Z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę, czyli ważna umowa podpisana

  • Dziennik Polski

Arkadiusz Maciejowski

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dzisiaj umowę za 180 mln zł netto na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Chodzi o tzw. linię Podłęże-Piekiełko, dzięki której pociągi mają szybciej dojeżdżać z Krakowa m.in. do Nowego Sącza. "To ważny etap inwestycji, zapewniającej lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne" - mówią kolejarze.
Dzięki nowej linii kolejowej pociągi mają szybciej dojeżdżać z Krakowa do Nowego Sącza
 Andrzej Banas / Polska Press

- Zawarta dzisiaj umowa to niezwykle ważny etap ogromnej inwestycji: budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz. Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. To kolejny dowód na to, że z determinacją dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Kontrakt za 180 mln zł netto na zlecenie PLK, zrealizuje konsorcjum francusko-polskie w składzie trzech firm, na czele z Egis Rail S.A. To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii, umownie zwanej „Podłęże – Piekiełko” i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Etap obejmuje prace przygotowawcze, tj. opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory.

Wykonawca dokumentacji, dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych, m.in.: koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze, decyzje administracyjne. Przygotuje również materiały przetargowe wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane. Kolejne etapy inwestycji odnoszą się do modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną .

-Zawarta dzisiaj umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.– powiedział Ireneusz Merchel – prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

"Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże, wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h" - informują kolejarze.

Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” jest realizowane w latach 2018 - 2021.

Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27. Wartość inwestycji „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Smog skraca życie. Jesteśmy jak palacze

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

09.01.2019, 23:58

bo gdy jadą z siedzeniami ustawionymi tylko do tyłu, to porzygać się można!

08.01.2019, 05:05

otworz sobie podrecznik geografi szkoly podstawowej i poszukaj rozdzialu "uksztaltowanie terenu ". To tylko jeden z czynnikow, ktore decydowaly juz dawniej o wytyczeniu drog koleji zelaznej. Kierunek na Zakopane nie ma tak istotnego znaczenia w ogolnej strukturze transportu gospodarczego, czy tranzytowego w ruchu miedzynarodowym. Oczywiscie jest jeszcze ruch turystyczny. Jednak poza
Zakopiec juz sie jechac nie da.Linia na Szunc jest czescia wiekszego planu transportu polnoc-poludnie. Artykul to zreszta objasnia. Poza tym nowobudowana droga Krakow-Zakopane odsuwa na dalszy plan modernizacje kolei na tym odcinku. Kolej bedzie przegrywac z ta autostrada i taki jest rachunek ekonomiczny. Kolejowi tez umieja liczyc.
PS. Myslenice ? A co to jest Myslenice..

07.01.2019, 21:50

Jak wezmą się do pracy i zrobią chociaż 1% torów do wyborów, a nie będą tylko obiecywać (jak przez ostatnie 20 lat), to może być "brawo", inaczej to chyba tylko ktoś z zanikiem pamięci się na to nabierze przed kolejnymi wyborami z rzędu. Ich koledzy z POPSL też parę bezmyślnych wyborców w ten sam sposób oszukali, parę razy wybory wygrali i tyle samo torów ułożyli co PiS.

07.01.2019, 17:43

Brawo Prawo I Sprawiedliwość. Szybkie połączenie kolejowe Krakow-Nowy Sącz to poważny impuls rozwojowy dla Nowego Sacza !!!

07.01.2019, 16:58

a gdzie są Myślenice. Otwórz sobie mapę i sprawdź, więcej nie będę wyjaśniać. Jedna trasa idzie w linii prostej, przez całkiem duże miasteczko, a druga drogą okrężną przez różne wioski i jest dłuższa o kilkadziesiąt km. BEZSENS.

07.01.2019, 15:35

Czyżby wybory się jakieś zbliżały, że powtórka artykułów z 1997 2001 2005 2007 2011 i 2015?

07.01.2019, 15:24

przeczytaj artykul raz jeszcze,tym razem ze zrozumieniem.

07.01.2019, 14:37

PKP to spółka, która jedynie korzysta z torów kolejowych, które są własnością PLK.

07.01.2019, 14:28

z Bronowic wiadukt przez ul.Piastowska,Krolewska,Basztowa,Dworzec Glowny,Rondo Mogilskie,Pilotow,Bora Komorowskiego,Wislicka,DH Wanda,Rondo Kocmyrzowskie,Plac Centralny do Kombinatu STP

07.01.2019, 14:15

i dalej do Chabówki, wtedy kolej byłaby świetną i przypuszczalnie lepszą alternatywą od samochodu. Dzisiaj przejazd do Zakopanego to 140 km pokonywane w 4 godziny, bo to taka trasa. Poprowadzenie nowej linii przez Myślenice skróciłoby to do około 100 km, a zakładając że infrastruktura byłaby nowoczesna to pozwoliłoby to skrócić czas przejazdu do godziny, a może nawet mniej !! Ale od czego mamy leśne dziady z PKP, oni zrobią trasę w poprzek. Skandal.

07.01.2019, 14:11

Puk puk, PKP, czy wy cokolwiek tam myślicie? Trasa Kraków - Myślenice - Chabówka czeka na realizację od 1939 roku, kiedy to szacowano że skróci przejazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego do 1,5 godziny - już wtedy ! Dzisiaj pewnie mogłoby to być około 1 godziny, a w kontekście gigantycznego ruchu samochodowego do Zakopanego należałoby się spytać - CZY W PKP KTOKOLWIEK W OGÓLE MYŚLI??? Dzisiaj przejazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego wynosi około 4 godzin, co jest skandaliczne w kontekście zapotrzebowania na tą trasę. A oni wywalają miliardy żeby połączyć Tymbark z Nowym Sączem, po prostu ręce opadają.

07.01.2019, 13:55

Kraków - Zakopane to 90 km. Spokojna i ekonomiczna jazda z prędkością 100 km/h oznacza pokonanie tego odcinka w ok 60 min. Śmiem twierdzić, że droga czteropasmowa lepiej by się do tego lokalnego rozwoju przyczyniła. Wsiadasz w prywatne auto i jedziesz. Spokojnie, wygodnie, bezpiecznie. To telepanie pociągiem to jakaś XIX wieczna paranoja. I to za jakie kwoty?!

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3