Kolejowa inwestycja zmienia Nowy Sącz
Przebudowa linii kolejowej 104 na odcinku Klęczany-Nowy Sącz ruszyła we wrześniu 2023 roku. Istniejące tory, jak i inne obiekty inżynieryjne – w tym charakterystyczny most kolejowy na rzecze Dunajec w Nowym Sączu – zostały rozebrane. W zamian wybudowano i wciąż budowana jest nowa infrastruktura kolejowa, w tym m.in. tory wraz z siecią trakcyjną, obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Nad ul. Starowiejską w Nowym Sączu powstał nowy wiadukt. Niemal gotowy jest też nowy most kolejowy, który łączy brzegi Dunajca. Przebudowywana jest stacja Marcinkowice oraz Nowy Sącz Miasto i Nowy Sącz Chełmiec. Będą nowe, wyższe perony, które ułatwią wsiadanie wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przejście podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym.
Na najnowszych zdjęciach widać, jak bardzo zmieni się układ komunikacyjny na ul. Krakowskiej , gdzie stacja znajdować będzie się na wiadukcie kolejowym. Prowadzone są też intensywne prace przy obniżaniu odcinka ul. Kolejowej oraz na budowie Lokalnego Centrum Sterowania – automatycznej nastawni do sterowania ruchem kolejowym. Prace mają zostać zakończone w tym roku.
Wartość realizowanych prac opiewa na ponad miliard złotych. Dla większości odcinków linii nr 104 zawarta jest umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa w godzinę
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK S.A., oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Dzięki projektowi „Podłęże – Piekiełko” w połączeniu z realizacją przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. innych zadań objętych Krajowym Programem Kolejowym możliwy będzie dojazd z centrum Krakowa do Zakopanego w czasie 90 – 100 minut, a do Nowego Sącza w czasie około godziny. Linia będzie wykorzystywana również w ruchu dalekobieżnym, co jest szczególnie istotne w kontekście ruchu turystycznego.
Przedstawione czasy przejazdu możliwe będą dzięki zakładanym uzyskanym maksymalnym prędkościom pociągów pasażerskich:
na dwutorowej linii kolejowej nr 622 podg. Podłęże R401 – Tymbark oraz na jednotorowym odcinku Szczyrzyc – Tymbark i jednotorowej linii kolejowej nr 623 – 160 km/h;
na jednotorowej linii nr 104 na odcinku Chabówka – podg. Fornale – 60 – 120 km/h;
na jednotorowej linii nr 104 na odcinku Tymbark – Nowy Sącz – 70 – 160 km/h.
Polecane
- Katarzyna Zielińska i jej piękne motyle. Dla aktorki mają one szczególne znaczenie
- Studniówka z liceum w 1987 roku. Tak kiedyś wyglądały szkolne bale!
- Wieża widokowa w Krynicy-Zdroju dostępna także po zmroku. Klimat zachwyca
- Najlepsze restauracje w Krynicy-Zdroju. Te 10 miejsc polecają użytkownicy Google
- Tak Nowy Sącz 14 lat temu przypomniał wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku
- Parki świateł to popularna atrakcja, ale z reguły płatna. Tu jest za darmo!
