O postępach prac przy budowie nowej zakopianki rozmawiano w Zakopanem w trakcie Międzynarodowego Forum Górskiego. Omawiano tam prace w ramach „Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku”. Jednym z elementów tego programu jest m.in. poprawa komunikacji w oparciu o nową drogę krajową pod Tatry. Ta już powstaje. W ubiegłym roku zakończono prace na odcinku Lubień – Rabka. Teraz trwają prace przy budowie kolejnego etapu – Rdzawka-Nowy Targ.
Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński zaznaczał, że w postęp prac na tym odcinku jest na poziomie 80 proc. Dodał, że być może uda się niebawem wpuścić kierowców na jeden odcinek nowej drogi – między węzłami drogowymi na terenie Nowego Targu.
- Wszystko będzie zależało od warunków pogodowych, jakie będą w trakcie najbliższych miesięcy – mówi Tomasz Pałasiński. - To wstępny plan na takie rozwiązanie. Jest to związane z pewnymi pracami, które technologicznie będzie wykonawcy łatwiej wykonać, gdy ruch zostanie przełożony na ten odcinek drogi.
Jak zaznacza Pałasiński, powstanie de facto mała obwodnica Nowego Targu – po zachodniej stronie miasta. Nie pomoże ona jadącym z Krakowa do Zakopanego, ale posłuży głównie do ruchu lokalnego – z drogi krajowej w kierunku drogi wojewódzkiej 957 w kierunku Ludźmierza i dalej do Czarnego Dunajca. Kierowcy jadący drogą krajową od strony Zakopanego, którzy będą zmierzali np. do Ludźmierza, nie będą musieli przejeżdżać przez Aleje 1000-lecia w Nowy Targu, tylko na wysokości sklepu Castorama będą mogli wjechać na nowy odcinek drogi.
Jeśli pogoda nie pokrzyżuje planów, ten odcinek drogi zostanie otwarty dla kierowców po wakacjach – na przełomie września i października.
- Całość prac na odcinku Rdzawka-Nowy Targ ma zostać zakończona jesienią 2024 roku. Na razie wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. Wszystko zależy od warunków pogodowych. Aczkolwiek jeżeli tempo prac będzie jak do tej pory, prace zakończą się jesienią 2024 roku – mówi dyrektor Pałasiński.
Równocześnie GDDKiA pracuje nad rozwiązaniami, które poprawią płynność ruchu na kolejnym odcinku drogi krajowej – z Nowego Targu do Zakopanego. Tutaj prace są na etapie dopiero koncepcji. Projektanci mają sprawdzić i zaproponować możliwe do zrealizowania rozwiązania, które upłynnią ruch na tym odcinku drogi krajowej.
Wiadomo, że nie będzie to modernizacja polegająca na budowie dodatkowego, trzeciego pasa ruchu. - Tego nie będzie się dało zrobić. Zasadniczo modernizacja ma przebiegać w zakresie istniejącego pasa drogowego. Być może uda się wytyczyć odcinki, gdzie będzie można poszerzyć ten pas drogowy – mówi Tomasz Pałasiński.
GDDKiA chce w głównej mierze przebudować skrzyżowania na tych odcinku drogi. Drogowcy chcą zakończyć prace na tym odcinku w latach 2030-2032.
Śmiertelny wypadek w Szaflarach. Sąd apelacyjny podtrzymał w...

- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]