu i wyłącza telefon, zostaje zupełnie sama.
Magnus von Horn przygląda się blaskom oraz cieniom popularności w dobie mediów społecznościowych. Udowadnia też, jak łatwo wykreować w nich wizerunek, mający tak naprawdę niewiele wspólnego z rzeczywistością. Film szwedzkiego reżysera, podobnie jak jego debiut „Intruz” (2015), znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes (2021), nie zdobył jednak żadnej nagrody.
- Fascynują mnie emocjonalni ekshibicjoniści, prawdopodobnie dlatego, że sam znajduję się po drugiej stronie. Ze strachu przed oceną, trzymam emocje wewnątrz siebie, rzadko dzieląc się nimi z otoczeniem. Kiedy więc spotykam się z ludźmi, którzy lekko i bez wstydu wyrażają siebie, czuję zazdrość. W mediach społecznościowych jestem biernym obserwatorem. Podglądam tych, którzy aktywnie eksponują siebie i swoje uczucia, fantazjuję o ich życiach – mówi reżyser.
Dwudziestoletni Leo właśnie ukończył kurs wojskowy przygotowujący do zapobiegania i walki z potencjalnym terroryzmem. W związku z tym zostaje wraz z towarzyszami szkolenia wysłany do patrolowania ulic Paryża. „Trzecia wojna” to debiut urodzonego we Włoszech francuskiego reżysera Giovanniego Aloi. Dramat trzyma w napięciu, obnażając paradoksy francuskiej „gotowości do wyruszenia na wojnę”. Skupiając się na wyniszczonej psychice trenowanych w strachu i panice żołnierzy, Aloi przeprowadza bezlitosną krytykę opresyjnego aparatu państwa.
„Last Days of Spring” to kameralny dramat i pełna emocji opowieść o społecznych nierównościach, zawodnym systemie i sile rodzinnych więzi. W swoim pełnometrażowym debiucie Isabel Lamberti powraca do bohatera zrealizowanego przed kilkoma laty krótkiego filmu, aby odtworzyć prawdziwą historię, jaka stała się udziałem jego rodziny. Mieszkająca w slumsach na obrzeżach Madrytu familia Gabarre Mendoza nie ma łatwego życia, ale mimo to stara się należycie celebrować każdy dzień. Sytuacja niespodziewanie komplikuje się z chwilą, gdy na skutek sprzedaży ziemi bohaterowie dowiadują się, że muszą opuścić dom.
„After Love” Aleema Khana początkowo rozgrywa się w angielskim portowym mieście Dover. Sprzątając dom z rzeczy swego niedawno zmarłego męża, Mary Hussain, która ze względu na małżonka przeszła na islam, odkrywa sekret sprzed lat. Tajemnica nie daje jej spokoju, a żeby ją rozwikłać, bohaterka decyduje się udać do francuskiego miasta Calais. I choć to zaledwie kilkudziesięciokilometrowa odległość, okazuje się, że tyle wystarczyło, żeby mężczyzna wiódł tam zupełnie inne życie. Widzowie oczami Mary oglądają fascynującą opowieść o niespodziewanym zderzeniu dwóch odmiennych kultur i rzeczywistości.
„Listen” to dojrzały debiut reżyserki i scenarzystki Any Rochy de Sousy. Film opowiada historię imigranckiej portugalskiej rodziny mieszkającej na przedmieściach Londynu. Rodzice – Bela i Jota – starają się, jak mogą, żeby zapewnić trójce swoich dzieci jak najlepsze warunki życia. Wskutek niefortunnego zdarzenia w szkole ich siedmioletniej niesłyszącej córki, w sprawy rodziny angażują się brytyjskie służby socjalne, rzekomo zaniepokojone zdrowiem dzieci. „Listen” pokazuje zmagania rodziców z bezlitosnym, szczególnie dla imigrantów, systemem opieki społecznej.
Konkurs Główny „Wytyczanie drogi” to część projektu „Obraz świata/Świat w obrazach” realizowanego podczas 14. Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard Off Camera. Więcej o programie i przewidywanych atrakcjach można znaleźć na www.offcamera.pl