https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Większa strefa, czyli chaos w Krakowie

Marcin Karkosza
Chaos informacyjny, brak parkomatów oraz jasnych kryteriów parkowania - tak wygląda sytuacja na dziesięć dni przed poszerzeniem strefy płatnego parkowania w Krakowie. Lakonicznie wspominają o niej tylko znaki ustawiane na granicach strefy.

Dziś strefa płatnego parkowania obejmuje Stare Miasto, Kazimierz i część Grzegórzek, między ulicami Lubicz i Wita Stwosza. Od 1 lutego kierowcy będą musieli zapłacić za postój także w podstrefach utworzonych w pozostałej części Grzegórzek, Starym Podgórzu Starej Krowodrzy i Zwierzyńcu (patrz mapka obok). Według umowy podpisanej przez ZIKiT z firmą Dropel - 470 parkomatów w nowych podstrefach ma stanąć do końca marca. To oznacza, że przez dwa miesiące kierowcy będą zmuszeni kupować bilety parkingowe u 24 kontrolerów.

- To skandal. Nie wyobrażam sobie, że po zaparkowaniu będę przez kilkanaście minut szukał osoby, u której kupię bloczek postojowy - mówi Maciej, kierowca z Krakowa.

Przedstawiciele ZIKiT tłumaczą, że parkomaty nie mogły stanąć wcześniej. Obiecują też, że nie będzie masowego wystawiania mandatów kierowcom. - Umowę z firmą Dropel podpisaliśmy dopiero 1 stycznia, ze względu na przeciągającą się procedurę przetargu - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. Teraz potrzeba czasu, aby firma mogła kupić urządzenia. Rzecznik ZIKiT podkreśla, że firmie będzie zależało na tym, aby sprzedać jak najwięcej bloczków postojowych - od tego uzależnione są jej dochody.

Firma Dropel będzie obsługiwała nową strefę do końca 2018 roku. Dostanie blisko 60 proc. kwot wpłacanych do parkomatów m.in. na Starym Podgórzu, Zwierzyńcu i Starej Krowodrzy oraz blisko 70 proc. kwot z maszyn rozmieszczonych w części Grzegórzek. W zamian miasto zaoszczędzi około 20 mln zł, które musiałoby wydać na kupienie nowych parkomatów.

Ci, którzy mieszkają w poszerzonej strefie, nie muszą się przejmować brakiem parkomatów. Mogą kupić abonament za 10 zł miesięcznie. I tu pojawia się kolejny problem. Kiedy radni w ub.r. decydowali o utworzeniu kolejnych podstref, postanowili, że po ulgowej cenie mieszkańcy będą mogli parkować tylko na czterech wybranych ulicach. Teraz zarówno radni, jak i urzędnicy wycofują się z tej niefortunnej decyzji - wiadomo już, że tani abonament będzie obowiązywał w całych podstrefach. Tyle że krakowianie, którzy już teraz, chcąc uniknąć kolejek w ostatnich dniach stycznia, zgłaszają się do punktów obsługi strefy, nadal muszą wskazać cztery ulice. Formalnie zmiana zasad zostanie bowiem przegłosowana dopiero 29 stycznia. I choć ZIKiT zapewnia, że ci, którzy teraz wybierają cztery ulice, w rzeczywistości będą mogli parkować w całej wybranej podstrefie, większość kierowców woli poczekać na zmianę prawa. Pod koniec miesiąca w punktach obsługi strefy należy się więc spodziewać tłoku.

Część krakowian, których zapytaliśmy o zdanie, twierdzi, że skoro urzędnicy nie przygotowali właściwie rozszerzenia strefy, powinno się odłożyć tę operację. - Kierowcy będą szukali parkomatów, a mieszkańcy wciąż nie wiedzą, na jakich zasadach będą mogli stanąć pod własnym domem - denerwuje się pan Rafał, którego obejmie nowa podstrefa na Grzegórzkach. Złożył wniosek o abonament i podał ulice, na których chce parkować. Teraz czeka, aż zasada "czterech ulic" rzeczywiście zostanie zniesiona.

- O dacie poszerzenia strefy zdecydowała rada miasta - odpowiada Pyclik. I dodaje, że termin nie może być przesunięty także dlatego, że wymagałoby to zmiany umowy z firmą Dropel, a ZIKiT sprzedał już 2,7 tys. abonamentów ważnych od 1 lutego.

***
W poniedziałek uruchomiono czwarte biuro strefy płatnego parkowania. Mieści się pod trybunami stadionu Wisły przy ul. Reymonta. Na dwóch stanowiskach czynnych od pon. do pt. w godz. 7.30-15.30 mieszkańcy mogą kupić abonament na dowolną podstrefę. Choć biuro służyć ma kierowcom, nie da się przy nim zaparkować. Wejście od strony parku Jordana. W punkcie nie zapłacimy także kartą. Abonament można też kupić w trzech starych punktach: przy ul. Centralnej 53, Grunwaldzkiej 8 i Kalwaryjskiej 35. Tutaj najdłużej czeka się na wydanie dokumentów. Można również go zamówić przez internet na stronie www.zikit.krakow.pl. Abonament kupiła co 10. osoba, czyli zaledwie ok. tysiąca mieszkańców. Kolejne 1,7 tys. wniosków czeka na rozpatrzenie (tysiąc z nich, to wnioski złożone przez internet). Oznacza to, że abonamentu nadal nie wykupiła znaczna większość z 28 tys. mieszkańców ulic, które od 1 lutego zostaną objęte strefą płatnego parkowania.

Napisz do autora:
[email protected]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 50

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
RALFIK
Głosowania dotyczące punktu porządku obrad:

Ustalenie strefy płatnego parkowania, ustalenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłaty abonamentowej dla niektórych użytkowników dróg oraz sposobu pobierania tych opłat / projektodawca Prezydent Miasta Krakowa/ Druk nr 198

Przedmiot głosowania: DRUK NR 198

Czas rozpoczęcia: 6 Lipiec 2011 r.
Czas zakończenia: 6 Lipiec 2011 r.
Glosowanie: pojedynczo
Status: Zamknięte
Głosów za: 31
Głosów przeciw: 11
Głosów wstrzymujących się: 0
Obecnych podczas głosowania: 42
Nie brało udziału w głosowaniu:0
Nieobecnych: 1
Wymagany rodzaj większości: Zwykła większość

UCHWAŁA PRZYJĘTA

Jak głosowali radni:

Magdalena Bassara.......................Za
Patrick den Bult........................Za
Janusz Chwajoł........................Za
Andrzej Duda............................Przeciw
Krzysztof Durek........................Przeciw
Jerzy Fedorowicz.......................Za
Grażyna Fijałkowska...................Za
Jerzy Friediger........................Za
Bartłomiej Garda.......................Za
Andrzej Hawranek........................Za
Marek Hohenauer.........................Za
Małgorzata Jantos......................Za
Dominik Jaśkowiec......................Za
Ryszard Kapuściński...................Przeciw
WładysŁaw Kosiniak-Kamysz.............Za
Bolesław Kosior........................Przeciw
Bogusław Kośmider.....................Za
Teodozja Maliszewska....................Za
Adam Migdał............................Za
Anna Mroczek............................Za
Barbara Nowak...........................Przeciw
Katarzyna Pabian........................Za
Robert Pajdo............................Za
Marta Patena............................Za
Włodzimierz Pietrus...................Przeciw
Sławomir Pietrzyk......................Za
Józef Pilch............................Przeciw
Edward Porębski........................Przeciw
Anna Prokop-Staszecka...................Za
Sławomir Ptaszkiewicz..................Za
Stanisław Rachwał.....................Przeciw
Jerzy Sonik.............................Za
Grzegorz Stawowy.......................Za
Marcin Szymański.......................Przeciw
Paweł Ścigalski.......................Za
Agata Tatara............................Przeciw
Tomasz Urynowicz........................Za
Paweł Węgrzyn.........................Za
Andżelika Wojciechowska................Za
Wojciech Wojtowicz......................Za
Jerzy Woźniakiewicz....................Za
Stanisław Zięba.......................Za
J
Jan
Na pewno byłaby bardziej sprawiedliwa. Wtedy byłaby równość wszystkich. Znajduje miejsce to parkuje, nie znajduje to szuka dalej. Tak jest przecież na wszystkich ulicach poza centrum i to działa. Nie ma podziału na lepszych i gorszych.
J
Jan
To poszukam innego miejsca. Analogicznie, jak brakuje miejsc w jednym kinie, to idę do drugiego. Wtedy jest równość, a nie dzielenie na uprzywilejowane klasy i resztę.
M
M.
twoje wiejskie zabawy kłonicą czy machanie sztachetą na dyskotece w remizie OSP zostaw dla siebie :)tu miasto panie kolego!!przypominam-stare podgórze!!wiesz gdzie to jest?bo jak szukasz w górach to nie znajdziesz :))
Z
ZR
Odpowiedziałem w poście wyżej. Tu powtórzę tylko główny kontrargument: jeśli nie będziesz tym pierwszym-lepszym, to co? Dobrowolnie zawrócisz skąd przyjechałeś?

