Zdaniem wnioskodawców w zakresie linii kolejowej nr 8 powinny powstać co najmniej trzy nowe przystanki: Kraków - Prądnik Czerwony, Kraków - Prądnik Biały, Kraków - Żabiniec (al. 29 Listopada) wraz z budową kładki pieszo-rowerowej, natomiast w przypadku linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa): Kraków - Olsza, Kraków - Dąbie oraz Kraków - ul. Dekerta.
W uzasadnieniu projektu uchwały radni podkreślili, że realizacja tych inwestycji skutkować będzie radyklaną poprawą dostępności do transportu kolejowego dla ponad 100 tys. mieszkańców i przełoży się na częstsze wykorzystywanie w podróżach szybkiego i ekologicznego środka transportu jakim jest kolej.
- Wiele obszarów Krakowa jest wykluczonych z komunikacji kolejowej, pomimo że widać przejeżdżające w sąsiedztwie pociągi. Na linii kolejowej nr 8 nie mamy przystanków kolejowych w rejonie Żabińca, w rejonach Prądnika Czerwonego i Prądnika Białego. Zależy nam też na włączeniu w system kolei aglomeracyjnej Małej Obwodnicy Kolejowej i budowie przystanków w rejonie Płaszowa, Dąbia i Olszy - zwraca uwagę radny Dominik Jaśkowiec (PO), inicjator projektu uchwały.
Prezydent Krakowa negatywnie zaopiniował projekt uchwały, zwracając uwagę, że Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe jest w trakcie opracowania projektu Wstępnego Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce i w związku z tym ostateczne lokalizacje przystanków będą znane po przygotowaniu dokumentu, którego odbiór planowany jest w drugiej połowie 2024 r.
- Projekt ma na celu opracowanie koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji krakowskiej. Dokument przedstawi możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym. W ramach studium opracowywany jest scenariusz rozwoju sieci kolejowej, oraz propozycja docelowego rozkładu jazdy do wykorzystania przez organizatorów transportu. Obecnie projekt jest w fazie badań i symulacji. Zgodnie z planem koncepcja ma być gotowa w 2024 roku. PLK SA przedstawią efekty prac gdy te będą gotowe - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Na przystanku Kraków Grzegórzki będzie się zatrzymywać więcej pociągów
W urzędzie informują natomiast, że w związku z rozbudową sieci kolei aglomeracyjnej zostanie złożony wniosek o uwzględnienie w dokumentach finansowych miasta budowy przystanku Kraków Prądnik Czerwony wraz z parkingiem park&ride.
W przypadku przystanków kolejowych na linii nr 8 na odcinku Kraków Główny - Kraków Prądnik Czerwony wzięto pod uwagę dwa warianty: budowę dwóch przystanków kolejowych zlokalizowanych w rejonie ul. Opolskiej: na wysokości osiedla Żabiniec (Kraków – Żabiniec) oraz w okolicy ul. Siewnej (Kraków – Prądnik Biały), albo budowa jednego przystanku zlokalizowanego w rejonie ul. Opolskiej, pomiędzy przystankami Kraków Żabiniec i Kraków Prądnik Biały.
W magistracie przypominają też, że w 2017 r. na zlecenie gminy Kraków zostało opracowane Studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa. Przeprowadzone analizy wykazały, że jednym z ekonomicznie opłacalnych wariantów jest linia SKA Kraków Płaszów - Kraków Mydlniki obejmująca swym zakresem odcinki LK 100. Studium przewidywało budowę czterech przystanków w rejonie przecięcia linii kolejowej nr 100 z ulicami: Pilotów, Mogilską, al. Pokoju i Klimeckiego.
Nowe wagony w PKP Intercity

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Romantyczna Małopolska na rocznicę. W tych miejscach serce może zabić mocniej
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Atrakcyjne nowe kąpielisko pod Krakowem. Woda, molo, plaże ZDJĘCIA
- Miasta rozwodników w Małopolsce. Tu małżeństwa rozpadają się najczęściej
- Tak mieszkają Iwona i Gerard z "Sanatorium miłości". Oto dom słynnej pary seniorów