https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wnioskują o rozwój kolei aglomeracyjnej i nowe przystanki w Krakowie

Piotr Tymczak
Krakowscy radni upominają się o rozwój kolei aglomeracyjnej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA są w trakcie prac nad „Wstępnym Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce.”
Krakowscy radni upominają się o rozwój kolei aglomeracyjnej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA są w trakcie prac nad „Wstępnym Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce.” Wojciech Matusik
Grupa krakowskich radnych przygotowała projekt uchwały z wnioskiem do prezydenta miasta o podjęcie wszelkich możliwych działań, które doprowadzą do rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w Krakowie poprzez budowę nowych przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej nr 8 oraz włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa).

Zdaniem wnioskodawców w zakresie linii kolejowej nr 8 powinny powstać co najmniej trzy nowe przystanki: Kraków - Prądnik Czerwony, Kraków - Prądnik Biały, Kraków - Żabiniec (al. 29 Listopada) wraz z budową kładki pieszo-rowerowej, natomiast w przypadku linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa): Kraków - Olsza, Kraków - Dąbie oraz Kraków - ul. Dekerta.

W uzasadnieniu projektu uchwały radni podkreślili, że realizacja tych inwestycji skutkować będzie radyklaną poprawą dostępności do transportu kolejowego dla ponad 100 tys. mieszkańców i przełoży się na częstsze wykorzystywanie w podróżach szybkiego i ekologicznego środka transportu jakim jest kolej.

- Wiele obszarów Krakowa jest wykluczonych z komunikacji kolejowej, pomimo że widać przejeżdżające w sąsiedztwie pociągi. Na linii kolejowej nr 8 nie mamy przystanków kolejowych w rejonie Żabińca, w rejonach Prądnika Czerwonego i Prądnika Białego. Zależy nam też na włączeniu w system kolei aglomeracyjnej Małej Obwodnicy Kolejowej i budowie przystanków w rejonie Płaszowa, Dąbia i Olszy - zwraca uwagę radny Dominik Jaśkowiec (PO), inicjator projektu uchwały.

Prezydent Krakowa negatywnie zaopiniował projekt uchwały, zwracając uwagę, że Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe jest w trakcie opracowania projektu Wstępnego Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce i w związku z tym ostateczne lokalizacje przystanków będą znane po przygotowaniu dokumentu, którego odbiór planowany jest w drugiej połowie 2024 r.

- Projekt ma na celu opracowanie koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji krakowskiej. Dokument przedstawi możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym. W ramach studium opracowywany jest scenariusz rozwoju sieci kolejowej, oraz propozycja docelowego rozkładu jazdy do wykorzystania przez organizatorów transportu. Obecnie projekt jest w fazie badań i symulacji. Zgodnie z planem koncepcja ma być gotowa w 2024 roku. PLK SA przedstawią efekty prac gdy te będą gotowe - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Przystanek Kraków Grzegórzki otworzył nowe możliwości dla podróżujących.

Na przystanku Kraków Grzegórzki będzie się zatrzymywać więcej pociągów

W urzędzie informują natomiast, że w związku z rozbudową sieci kolei aglomeracyjnej zostanie złożony wniosek o uwzględnienie w dokumentach finansowych miasta budowy przystanku Kraków Prądnik Czerwony wraz z parkingiem park&ride.

W przypadku przystanków kolejowych na linii nr 8 na odcinku Kraków Główny - Kraków Prądnik Czerwony wzięto pod uwagę dwa warianty: budowę dwóch przystanków kolejowych zlokalizowanych w rejonie ul. Opolskiej: na wysokości osiedla Żabiniec (Kraków – Żabiniec) oraz w okolicy ul. Siewnej (Kraków – Prądnik Biały), albo budowa jednego przystanku zlokalizowanego w rejonie ul. Opolskiej, pomiędzy przystankami Kraków Żabiniec i Kraków Prądnik Biały.

W magistracie przypominają też, że w 2017 r. na zlecenie gminy Kraków zostało opracowane Studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa. Przeprowadzone analizy wykazały, że jednym z ekonomicznie opłacalnych wariantów jest linia SKA Kraków Płaszów - Kraków Mydlniki obejmująca swym zakresem odcinki LK 100. Studium przewidywało budowę czterech przystanków w rejonie przecięcia linii kolejowej nr 100 z ulicami: Pilotów, Mogilską, al. Pokoju i Klimeckiego.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat
Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krakrakra
Rozbudowa sieci kolejowych powinna być alternatywą również dla mieszkańców Krakowa jak ma to miesjce choćby w Dublinie i powinna zamknąć temat dla wielokrotnie droższego metra. Oprócz 100 dołączyłbym do planu linię 947 stanowiącą odnogę na Łęg. Sceptykom powiem, że dziś kolejka w 20min pokonuje odległość Kraków-Słomniki. Dołożyć do tego P
p
pracownik_z_Balic
Zasadnicze pytanie - Dla kogo te pociągi mają jeździć ? Sam mieszkam blisko stacji kolejowej, i chętnie dojeżdzałbym pociągiem do Balic, ale kompletnie mi się to nieopłaca. Dojazd tam i z powrotem kosztuje 34 zł, gdy własnym samochodem koszty paliwa to mniej niż 1/3 tej kwoty.

Kraków powinien uczyć się od Rzeszowa. Dzisiaj uruchomiono w Rzeszowie pociąg na lotnisko, gdzie jednorazowy bilet kosztuje 3,70 zł. Władze miasta Rzeszowa mówią wprost, że pociąg ma umożliwić lepszy dojazd do pracy do firm przy lotnisku. Tymczasem w Krakowie nikt nie mysli o pracownikach i rozwoju strefy przemysłowej przy lotnisku. Jest tylko krótkoterminowe myślenie o tym, żeby złupić na biletach bogatych turystów odwiedzają[wulgaryzm]h Kraków. Kraków potrafi tylko rysować jakieś fantastyczne wizje nowoczesnych dzielnic typu Rybitwy, tymczasem nie potrafią zrobić nawet jednego wiaduktu dla pociągu, który rozładowałby korki w Balicach.

Uczcie się od Rzeszowa jak ma wyglądać rozwój komunikacyjny i przemysłowy strefy przylotniskowej:

https://nowiny24.pl/o-godzinie-522-w-niedziele-wyruszy-pierwszy-pociag-na-trasie-rzeszow-jasionka-jechalismy-kursem-specjalnym-wideo-zdjecia/ar/c1-17938069
A
Arron
25 września, 18:25, komik:

wyborcze fanaberie. Kto przy zdrowych zmyslach bedzie jezdzil z Dąbia przez Olszę do Dworca Głównego? Wolne przedwyborcze żarty.

Zgadzam się. To samo u mnie na prądniku białym (linie kolejowa mam 5 min od bloku). Nawet jak zrobią przystanek to gdzie niby dojadę? Bo nie ma zwrotnicy w kierunku dworca głównego.. więc wsiądę tu i co dalej? Obrzeżami osiedli huty na obrzeza nieczynnych zakładów huty?

Te inwestycje bez budowy zwrotnic to wywalanie kasy w błoto.

k
komik
wyborcze fanaberie. Kto przy zdrowych zmyslach bedzie jezdzil z Dąbia przez Olszę do Dworca Głównego? Wolne przedwyborcze żarty.
Z
Zbigniew Rusek
Pomysł niegłupi. Więcej rpzystanków kolejowych, to odciązenie komunikacji miejskiej i mniej indywidyualnych aut. Linie kolejowe sa niewykorzystane.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska