Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielka korekta krakowskich miejsc parkingowych

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Urzędnicy ruszają z likwidacją i zmianą blisko 1800 miejsc parkingowych w centrum. Mają im w tym pomóc mieszkańcy.

Ponad 22 tysiące miejsc parkingowych jest aktualnie w strefie płatnego parkowania. Po zmianach będzie ich zdecydowanie mniej. O ile? To się okaże. Na razie wiadomo, że do likwidacji lub zmiany sposobu parkowania jest 1760 miejsc. Takich, które aktualnie nie zostawiają wymaganych przepisami dwóch metrów przestrzeni dla pieszych. Można je sprawdzić na specjalnej stronie internetowej: mobilnykrakow.pl/parkowanie.

Mieszkańcy mają czas do 3 kwietnia, aby zgłosić swoje uwagi, jak widzą reorganizacją parkowania w swojej okolicy. Zmiany wejdą w życie w wakacje. Urzędnicy przyznają, że sami do końca nie wiedzą, jak część z nich przeprowadzić.

Przez ostatnie tygodnie Zarząd Infrastruktury Komunalnej Transportu prowadził inwentaryzację ulic. To efekt zalecenia wojewody małopolskiego, który nakazał dostosowanie miejsc parkingowych do obowiązujących przepisów. Te zakładają, że na chodniku powinny zostać 2 m, a w wyjątkowych przypadkach 1,5 m wolnej przestrzeni dla pieszych. W ten sposób usunięto już część miejsc postojowych na Kazimierzu w zeszłym roku. Teraz czas na resztę miasta.

- Najważniejsze by mieszkańcy zapoznali się ze zmianami. Dlatego dla nich dedykowana jest strona internetowa. Jeśli ktoś nie obsługuje internetu może przyjść do naszego punktu na pl. Bohaterów Getta między 14 a 18, tam uzyskać informacje i złożyć uwagi - zaznacza Piotr Hamarnik, rzecznik ZIKiT.

Efektem inwentaryzacji jest interaktywna mapa (obok mapa Starego Miasta), na której zaznaczono dokładnie, które miejsca postojowe w strefie płatnego parowania nie spełniają norm. To ulice zaznaczone na czerwono lub żółto.

Na czerwono zaznaczonych 1760 miejsc. Trzeba je zlikwidować lub wyznaczyć tak, aby zostało przynajmniej 1,5 metra wolnej przestrzeni. Na przykład zmieniając parkowanie skośne na równoległe.

- Apelujemy, żeby każdy popatrzył na swój skrawek ulicy i coś zaproponował. Przykładowo na ulicy Krowoderskiej, na odcinku od Basztowej do placu Biskupiego, po obu stronach parkowanie jest oznaczone na czerwono. Albo więc zostawiamy parkowanie po jednej stronie i ruch dwukierunkowy, albo po dwóch stronach, ale ruch jednokierunkowy - tłumaczy Piotr Hamarnik.

Takie dylematy czekają mieszkańców całej strefy płatnego parkowania (szczegóły w ramkach). Najwięcej zmian (660) czeka Stare Miasto. Sporą korektę będą miały też Grzegórzki (316), Kazimierz (261) czy Stare Podgórze (197).

Urzędnicy sami jeszcze nie wiedzą, jakie zmiany wejdą w życie, ani ile miejsc zostanie zlikwidowanych. - Jedno jest pewne. Po korekcie zmniejszy się liczba miejsc parkingowych - mówi Piotr Hamarnik.

Problemem jest kwestia odległości 2 lub 1,5 metra. Wojewoda Józef Pilch na jednym ze spotkań z mieszkańcami podczas konsultacji programu Mobilny Kraków mówił, że każdy przypadek dla 1,5 metrów powinien być traktowany wyjątkowo. Czyli dotyczyło by to wszystkich „pomarańczowych” ulic.

- Ale tak nie jest. Z tym będzie duży problem. Przepisy mówią o dwóch metrach, a w wyjątkowych sytuacjach o 1,5. Ale nikt tego wyjątku nie określił - zaznacza Hamarnik.

Wszystko więc wyjdzie w praniu. Wyjątkiem może być na przykład taka sytuacja, że przy jakieś ulicy gdzie parkują auta są pozostawione dwa metry przestrzeni, ale na pewnych odcinkach nie - bo wystają schody czy rynna. Wtedy można odstąpić od zasady dwóch metrów, dla zachowania ciągłości parkowania na całej długości.

Urzędnicy liczą na pomoc mieszkańców i apelują o zabranie głosu w dyskusji. Wnioski, zastrzeżenia, uwagi należy zgłaszać do 3 kwietnia mailowo: [email protected], faksem (12) 341-41-18 lub pocztą na adres: Parkowanie, ul. Zawiła 65E, 30-390 Kraków.

Zmiany na Starym Mieście

W obrębie Starego Miasta zajdą największe zmiany. Tu liczba miejsc postojowych do zmiany lub likwidacji (na czerwono) wynosi aż 660. Rewolucja parkingowa czeka zwłaszcza mieszkańców ulic pomiędzy I obwodnicą, a alejami Trzech Wieszczów.

1. Rynek Główny. Tu zmiany będą najmniejsze, bo dotyczą raptem 43 miejsc. Najwięcej na ul. Poselskiej, Reformackiej, św. Marka i św. Tomasza.

2. Po wschodniej stronie I obwodnicy, pomiędzy ulicami św. Gertrudy, Dietla, Westerplatte i Radziwiłłowską do zmiany lub likwidacji jest ponad 120 miejsc. Najwięcej na Radziwiłłowskiej oraz Dietla.

3. Ulice pomiędzy I i II obwodnicą oraz ulicami Powiśle i Karmelicka. Tu ryzykiem likwidacji lub zmiany zagrożonych jest również ponad 120 miejsc parkingowych. Najwięcej na Tarłowskiej czy Zwierzynieckiej.

4. Ulice pomiędzy Karmelicką, al. Słowackiego, Pawią, Basztową i Dunajewskiego. Tu mieszkańców czeka największa rewolucja. Miejsc do likwidacji lub zmiany jest ponad 360. Tylko na ulicach Lenartowicza, Kremierowskiej i Siemiradzkiego trzeba usunąć lub zmienić sposób parkowania dla ponad stu miejsc. Teraz parkować można tam skośnie. Żeby utrzymać podobną liczbę miejsc, ulice będzie trzeba zamienić na jednokierunkowe (Lenartowicza już taką jest). Wtedy parkowanie będzie odbywało się równolegle do jezdni. „Luźniej” ma się też zrobić na ulicach Szlak czy Krowoderskiej.

Zmiany w pozostałych częściach miasta

Kazimierz

Tu wskazanych do likwidacji lub zmiany jest dużo miejsc, bo aż 261. To największa liczba zaraz po Starym Mieście i Grzegórzkach. Spore zmiany czekają mieszkańców takich ulic, jak Józefa, Brzozowej, Bożego Ciała czy Skałecznej. Tam korekty wymaga od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu miejsc na danej ulicy.

Rejon ul. Lubicz

Czyli ulice pomiędzy Lubicz, a Lubomirskiego. Tu zmiany są kosmetyczne. Większość miejsc postojowych pozostanie takich, jak teraz. Do likwidacji lub zmiany jest raptem dziesięć z nich.

Grzegórzki

Na terenie Grzegórzek obowiązują trzy podstrefy płatnego parkowania (P4, P6I i P6II). To duży obszar, więc liczba miejsc do likwidacji lub zmiany też jest spora i sięga ponad 300. Najwięcej na Kołłątaja, Sołtyka, w rejonie Nullo i Bobrowskiego, a także Olszyny czy Bema.

Stare Podgórze

Sporo emocji czeka też zapewne mieszkańców Starego Podgórza, gdzie do likwidacji lub zmiany jest blisko 200 miejsc. Dotyczy to m.in. rejonu ronda Matecznego - początku ulicy Kalwaryjskiej, Zamoyskiego czy Podskale. Zmiany czekają też ulice Traugutta, Janowa Wola, Krakusa czy Nadwiślańską.

Krowodrza

Na terenie tej dzielnicy znajdują się trzy podstrefy płatnego parkowania (P6IV, P6V i P8). Razem ponad 130 miejsc, które czeka likwidacja, bądź spore zmiany. Najmniej zmian ma być między Czarnowiejską, a Królewską. Im dalej na północ, tym więcej ulic czeka korekta. Najwięcej na Wyspiańskiego czy Kazimierza Wielkiego. Dużych zmian spodziewać się też mogą mieszkańcy ulic Władysława Łokietka, Wrocławskiej czy Oboźnej. To także tereny intensywnej zabudowy mieszkaniowej.

Stare Dębniki

Stare Dębniki „czerwonych” miejsc do likwidacji lub zmiany mają ponad 70. Zwrócić na nie uwagę powinni zwłaszcza mieszkańcy ulic Bałuckiego, Pułaskiego, Barskiej czy Różanej.

Rejon ul.Kościuszki

To ulice w obrębie al. Focha, al. Mickiewicza, ul. Kościuszki oraz Rudawy. Tu „czerwonych” punktów jest ponad sto. Najwięcej do likwidacji lub zmiany miejsc postojowych jest na ulicach Bolesława Prusa, Kraszewskiego czy Fałata. Zniknąć mogą też miejsca przed Biblioteką Jagiellońską (od strony al. Mickiewicza).

ZOBACZ TEŻ:

Źródło: AIP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska