Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Włosi wyrzuceni z budowy trasy S7. Pozostawili po sobie sterty wyciętych drzew. Ten widok szybko nie zniknie [ZDJĘCIA]

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Taki widok rozpościera się od rejonu Grodzkiego Urzędu Pracy w stronę północy Krakowa
Taki widok rozpościera się od rejonu Grodzkiego Urzędu Pracy w stronę północy Krakowa Wojciech Matusik / Polskapresse
Od kilku tygodni na budowie trasy S7 we wschodniej części Krakowa zalegają sterty wyciętych drzew. Tam gdzie jeszcze niedawno rosły drzewa, teraz sterczą kikuty. Taki widok prawdopodobnie zostanie z nami na długo, ponieważ włoska firma nie będzie kontynuowała prac przy budowie trasy S7. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z Włochami. Powodem są opóźnienia w realizacji inwestycji za ponad miliard złotych. Teraz trzeba rozpisać kolejny przetarg na wykonawce tej inwestycji.

20 lipca 2020 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i tydzień później GDDKiA przekazała wykonawcy plac budowy odcinka drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków.

- Przez następne ponad dwa miesiące prowadzono wyłącznie roboty przygotowawcze i to w niezadawalającym zakresie. W związku z tym, 5 października 2020 r., inżynier kontraktu wezwał wykonawcę, firmę Webuild (dawniej Salini), do poprawy. Nadzór inwestycji stwierdził, że wykonawca nie wykonuje lub nienależycie wykonuje zadania objęte umową. 8 października 2020 r. GDDKiA wezwała wykonawcę do należytego wykonywania obowiązków i usunięcia, w ciągu 30 dni od doręczenia pisma, wszystkich zaistniałych nieprawidłowości. Podkreśliliśmy, że dalsza zwłoka w realizacji robót spowoduje niedotrzymanie terminu na ukończenie prac, określonego w umowie - mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Postępuje budowa trasy S7 na odcinku Szczepanowice-Widoma, Z góry najlepiej widać rozmach tej kluczowej inwestycji

Małopolska. Budowa północnego odcinka trasy S7 wygląda impon...

Mała mobilizacja wykonawcy

Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy.

- Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Dalsze kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu - mówi Iwona Mikrut.

Co dalej?

Po zinwentaryzowaniu wykonanych robót rozpocznie się przygotowanie dokumentacji przetargowej, by wyłonić nowego wykonawcę, który wybuduje odcinek S7 od węzła Widoma (bez węzła, powstaje w ramach budowy odcinka Szczepanowice – Widoma) do włączenia do węzła Kraków Nowa Huta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska