https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Za miliard złotych rodzi się nam Metropolia Krakowska [LISTA INWESTYCJI]

Piotr Rąpalski
Metropolia Krakowska ma zadbać o rozwój kolei aglomeracyjnej
Metropolia Krakowska ma zadbać o rozwój kolei aglomeracyjnej archiwum Polskapresse
Aglomeracja krakowska do roku 2022 ma się stać metropolią łączącą 15 gmin. Nie tylko na papierze, ale nowymi drogami, ścieżkami rowerowymi, koleją. Mamy już na ten cel ponad miliard złotych z unijnych dotacji. Urzędnicy z Krakowa i ościennych miejscowości stworzyli właśnie pakiet projektów, które chcą za te pieniądze zrealizować.

Metropolia Krakowska. Zobacz listę inwestycji

Budowa metropolii stanie się możliwa dzięki "Zintegrowanym Inwestycjom Terytorialnym". To unijny program, z którego pieniądze otrzyma 16 miast wojewódzkich i ich aglomeracji, poza standardową pulą dotacji na lata 2014-2020.

- Dzięki temu nowemu rozwiązaniu w ramach funduszy unijnych możemy zacząć tworzyć aglomerację krakowską. I mamy na to pieniądze - mówi Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa. - Gminy nie będą działać już tylko samotnie, mogą razem więcej osiągnąć, tak się rozwija wielkie metropolie na zachodzie Europy.

Zgłoszone inwestycje to po pierwsze budowy i przebudowy dróg, które przebiegają przez kilka miejscowości dla lepszego ich skomunikowania. Przy nich planuje się parkingi, aby kierowcy mogli zostawiać auta i przesiadać się na transport zbiorowy. Ponadto rozbudowane mają być strefy gospodarcze, aby przyciągnąć inwestorów, którzy stworzą nowe miejsca pracy.

Ale duży nacisk kładzie się też na ścieżki rowerowe, które połączą gminy.

Np. Kraków ze Skawiną - od pętli Czerwone Maki wzdłuż ul. Bunsha, Skotnickiej do Skawiny (koszt 3,5 mln złotych), czy Kraków z Zielonkami - od ul. Sosnowieckiej wzdłuż ul. Conrada, Opolskiej do ul. Mackiewicza wraz z przebudową wiaduktu (15 mln zł).

Jest również pula środków na wymianę w gminach pieców węglowych na bardziej ekologiczne (14 projektów za 271 mln zł), termomodernizację budynków, wymianę oświetlenia ulic na energooszczędne, budowę farm słonecznych (28 projektów za 243 mln zł), rozbudowę wodociągów i kanalizacji (27 projektów za 216 mln zł).

W ramach projektów medycznych planuje się za 6 mln zł utworzenie centrum diagnostyki i leczenia chorób przewodu pokarmowego w szpitalu im. Narutowicza oraz kompleksową przebudowę szpitala im. Żeromskiego (17,2 mln zł). Kolejne miliony mają być wydane na opiekę społeczną, w tym nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Wszystkich pomysłów jest ponad 200. Łączny koszt - ok. 2,3 mld złotych. Znacznie przekracza sumę, którą mamy z Unii. Ale pamiętać należy, że każda inwestycja musi mieć wkład własny gminy. - Założyliśmy najmniejszy możliwy, czyli 15 proc. kosztu danej inwestycji. Jeśli będzie większy, dotacje podzieli się na większą liczbę projektów i więcej uda się ich wykonać - zaznacza Janusz Moskwa, dyrektor biura funduszy unijnych Urzędu Miasta Krakowa. - Wtedy gminy wydadzą z własnych budżetów więcej, ale pamiętajmy, że to perspektywa ośmiu lat.

Wszystkie projekty zawarto w projekcie strategii ZIT. Dokument sprawdzą rząd i marszałek województwa. W przyszłych latach na jego podstawie pieniądze mają popłynąć do Krakowa i jego sąsiadów.

Nie oznacza to, że stolica Małopolski nie będzie mogła ubiegać się o dotacje na nowe linie tramwajowe czy metro, a pozostałe gminy na swoje potrzeby. Taka możliwość pozostanie w ramach innych funduszy europejskich.

WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE "CO TY WIESZ O SĘDZIOWANIU?"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
JJ
Ścieżek rowerowych nidy za dużo, ale zastawniam się czy w relacji Skawina-Kraków nie większy sens miałoby dokończenie "dziurawej" ścieżki po wałach wiślanych (brakujący odcinek do Widłakowej + pod autostradą) i pociągniecie jej dalej od Tyńca do Skawiny po wałach. Koszt na pewno mniejszy, może z parę kilometrów dłuższy wariant, ale na pewno o wiele bardziej malowniczy i przyjazny rowerzystom (zupełne odseparowanie od ruchu samochodowego + bezkolizyjność=szybkie czasy przejazdów). No i byłaby od razu gotowy wariant Trasy Wiślanej, o której znowu się mówi od jakiegoś czasu :-)
F
Franek
Za wszelką cenę trzeba wyciągnąć kasę to znaczy zadłużyć Kraków, aby dać zarobić banksterom na odsetkach a przy okazji zrobić przekręty dla kolesiów. Jak nie kijem to pałką.
b
blank
Nie stary. Wynik mówi konkretnie, że mieszkańcy opowiedzieli sie za metrem. Osobiście nie jestem demnokratą ale jak sie w nią bawicie to właśnie zadecydowała większość.
o
opi
Terefere.... Najpierw niech wyremontują wszystkie drogi i chodniki i torowiska w Krakowie a potem niech pieprzą o Aglomeracji... kolejna możliwość zrobienia kilku "wałków" i zrobienia szybkiej kasy dla paru urzędasów.
m
masz rację
MAsz rację - tak czy owak tramwaj ugrzęźnie na skrzyżowaniu, więc wmawianie nam bajek o "szybkim tramwaju" jest okazaniem braku szacunku dla mieszkańców - czy oni na prawdę myślą, że w tym mieście żyją same barany i wierzą we wszytsko co się im powie, nakaże, zrobi?- Otóż referendum pokazało, że jest dokładnie na odwrót - to Wy Urzędnicy jesteście dla nas!! Więc zakasać rękawy i do roboty a jak nie potraficie to zmieńcie pracę...przymusu nie ma
k
krakus
Pieknie to brzmi, szkoda tylko, ze swinie przy korycie nie uproszczaja procedur urzedowych, nie zmniejszaja oplat za prowadzenie dzial gosp, nie przestana karac ludzi za bzdury a wsadzac to wiezien oszustow okradajacych setki czy tysiace ludzi. Wydadza ten miliard, niby bedzie troche lepiej, ale przy okazji kilku cwaniaczkow z rzadu sie dorobi na ustawionych przetargach, podwykonawcy zrobia fuszere, a ludzie dalej beda pracowac za 2tys zl przy cenach takich jak w Niemczech.
???
pytanie brzmiało wyraźnie czy jest Pan/Pani za budową metra w Krakowie. Wynik jest za więc należy budować metro.
Premetro już mamy i po oddaniu estakady w Płaszowie "50" może być dostosowywana do parametrów premetra. Niemniej jednak ugrzęźnie w korku tramwajowym, albo na skrzyżowaniu na" wąskich gardłach"

Metro to jednak ogromne możliwości przewozowe w porównaniu do premetra. Choć metro nie wyklucza istnienia premetra w Krakowie - także.
e
ej
fakt, ścieżki rowerowe to podstawa, zobaczcie błazny jak wygląda wjazd do Krakowa od strony północnej i za to się weźcie żeby się dało dojechać do tej całej metropolii
B
Bartosz Klimek
Problem w tym, że mleko się już rozlało. Błąd popełniono już dawno temu i rozproszona zabudowa jednorodzinna już powstała; pozostało już naprawdę niewiele miejsc wolnych od niej. Teraz w zasadzie należałoby wyodrębnić te obszary, których już nie zagęszczamy, i te, które zagęszczamy. Niestety część posiadaczy działek na tym zyska, pozostali nie, co będzie rodzić konflikty. Być może jednak trzeba to zrobić.
b
bbbb
Ścieżki rowerowe łączące aglomeracje i powodujące metropolię? :)
c
cccc
Zostalo przeglosowane więc? Olimpiada na nie? I nie ma. Metro na tak, więc być musi i tyle. Żale poreferendalne to puste słowa.
k
krk
Hej - przecież to jest jasne- oczywiście siatka tramwajowa niech pozostanie ale nie da się rozwijać dalej tego miasta bez Metra- nie chcę tu już mówic o zaletach dla komunikacji miejskiej a co za tym idzie i dla mieszkańców, (żyjemy i płącimy podatki w mieście więc oczekujemy poprawy standardów życia) ale zrozum człowieku, że METRO również przyciąga inwestorów którzy, lokują swoje siedziby (a co za tym idzie i miejsca pracy) wzdłuż linii metra - nie mówię tu o ścisłym centrum ale wzdłuż trasy poza centum - poza tym tramwaje nie rozwiązują nigdy problemu zakorkowanego miasta a do tego dążymy, żeby walczyć również ze smogiem.
A
Anty Metro w Krakowie
Po jaki ciort nam metro w Krakowie, niech się wezmą za remont torowisk oraz za lepszą siatkę połączeń, a nie metro, byłem, jestem i będę przeciwny za powstaniem metra w naszym mieście.
k
krk
Ja się pytam gdzie jest Metro? - jakieś działania w tej sprawie?- teraz będą tu nam mydlić oczy ścieżkami rowerowymi i monitoringiem-Metro! to jest podstawa do egzystowania miasta Kraków jak i całej aglomeracji krakowskiej - im szybciej to zrozumieją urzędasy tym lepiej- tylko, że widzę że budowa metra ich chyba przerasta..bo lepiej budować ścieżki rowerowe i tramwaje- na tym się tylko znają (choć i tak mam wątpliwości-niedouczone lenie) - do roboty!! My tu chcemy (potrzebujemy) Metra!!!!Zaraz powychodzą rzecznicy/czki Zikitów itp i będą nam próbowali wmówić jak skomplikowane to sprawy związane z budową ścieżki rowerowj, tramwaju a co dopiero Metra.. ło Matko, faktycznie skomplikowana sprawa...za co Wam płacimy? (no ale czy ktoś sprawdza kompetencje urzędników w tym mieście- ich wykształcenie i predyspozycje do stanowiska?).
k
krk
Jestem mieszkańcem Nowej Huty i nie chcę się oddzielać od Krakowa- "dlaczego? a komu to potrzebne jest?", że tak zapytam- dla jakiś chorych ambicji dziwnych ludzi? Jak Ci nie pasuje to się wyprowadź...mi tam pasuje, więc tu żyję.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska