- PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi tu inwestycje za 251 mln zł. Powstają nowe przystanki Kraków Opatkowice oraz Skawina Jagielnia. Zmodernizowane zostaną również przystanki Kraków Sidzina i Skawina Zachodnia. Ponadto stacje Kraków Bonarka, Skawina i Podbory Skawińskie zostaną przebudowane - informuje Piotr Hamarnik z Zespół prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Mieszkańcy i władze Skawiny czekają na te udogodnienia. – Rozmowy o przystanku Skawina Jagielnia trwały od dawna. Zależy nam na nim, bo to rejon miasta, w którym jest gęsta zabudowa, są bloki TBS, powstanie tam także Centrum Aktywności Kulturalnej. Usytuowany w tej okolicy przystanek kolejowy będzie służył dużej społeczności – mówi Witold Grabiec, wiceburmistrz Skawiny.
Część torów została już rozebrana i rozpoczęła się budowa nowych torów w rejonie przystanku Kraków Podgórze. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym i ustawiane są fundamenty nowych słupów trakcyjnych.
Inwestorzy chcą zadbać o bezpieczeństwo oraz wygodę podróżnych. - Nowe, wyższe i dłuższe perony, kładki oraz przejścia podziemne poprawią komfort pasażerów. Stacje i przystanki zostały zaprojektowane tak, by korzystać z nich mogli wszyscy podróżni, również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się - zaznacza Piotr Hamarnik.
Podczas przygotowania inwestycji kolejarze uwzględnili dodatkowe udogodnienia dla mieszkańców. Dzięki temu w sąsiedztwie stacji Skawina powstanie przejście podziemne, które ułatwi komunikację w tej części miasta. Natomiast nad przystankiem Skawina Jagielnia powstanie nowa kładka. Ponadto wybudowane będą przejścia podziemne, którymi podróżni dotrą dotrą na perony w Podborach Skawińskich, Skawinie i Skawinie Zachodniej. Kładka będzie także na stacji Kraków Bonarka, jako dojście na perony i jako dodatkowe połączenie ul. Puszkarskiej z ul. Łagiewnicką.
- Jakość i bezpieczeństwo podróży pociągiem poprawią się dzięki zastosowaniu najnowszych technologii. Linia kolejowa zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, a na stacji Kraków Bonarka powstanie lokalne centrum sterowania, skąd kolejarze będą prowadzić ruch pociągów. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy modernizacja przejazdów - informuje Hamarnik.
Inwestycja warta 251 mln zł zakończy się w połowie 2021 roku. Obok inwestycji PLK swoje projekty prowadzić będą również samorządy. Powstaną nowe parkingi, drogi i chodniki, które ułatwią łączenie podróży i przesiadki.
Samorządowcy ze Skawiny oczekują kolejnych inwestycji kolejowych. Wiceburmistrz Grabiec wymienia uzgodnione już z PKP przystanki kolejowe w centrum Radziszowa oraz planowane przystanki w Rzozowie i Woli Radziszowskiej w rejonie przysiółka Lipki.
POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:
WIDEO: Krótki wywiad: Skąd w Czyżynach wziął się zamek?
Autor: Joanna Urbaniec