To ma być rozwiązanie lepsze dla krakowskich kierowców?
h
heniu
czy byłoby mu przyjemnie?
j
jola
jakiś psychol z tego szefa!
g
gosc
Nie parkować ale po w ogóle za wyjazd ze swojego miasta ma płacić, choćby po to by móc dalej jechać w kierunku Wa-wy czy Zakopanego...
Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie.

Poza tym naucz się głuptasku co to jest sarkazm puk puk w MUSK^^
Przeczytaj komentarz, na który wcześniej odpowiedziałem, a potem się wypowiadaj.
No chyba, że ci wypłynęło...
g
gosc
Kolejny haracz dla na mieszkańcach. Zasrany nieudolny majchrowski i radni. Najlepiej zadłużać miasto i podnosić podatki.
W niektórych europejskich krajach w duzych miastach obowiązuje strefa ograniczonego postoju. Godzina czy dwie, zegar plastikowy przy szybie i po temacie.
Ale w Polsce trzeba łupić krajana ile się da

Z drugiej strony, niektórzy mieszkańcy chcą strefy. Trzeba być wyjątkowym idiotą aby chcieć się samemu opodatkowywać.
Z
ZR
Większa podaż wolnego miejsca zachęca do (zawsze wygodniejszej) jazdy samochodem, a zatem zwiększa popyt. Problem nadwyżki pozostaje.

Przykład z parkiem jest o tyle nietrafiony, że, *uśredniając* nie występuje nadwyżka popytu nad podażą miejsca w parku. Ale w takim ogrodzie botanicznym już występuje, m.in. dlatego wstęp jest biletowany.

Zasada "kto pierwszy, ten lepszy" jest dobra, ale zadziała tylko wtedy, gdy będzie bezwzględnie stosowana. Czyli: jadę, mam miejsce, to parkuję; nie mam miejsca, to nie parkuję i cześć, wracam skąd przyjechałem.

Pytanie do Ciebie, Janie, pogodzisz się tak łatwo z sytuacją, gdy spieszysz się do pracy, przyjeżdżasz, nie ma żadnego wolnego miejsca i co...? Zawracasz do domu i przyjeżdżasz ponownie MPK? Czy może przewidując, że dziś nie będziesz tym "pierwszym lepszym" od razu zostawiasz auto i śmigasz komzbiorem?

Efekt byłby taki, że ktoś, kto jedzie o 8, 9 lub 10 rano od razu może być pewien, że miejsca nie znajdzie. Tylko ci o 6-7 mogą być pierwszymi-lepszymi.

Chcesz powiedzieć, że taka sytuacja byłaby *lepsza* dla krakowskich kierowców?
p
pytacz
"Ulica św. Bronisławy stała się darmowym parkingiem", "Na 3 maja przy Błoniach armagedon", "Na Wrocławskiej już nie zaparkujesz", "Osiedle Podwawelskie grodzi się szlabanami" itp itp Jest sprawą oczywistą, że z każdej strony darmowe parkowanie przesunie się zaraz za strefę i te auta będą tam stały cały dzień, dosłownie wszędzie, na zakazach, na chodnikach, blokując skrzyżowania itp. Nikt o tym nie myśli ???
K
Krakus.
ROWER,ROWER , PIESZO, TRAMWAJ, AUTOBUS, ROWER , ROWER, newet WROTKI , HULAJNOGA ,DESKOROLKI. Te pojazdy zwolnione są z opłaty za parkowanie . A swoją drogą dzięki ZIKiT za nowe stojaki rowerowe w centrum !
m
marek popiela
Gosciu.....porypalo Cie? A po co Ty chcesz jezdzic do kosciola, za duzo masz kasy i nierobow chcesz utrzymywac.....a dzieci.....nie boisz sie ze je czarni zgwalca?
J
Jan
Usunąć pachołki np. Na Zwierzynieckiej, Długiej, Stradom, zwiększyć liczbę miejsc parkingowych i wprowadzić zasadę "kto pierwszy ten lepszy". Przecież na ławkach w parku nie ma stref, kto pierwszy widzi wolną ławkę ten siada. Przykładów jest wiele, tylko pazerność urzędasów od lat ta sama.
J
Jan
Kto pierwszy, ten lepszy. Za darmo. Tak działa większość powierzchni, np. ławki w parku, krzesła na salach. Tylko pazerność władz miasta kazała wprowadzić durne strefy.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska