Autor: Adam Wojnar
MPK SA w Krakowie posiada jedną z największych kolekcji zabytkowych tramwajów i autobusów w Polsce. Umiejętności krakowskiego przewoźnika zajmującego się renowacją zniszczonych, historycznych pojazdów dostrzegły inne miasta w Polsce, a także w Europie.
Gdańsk to nie jedyne miasto, które zamówiło remont zabytkowego tramwaju właśnie w Krakowie. Podobne zlecenie złożył przewoźnik z Norymbergi, który już kilka lat temu podjął decyzję o odbudowie ponad stuletniego tramwaju Bw336 o drewnianej konstrukcji, a także przebudowie wycofanego z ruchu tramwaju GT6 na „kawiarenkę” wyposażoną m.in. w bar, stoliki i lodówkę. Czas remontu każdego z tych wagonów w hali MPK wyniósł blisko dwa lata. Historyczny wagon został zaprezentowany oficjalnie w czerwcu 2012 roku, a tramwaj GT6 w nowej funkcji „kawiarenki” w swój pierwszy kurs na tory w Norymberdze wyjechał 30 września 2015 roku.
Warto podkreślić, że MPK posiada wiele historycznych pojazdów, zarówno tramwajów jak i autobusów, którymi w przeszłości podróżowali krakowianie. Wśród nich są unikatowe okazy, m.in. tramwaj „Gracówka” z 1913 roku, najstarszy jeżdżący w Polsce autobus Rugby Express L z lat 20 ubiegłego wieku czy jedyny istniejący przegubowy autobus Jelcz 021.
