https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wielka kolejowa inwestycja zmienia krajobraz Nowego Sącza. Zdjęcia z lotu ptaka robią wrażenie

Alicja Fałek
Nad ul. Krakowską w Nowym Sączu powstaje wiadukt, na którym zlokalizowany zostanie przystanek kolejowy Nowy Sącz-Chełmiec
Nad ul. Krakowską w Nowym Sączu powstaje wiadukt, na którym zlokalizowany zostanie przystanek kolejowy Nowy Sącz-Chełmiec Damian Radziak
Modernizacja linii kolejowej nr 104 na odcinku Nowy Sącz-Klęczany jest na zaawansowanym etapie prac, a w tym roku mają zostać ukończone. Z miesiąca na miesiąc widać zmiany, jakie zachodzą na przebudowywanym odcinku. Zobaczcie najnowsze zdjęcia z placu budowy wykonane z lotu ptaka.

Kolejowa inwestycja zmienia Nowy Sącz


Przebudowa linii kolejowej 104 na odcinku Klęczany-Nowy Sącz ruszyła we wrześniu 2023 roku. Istniejące tory, jak i inne obiekty inżynieryjne – w tym charakterystyczny most kolejowy na rzecze Dunajec w Nowym Sączu – zostały rozebrane. W zamian wybudowano i wciąż budowana jest nowa infrastruktura kolejowa, w tym m.in. tory wraz z siecią trakcyjną, obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Nad ul. Starowiejską w Nowym Sączu powstał nowy wiadukt. Niemal gotowy jest też nowy most kolejowy, który łączy brzegi Dunajca. Przebudowywana jest stacja Marcinkowice oraz Nowy Sącz Miasto i Nowy Sącz Chełmiec. Będą nowe, wyższe perony, które ułatwią wsiadanie wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przejście podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym.

Na najnowszych zdjęciach widać, jak bardzo zmieni się układ komunikacyjny na ul. Krakowskiej , gdzie stacja znajdować będzie się na wiadukcie kolejowym. Prowadzone są też intensywne prace przy obniżaniu odcinka ul. Kolejowej oraz na budowie Lokalnego Centrum Sterowania – automatycznej nastawni do sterowania ruchem kolejowym. Prace mają zostać zakończone w tym roku.

Wartość realizowanych prac opiewa na ponad miliard złotych. Dla większości odcinków linii nr 104 zawarta jest umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa w godzinę


Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK S.A., oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Dzięki projektowi „Podłęże – Piekiełko” w połączeniu z realizacją przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. innych zadań objętych Krajowym Programem Kolejowym możliwy będzie dojazd z centrum Krakowa do Zakopanego w czasie 90 – 100 minut, a do Nowego Sącza w czasie około godziny. Linia będzie wykorzystywana również w ruchu dalekobieżnym, co jest szczególnie istotne w kontekście ruchu turystycznego.

Przedstawione czasy przejazdu możliwe będą dzięki zakładanym uzyskanym maksymalnym prędkościom pociągów pasażerskich:

  • na dwutorowej linii kolejowej nr 622 podg. Podłęże R401 – Tymbark oraz na jednotorowym odcinku Szczyrzyc – Tymbark i jednotorowej linii kolejowej nr 623 – 160 km/h;

  • na jednotorowej linii nr 104 na odcinku Chabówka – podg. Fornale – 60 – 120 km/h;

  • na jednotorowej linii nr 104 na odcinku Tymbark – Nowy Sącz – 70 – 160 km/h.

Polecane

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska